מחשב נייד | פיצ'ר

מהסוללה ועד לתקציב: כך תבחרו מחשב נייד

כשמגיעים למסקנה שצריך לרכוש מחשב חדש, בין אם זה ללימודים, למשרד או לשימושים ביתיים רגילים – רובנו מתקשים להבין את תהליך בחינת האפשרויות • מה צריך לשאול ואיך מגיעים למחשב האופטימלי ביותר?

מחשבים ניידים / צילום: Shutterstock
מחשבים ניידים / צילום: Shutterstock

התהליך לרכישת מחשב חדש יכול להיות מאוד מבלבל - שכן יש כל כך הרבה אפשרויות במשק והמון חברות, ולא מעט פעמים חוסר הבנה בסיסי של מה מחפשים במחשב חדש. לרוב, תשמעו בקשות בסגנון: "התקציב לא חשוב, שיהיה חזק פשוט" או "אני לא יודע בדיוק מה לחפש, אבל המחשב הבא שלי צריך להחזיק הרבה שנים" - ומעבר לזה לא נשאלות השאלות החשובות באמת.

החלטנו לעשות סדר ולהציף את הפרמטרים הפשוטים שאתם צריכים להתחשב בהם כדי לבחור את המחשב שיהיה לכם הכי מתאים והכי נוח. ולשם כך, אתם צריכים להבין את השימושים שלכם: מה הצרכים שלכם, מה יהיה העיסוק המרכזי במחשב שלכם ואיך אתם מצפים להשתמש במחשב החדש. שימו לב, אתם לא צריכים להרבות במחיר כדי לרכוש את המחשב האופטימלי לשימושים שלכם - ונסביר לכם כעת מה הם הדברים שאתם צריכים לשים לב אליהם.

התקציב

לדבר אין סוף: אם לא תגבילו את התקציב שלכם, אתם תוכלו למצוא את עצמכם רוכשים מחשב בכמה אלפי שקלים, כשבפועל יכולתם לרכוש מחשב זול בהרבה ושיתאים לכל הצרכים שלכם. מדובר ברכישה חכמה גם לכאלו שיכולים להרשות לעצמם יותר.

כמובן שהשימוש שלכם במחשב ישפיע על מסגרת התקציב שלכם - אם אתם צריכים מחשב בסיסי לחלוטין, אין סיבה שתעברו את ה-2,000 שקלים, ואם אתם צריכים שימוש כללי יותר, אז המחיר יכפיל את עצמו ואם אתם גיימרים, אתם יכולים להגיע למחירים משמעותית "שמנים" יותר.

וזו החלוקה שאתם צריכים לעשות - אלא אם אתם גיימרים שצריכים מחשב עם חומרה חזקה או יוצרים, מעצבים, מוזיקאים, צלמים או כל מי שצריך חומרה חזקה כדי להשתמש בתוכנות "כבדות", אז נדרש מפרט חזק הרבה יותר. רוב האנשים מתחלקים לשניים: אלו הצריכים מחשב נייד פשוט ואלו שצריכים קצת יותר.

מחשב נייד פשוט נועד לגלישה באינטרנט, לעבודה בסיסית כמו מסמכים ומצגות ובגג לראות סרט בערב עם בן או בת הזוג. המחשבים היותר נפוצים ומתאימים לשימושים יותר כלליים, אלו המחשבים שרובכם תצרכו.

סביבת השימוש

לאחר שמבינים מה הצרכים שלנו, צריך לזהות את סביבת העבודה או השימוש שלנו, מה שמשפיע רבות על המימדים ועל המאפיינים הטכניים של המחשב. המשקל של המחשב והממדים הכלליים שלו.

מחשב נייד רגיל שוקל עד 3 קילוגרמים, אם כי כיום יש תקנים הרבה יותר דקים והרבה יותר קלים, כמו תקן האולטרה בוק - פחות מ-20 מ"מ ועד 1.4 קילוגרמים. אם אתם מזהים שאתם הרבה בדרכים, יוצאים להרבה פגישות או סוחבים את המחשב שלכם על הגב כל היום, כדאי לשקול מחשב קל יותר כדי להקל לכם על הגב. אם מדובר במחשב שנשאר במשרד או בבית ולא אמור לזוז הרבה, אתם יכולים לוותר על משקל נמוך, ולחזק את הביצועים על גבי זה.

גודל המסך והרזולוציה

ישנו מגוון גדלים רחב בהקשר של המסך. גודל המסך הסטנדרטי הוא 15.6 אינץ', לצד מסכים קטנים יותר (בזירה הזו, הנפוצים הם ה-13.3 אינץ', 14.1 אינץ' או 11.6 אינץ') ומסכים גדולים יותר, כמו 17.3 אינץ'. אם נחזור לסעיף הקודם, אלו המתניידים רבות עם המחשב שלהם, ירצו את המסכים הקטנים יותר, כי זה משפיע על גודל המחשב והרוחב שלו בתיק.

מבחינת רזולוציה - אלו מכם שרוצים לצפות בנטפליקס באיכות גבוהה או שאתם עורכים סרטונים בצורה חובבנית, כדאי לשים לב לרזולוציות השונות. נסביר בקצרה - כשאנחנו מדברים על רזולוציה, אנחנו מדברים לכמות הפיקסלים שאנחנו רואים על המסך. ואם לדוגמה נמליץ על Full HD (שנכתוב FHD) זה אומר שיש 1,920X1,080 - משמע, 1,920 פיקסלים על 1,080 פיקסלים.

אז ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, היא תעניק לנו תמונה ברורה וחדה יותר במסכים גדולים, כשבמסכים קטנים זה יהיה קצת קשה יותר לעבד את המידע. רזולוציה נמוכה יותר תתאים יותר למסכים קטנים. למחשבים הנפוצים כדאי לבחור את רזולוציית מסך של FHD ומעלה.

