הלחימה בין ישראל לחמאס עודדה תרומות ביטקוין לארגון הטרור

בארגון אומרים שהייתה עלייה בתעבורה לאתרים שלו ובתרומות ביטקוין המתחמקות מסנקציות

הטרור הוא אחד המרוויחים הגדולים מהביטקוין
הטרור הוא אחד המרוויחים הגדולים מהביטקוין

בארגון הטרור חמאס ישנה עלייה בקבלת תרומות במטבעות קריפטו מאז תחילת המערכה הצבאית נגד ישראל בחודש שעבר, כך אמר בכיר בארגון. חמאס מנצל מגמה בגיוס כספים באינטרנט שאפשרה לו להתחמק מסנקציות בינלאומיות כדי לממן את פעולותיו הצבאיות.

תשומת הלב הבינלאומית ללחימה משכה עיניים חדשות לאתרים שמנהלת הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א־דין אל־קסאם, וההסלמה היתרגמה לתרומות שניתנו לזרוע הצבאית, כך אמר בכיר בחמאס.

"בהחלט הייתה עלייה" בתרומות ביטקוין, אמר. "חלק מהכסף משמש למטרות צבאיות להגנה על הזכויות הבסיסיות של הפלסטינים".

חמאס, השולט ברצועת עזה, מוגדר על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות מערביות אחרות כארגון טרור. הסנקציות הכריחו את הארגון כבר לפני שנים לפנות לדרכי מימון חשאיות שאינן קשורות למערכת הבנקאית הבינלאומית. ככל שגדלה תעשיית הקריפטו, החל חמאס לבנות על יכולתו לעשות עסקאות באופן אנונימי.

בכיר חמאס, שדיבר בתנאי שלא יוזכר בשמו, סירב לומר כמה מטבעות קריפטו יש לארגון אבל אמר שיחס ההכנסות בסך הכל גדל. בשנה שעברה, רשויות פדרליות בארה"ב חילטו יותר ממיליון דולר במטבעות קריפטו שהיו קשורים לגדודי עז א־דין אל־קסאם.

ארה"ב ובנות בריתה אומרות שתומכי חמאס העבירו לארגון בשנים האחרונות מאות מיליוני דולרים. ב־2019, לדוגמה, משרד האוצר האמריקאי אמר שגדודי עז א־דין אל־קסאם קיבלו יותר מ־200 מיליון דולר ממשמרות המהפכה של איראן בארבע השנים הקודמות.

החיכוכים מהווים תמריץ לבקשת תרומות

ארי רדבורד, פקיד בכיר לשעבר במשרד האוצר האמריקאי ותובע פדרלי המתמחה במימון טרור ומטבעות קריפטו, אמר שחיכוכים בעצימות גבוהה כמו הלחימה בחודש שעבר מהווים תמריץ לבקשת תרומות לחמאס.

"ארגוני טרור באופן מסורתי השתמשו בסוגים כאלה של זעקות קרב על מנת להניע אנשים לאתרים שלהם וזה גורם לעלייה במתן התרומות", אמר רדבורד, העובד כיום ב־TRM Labs, חברה העוקבת אחרי נכסים דיגיטליים.

בין 10 במאי ו־20 במאי, כשחמאס וצה"ל נלחמו, הייתה באתר הדגל של גדודי אל־קסאם עלייה משמעותית בתעבורה ובזמן השהייה, כמות הזמן שגולשים נשארים באתר, כך גילה ניתוח שנערך על ידי Counter Extremism Project, עמותה מניו יורק המתארת את חמאס כארגון איסלאמיסטי קיצוני ואלים.

הפופולריות של האתר בחברת מעקב האתרים אלקסה עלתה ל־100 אלף האתרים הפופולריים ביותר לעומת הדירוג הקודם שלו, 831,992 בתקופה שמיד קודם לכן. אחד מכל חמישה מבקרים בכתובת alqassam.ps הוא מערב הסעודית, על פי אלקסה. תעבורה ושהייה באתר פלסטיני אחר, Saraya.ps, גם היא עלתה במהלך הסכסוך. על פי אלקסה, הדירוג של האתר הגיע למקום 255,885 אחרי הלחימה, לעומת מקום 993,000 לפניה. הקבוצה הגדולה ביותר של גולשים, כ־28%, היו גולשים מתימן, נמסר מאלקסה.

