קמעונאות | ניתוח

גם בלי עליית מחירים: רשתות המזון הגדילו את הרווח הרבעוני בכ-50%

למרות יציבות בשורת המכירות הציגו שש רשתות המזון הציבוריות ברבעון הראשון קפיצה משמעותית ברווח המצרפי לכ-300 מיליון שקל • ווליו בייס: "אם לא תשתנה תמונת התחרות בענף, התייקרות מחירי המזון צפויה 'להתגלגל' אל הצרכן"

איתן יוחננוף - בעלים של רשת שיווק מזון יוחננוף / צילום: איל יצהר
איתן יוחננוף - בעלים של רשת שיווק מזון יוחננוף / צילום: איל יצהר

התייקרות מוצרי מזון בישראל היא כנראה רק עניין של זמן, אם להאמין לפרסומים מהתקופה האחרונה, אולם עוד לפני כן, דוחות הרבעון הראשון של השנה שפרסמו רשתות קמעונות המזון הבורסאיות מלמדים על המשך הפריחה חסרת התקדים בעסקיהן, שנמשכת מאז פרוץ משבר הקורונה. מדובר בשש רשתות, אשר מלבד שופרסל (מובילת הענף מבחינת היקף הפעילות והשווי) כוללות גם את רמי לוי, יוחננוף, פרשמרקט, ויקטורי וטיב טעם.

● "סגרנו את הבורות השחורים": טיב טעם זינקה ב-320% מאז לקח הבעלים את המושכות לידיים

בסך הכול עמד מחזור ההכנסות של שש הרשתות ברבעון הראשון של 2021 על 7.5 מיליארד שקל (מחציתו של שופרסל לבדה), שינוי לא מהותי לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הרווח הנקי המצרפי של הרשתות עמד על כ-300 מיליון שקל, והוא מבטא שיפור יוצא דופן של 50% כמעט לעומת הרבעון המקביל.

לאחר ששנת 2020 התאפיינה בצריכת שיא של מוצרי מזון על-ידי הציבור בישראל, בהשפעת פרוץ מגפת הקורונה, מגמה שסייעה לרשתות להגדיל הכנסות ולשפר רווחים, הן מצליחות להציג עלייה משמעותית ברווחיותן גם בתחילת השנה הנוכחית, שעדיין עמדה בסימן הקורונה, למרות ההתמתנות בביקושים.

סביבת הפעילות החיובית, שתמכה בפעילות הרשתות ברבעון הראשון, באה לידי ביטוי בשיפור הרווח הגולמי והתפעולי של הרשתות, ובשיפור שיעוריהם מהמכירות, בזכות שיפור תנאי הסחר ושינוי בתמהיל המוצרים הנמכרים, ובדרך לשורה התחתונה חלק מהרשתות גם נהנו משינוי כיוון חיובי בסעיפי המימון.

נועה צבי, אנליסטית בכירה בבית ההשקעות ווליו בייס, המסקרת את ענף רשתות המזון, מציינת בתגובה לדוחות, כי הפדיון המצרפי של הרשתות הנסחרות צמח בסיכום רבעוני ב-1.7% - עלייה שמבטאת "המשך צמיחה חדה בחודשים ינואר-פברואר (של כ-9% בממוצע) וירידה של כ-8.5% בחודש מרץ 2021, אל מול החודש המקביל ב-2020, אשר אופיין במכירות גבוהות במיוחד, עם פרוץ משבר הקורונה". אותן מכירות גבוהות, לפי ווליו בייס, באו לידי ביטוי בקפיצה שנתית של כ-15% בפדיון המצרפי שהציגו הרשתות בסיכומה של 2020.

אלה הם כמה נתונים בולטים העולים מדוחות רשתות קמעונות המזון הבורסאיות לסיכום הרבעון הראשון של השנה.

3% הם שיעור הירידה בהכנסות שהציגה רשת פרשמרקט בסיכום רבעוני - לסכום של 401 מיליון שקל. זאת לפי הרשת, אחרי "שחודש מרץ אשתקד התאפיין בביקושים גבוהים באופן חריג כתוצאה מהשפעות משבר הקורונה, והכניסה לסגר הראשון".

נתוני פרשמרקט גם בולטים לשלילה בסעיף המכירות בחנויות זהות, שנשחק בכ-8%, אולם בחברה שבשליטת האחים שלומי ויוסי אמיר מדגישים, כי "בנטרול חודש מרץ ברבעון הנוכחי והמקביל, מכירות החברה בחנויות זהות הן כמעט ללא שינוי לעומת הרבעון המקביל".

