מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר אלכס ויז'ניצר הורשע בבקשת שוחד

המחלקה הכלכלית בפרקליטות וסנגוריו של ויז'ניצר הגיעו להסדר טיעון, לפיו ייגזרו עליו שנתיים מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וקנס בסך 850 אלף שקל • כתב האישום שבו הודה ויז'ניצר הוא חלק מפרשת 618 המכונה "פרשת נתיבי ישראל"

אלכס ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי
אלכס ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי

בית המשפט המחוזי מרכז הרשיע את אלכס ויז'ניצר, המנכ"ל לשעבר של חברת נתיבי ישראל (מע"צ), לפי הודעתו, בעבירה של בקשת שוחד בפרשת השחיתות נתיבי ישראל.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה וסנגוריו של ויז'ניצר הגיעו להסדר טיעון, לפיו ייגזרו על ויז'ניצר שנתיים מאסר בפועל, מאסר על-תנאי וכן קנס בסך 850 אלף שקל או מאסר נוסף אם לא ישולם את הקנס.

ויז'ניצר הודה היום (ה') בבית המשפט כי בעת ששימש מנכ"ל נתיבי ישראל והיה בעל השפעה על בחירת מנהלי הפרויקטים שפיקחו על עבודות בנייה ותשתית מטעם נת"י, דרש מיואב סרנה - הבעלים של חברת ניהול הפרויקטים "אפשטיין ובניו בע"מ" - כי ישלם לו שוחד עבור עבודות שהועברו לחברתו מטעם נתיבי ישראל.

בעת שנאשם שימש מנכ"ל נתיבי ישראל, הייתה אפשטיין קשורה עם נתיבי ישראל בעשרות חוזים לניהול פרויקטים בשווי של למעלה מ- 130 מיליון שקל, והייתה למעשה חברת ניהול הפרויקטים המובילה.

איים לפגוע בחברה אם דרישת השוחד לא תיענה

לדברי הפרקליטות, החל משנת 2005 ועד שנת 2009 ויז'ניצר פנה במספר הזדמנויות לסרנה ואמר לו כי הוא מצפה ממנו לתשלום עבור העבודות שאפשטיין מקבלת מנת"י, שכן כדבריו, הוא וסרנה "שותפים", וסרנה "חייב לו". הנאשם הבהיר לסרנה כי אם לא יענה לדרישות השוחד שלו, הוא יביא לפגיעה בחברת אפשטיין.

עוד הודה הנאשם כי בשנת 2010 הוא הזמין את סרנה לפגישה בבית קפה שבה נכח אדי זלינגר, המקורב לנאשם. בפגישה אמר הנאשם לסרנה כי זו העת להסדיר את "חובו", ודרש ממנו להעביר אליו את כספי השוחד באמצעות זלינגר, שלגביו אמר לסרנה: "אתה מכיר אותו, זה אח שלי. אתה תסגור איתו את כל מה שאתה חייב לי".

לפי הפרקליטות, בהמשך לכך, ובשל חששו של סרנה כי ויז'ניצר יביא לפגיעה ממשית בהכנסותיה של חברת אפשטיין, תיאמו סרנה וזלינגר מנגנון להעברת 100 אלף שקל לויז'ניצר, וסרנה אף העביר צ'ק על סך זה לידיו של זלינגר. בסמוך לאחר מכן התחרט זלינגר והודיע לנאשם ולסרנה כי הוא מסרב לקחת חלק במהלך.

כתב האישום שבו הודה ויז'ניצר הוא חלק מפרשת 618, אשר מכונה "פרשת נתיבי ישראל" - פרשת שחיתות רחבת-היקף שנחקרה בעיקרה על-ידי חוקרי יחידת יאל"כ של להב 433, ובה הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינ ה13 כתבי אישום שונים.

הציר המרכזי של הפרשה סובב סביב עבירות שחיתות לכאורה שבוצעו בחברה הממשלתית במשך כעשור, על-ידי מנהלים ועובדים בה, וכן על-ידי ספקים חיצוניים, בהם מנהלי פרויקטים, קבלנים ונותני שירות אחרים.

מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה נמסר כי "העונש המוסכם משקף את החומרה אותה יש לייחס לבקשות שוחד, אף אם הן לא נענות בסופו של יום. כמו כן, הובאו בחשבון בעת קביעת העונש גילו ומצבו הרפואי של ויז'ניצר וכן העובדה כי בחר להודות בטרם ניהול המשפט ולקח אחריות על מעשיו בפני בית המשפט".

את הפרקליטות מייצגים בפרשה עורכי הדין קרן שמיר-עוז, ערן זלר ויוראי מצלאוי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בהנחיית סגן מנהל המחלקה, ד"ר מאור אבן-חן.