בטלגרם - אפליקציית מסרים שמשרדיה נמצאים בדובאי ומקלה בין היתר על העברות כספים - הערוץ של אל־קסאם הגיע ל־261 אלף עוקבים, פי שישה יותר מהזרוע הפוליטית של חמאס. טלגרם לא הגיבה לבקשת תגובה.

האתר alqassam.ps מציע חדשות, הודעות ומידע לגבי הארגון ופעולותיו בערבית, אנגלית ועברית. באתר יש גם סרטון אנימציה המבקש תרומות בביטקוין ונותן לתורמים פוטנציאליים עצות לגבי איך לנהל את העסקאות באופן אנונימי תוך הימנעות מרגולטורים סרטון ההדגמה באתר של גדודי אל־קסאם מייעץ לתורמים עתידיים להשתמש במחשבים ציבוריים ובתוכנות המסתירות את מיקומם, ולהשתמש בפלטפורמות קריפטו המבוססות באיי הבתולה הבריטיים ובסיישל.

"בקשו מכל בורסה להפקיד את הסכום בכתובת של האתר שקיבלתם מהאתר של קסאם בלי להזכיר למי הכתובת שייכת", כתוב בכתוביות בשפה האנגלית המלוות את הסרטון, המדובר בערבית.

השמיים הם הגבול

חמאס נשען כבר זמן רב על מערכות מורכבות הכוללות עמותות באירופה ומסחר בסחורות למימון פעילות הארגון, כך אומרים מומחים לסנקציות פיננסיות, או שהארגון בונה על תמיכה של הפטרונים שלו באיראן, שהיא עצמה מנותקת מהמערכת הפיננסית הבינלאומית, או על כסף מקטאר.

אבל בזמן שסנקציות אמריקאיות חונקות את הדרך המסורתית של הארגון לגיוס כסף, חמאס פנה למטבעות קריפטו. בשביל הארגון הפלסטיני, יש למטבעות הוירטואליים את היתרון של התחמקות מהמערכת הבנקאית המסורתית בזמן שהם גם אנונימיים וכמעט בלתי ניתנים למעקב.

"אסטרטגיות גיוס הכספים שלנו ממשיכות להתפתח ככל שהמגבלות מוטלות עלינו", אמר בכיר חמאס.

מטבעות קריפטו הפכו גם למטבע המועדף על האקרים, אנשים הסוחטים אנשים תמורת כופר ופושעים אחרים. חקירה אמריקאית קודמת לגבי השימוש של גדודי אל־קסאם בביטקוין גילה שהארגון המיר את הביטקוין לדולרים או לכרטיסי חיוב בעזרת שני מתווכים טורקים.

עם מטבעות קריפטו, ארגונים כמו חמאס "לא צריכים לחשוש לגבי הכלב שיריח את זה בשדה התעופה", אמר אייל פינקו, לשעבר ראש מחלקת המודיעין במשרד ראש הממשלה בישראל. "העברות הכסף האלה לא ניתנות למעקב", אמר. "השמיים הם הגבול".

בעוד שנראה כי מטבעות קריפטו מציעים אנונימיות, רגולטורים אמריקאים ובכירים במערכת אכיפת החוק הצליחו לחסום העברות במקרים מסוימים.

בשנה שעברה אמרו הרשויות בארה"ב שהצליחו לעקוב אחרי עשרות חשבונות קריפטו ולחלט רבים מהם. החשבונות שימשו להלבנת כספים עבור גדודי אל־קסאם. בארה"ב אמרו שגם חילטו את התשתית שאירחה את האתרים בהם התבצעו ההעברות.

משרד המשפטים, שחשף את המבצע שכלל כמה סוכנויות ממשלה באוגוסט, סירב להגיב, וגם ממס ההכנסה ומהבולשת הפדרלית לא התקבלה תגובה.

לאחר החילוטים של שנה שעברה, ארגון הטרור העביר את מטבעות הקריפטו שלו מהפלטפורמה האמריקאית בה הוחזקו ושכלל את הטכניקות שנועדו לגרום להעברות להישאר אנונימיות, כך אמר האנס־יאקוב שינדלר, מנהל בכיר ב־Counter Extremism Project.