למרות שרוב המשתמשים יבחרו מחשב בשימוש כללי, כדאי להזכיר את כרטיסי המסך. כרטיס מסך הוא מאיץ גרפי שאחראי על ביצועים משופרים של המחשב. אם למחשב יש זיכרון הרצה מסוים, אז גם המסך משתמש בזיכרון הזה כדי לפעול, והמשתמש הרגיל יסתפק בכרטיס המסך הבסיסי שמובנה בלוח האם. מי מכם שרוצה להשתמש בתוכנות יותר כבדות הכוללות יכולות גרפיות, כמו משחקים או תוכנות עריכת וידאו, כדאי לשים לב אם יש כרטיס גרפי שמחזק את ביצועי המסך.

המעבד, זיכרון ואחסון

Intel® Core™ i7-1165G7 - בחרתם? כמה זה נראה כמו ג'יבריש? אז כדי לדעת איך כדאי לבחור מעבד, צריך שתבינו כמו שצריך מה כתוב בשורה הזו. אז קודם כל, רוב המעבדים שיש במחשבים השונים הם של חברת אינטל. זה נכון שיש גם מעבדים של חברות אחרות כמו AMD, אך לרוב תראו את עצמכם פוגשים את מעבדי אינטל.

במקרה של אינטל, הספרה שיש אחרי האות i הוא הדגם. הדגם במקרה שנכתב פה הוא דגם i7 - אבל יש פה קטע טריקי. לכל דגם יש גם דור. הספרה שיש אחרי הדגם, הוא הדור. אז במקרה שלנו, מדובר בדור 11 של הדגם הזה. לגבי המעבד שכתוב, הוא Quad Core Processor זה אומר שיש לו ארבע ליבות, כשהליבה היא זו המבצעת את המשימה. בנוסף, למעבד יש מהירות, והיא נמדדת במגה הרץ. המהירות היא מספר החישובים שהמעבד מבצע בשנייה. במקרה של המעבד הרשום בפסקה הקודמת. המהירות המקסימלית שלו היא 4.7GHz - משמע 4.7 מיליארד חישובים לשנייה אחת.

אחרי שהמונחים הוסברו - הרבה אנשים חושבים שאם הדגם גבוה זה בהכרח אומר שהוא הכי טוב. האמת היא שדור המעבד חשוב לא פחות מהדגם, שכן דור מתקדם של דגם מסוים יהיה הרבה יותר עדיף מדגם מאוחר יותר, אבל דור נמוך. ככל שיהיה לכם את המעבד החדש, מה שכולל את דור המעבד, כך תצרכו פחות אנרגיה וסוללה.

לגבי הזיכרון של המחשב, זה זיכרון ה-RAM שמשמש לאחסון זמני של נתונים כשאתם משתמשים במחשב. ככל שהזיכרון גדול יותר, תוכלו להריץ יותר תהליכים בצורה מהירה יותר. הזיכרון המומלץ לשימושים בסיסיים הוא 8GB , אך אם אתם משתמשים בתוכנות כבדות או גיימרים, כדאי להרחיב את הזיכרון, 16GB יהיה פתרון טוב.

שטח האחסון במחשב הוא חשוב, שכן לא תרצו לרכוש כוננים ניידים ולשמור עליהם את הנתונים שלכם. אז כדאי לציין שכיום מומלץ לגבות על ענן את הנתונים, והרבה פעמים לשמור שם דברים שלאו דווקא נמצאים על המחשב, אבל שטח האחסון של המחשב הוא חשוב. מבחינת הבחירה נמליץ על 500GB ומעלה, פחות מזה יגמר לכם מהר. כאן כדאי להזכיר את כונני ה-SSD . ראשי התיבות הם Solid State Drive , והשימוש הוא בטכנולוגיית Flash Memory . הרעיון הוא שהכונן שומר את המידע בשבבי זיכרון מתקדמים ואינו מכיל חלקים נעים, כפי שקיים בכונן הרגיל (ה-HDD). זה אומר שהכונן יותר אמין ועמיד, יותר מהיר, הביצועים יותר טובים וצריכת החשמל יותר נמוכה.

הסוללה

הסוללות במחשבים מורכבות מתאים. יש סוללה של 3 תאים, ויש כאלו שמגיעות עד 12 תאים. ככל שיש יותר תאים בסוללה, כך הקיבולת גבוהה והזמן שהוא מחזיק יהיה ארוך יותר. ככל שיחידת המיליאמפר גבוהה וככל שיש יותר ואטים לשעה, ככה המחשב מחזיק יותר זמן ואפשר להשתמש בו לאורך זמן.

מערכת הפעלה ואחריות

כשאתם רוכשים מחשב חדש, כדאי לשים לב למערכת ההפעלה. ההמלצה שלנו היא לבחור מחשב שיש לו מערכת הפעלה כבר ולא לעבור את המסע הזה לבד. רוב הצרכנים לא באמת יודע מה לעשות עם עצמם, וזה יגרור עוד התעסקות מיותרת. ההערה הזו תהיה לא רלוונטית אם תעדיפו לשים מערכת הפעלה אחרת כמו לינוקס, ואז מה שנכון לכם.

נקודה נוספת היא האחריות של המחשב. אחריות של מחשב לרוב מחזיקה בין שנה לשלוש שנים. כדאי לשים לב שהאחריות על הסוללה היא נפרדת, והיא עד לחצי שנה אם יש. ככל שהאחריות ארוכה יותר, כך עדיף - שכן הבעיות צצות לאחר שימוש ממושך ולא בחודשים הראשונים.