שתי מובילות הענף, שופרסל ורמי לוי, מציגות שינויים קלים בסכומי ההכנסות, לצד שחיקה במכירות חנויות זהות (של כ-1% בשופרסל ושל כ-3% אצל רמי לוי). מנגד נהנו השתיים מהשפעת עונתיות ומפתיחת סניפים חדשים.

מבין הרשתות שהצליחו להגדיל את ההכנסות הרבעוניות בולטת רשת טיב טעם, עם עלייה של 11% במכירות, שחצו רף של 400 מיליון שקל, ועליה של 15% במכירות בחנויות זהות. החברה שבשליטת המנכ"ל שלום חגי מדווחת על השפעות סותרות מהקורונה, שסייעה להמשך העלייה בצריכה בסניפיה, לצד "המשך יישום מהלכים שנקטה החברה", שסבלה מסנטימנט שלילי בעסקיה בשנים קודמות.

 
  

אצל ויקטורי ויוחננוף השיפור במכירות הרבעוניות ניכר אף הוא, ונע בטווח של 5%-7%, למרות שיפור מתון במכירות בחנויות זהות אצל יוחננוף ושחיקה בפרמטר זה אצל ויקטורי. בשתי הרשתות מייחסים את המגמה החיובית בהכנסות בין היתר לפתיחת סניפים חדשים ומציינים ירידה בביקושים ביחס לחודש מרץ של השנה שעברה.

33.5% הם שיעור הרווח הגולמי הרבעוני שהציגה טיב טעם, שגם בסעיף זה בולטת לחיוב, עם רווח גולמי של 134 מיליון שקל - סכום המשקף עלייה של כ-19% ביחס לרווח הגולמי שלה ברבעון המקביל של השנה שעברה.

טיב טעם מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - קמעונות, שבמסגרתו היא מפעילה את סניפי הסופרמרקטים שלה, ותעשייה, שבמסגרתו היא מייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרי מזון, ובסיכום רבעוני מציגה שיפור בשיעור הרווח הגולמי בשתי הפעילויות.

אצל יתר המתחרות השיפור בשורה הגולמית היה מתון יותר, ועמד בדרך כלל על שברי אחוזים, ומי שעוד בולטת ביניהן בשיעור הרווח הגולמי שלה מהמכירות, שעמד על 35.7% (לעומת 34.6% ברבעון המקביל), היא פרשמרקט.

את השיפור בשיעור הרווח הגולמי הרבעוני מייחסים בפרשמרקט לשיפור בתנאי הסחר שלה וכן לשינוי בתמהיל המכירות של הסניפים השונים שהיא מחזיקה.

יתר המתחרות מציגות שיעורי רווח גולמי בטווח של כ-27% (שופרסל), המדווחת על שיפור בתנאי הסחר ועד ל-22.8% אצל רמי לוי, שם, נוסף על שיפור בתנאי הסחר, דיווחה הרשת גם על "התייעלות לוגיסטית הודות למרכז הלוגיסטי החדש".

בווליו בייס מזהים "עלייה מתמשכת ברווח הגולמי הענפי, וזאת אף שהחברות מסווגות יותר ויותר סעיפי הוצאה לעלות המכר, כך שייתכן כי ללא שינויים אלו היינו רואים עלייה חדה יותר ברווחיות הגולמית".

עוד מציינים שם, כי "ניתן לראות בבירור את סביבות הרווחיות הגולמית של הרשתות העירוניות (פרשמרקט וטיב טעם), אל מול רווחיות יתר הרשתות".

11% הם שיעור הרווח התפעולי של פרשמרקט, שגם בסעיף זה בולטת לחיוב ביחס למתחרות, כאשר ברבעון המקביל שיעור הרווח התפעולי של הרשת עמד על 10.5%. פרשמרקט לא מפרטת לגבי סעיף זה בדוחותיה, ושיעור הרווח התפעולי הגבוה שהיא מציגה ביחס למתחרות נרשם אחרי שבמהלך השנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית בפעילותה, עם רכישת 22 סניפי סופרמרקטים שונים.

לדבריה, מהלכי הרכישות חיזקו ומחזקים "את כוחה של החברה בפעילותה אל מול ספקיה וביכולתה לשפר את תנאי הסחר ואת מחירי המוצרים", וכן היא מדגישה ניהול יעיל ואפקטיבי המאפשר, בין היתר, "הוזלה של עלויות התפעול וכן פיקוח הדוק ויעיל אחר תקורות".

פעילותה של פרשמרקט מתמקדת בסניפי סופרמרקטים שכונתיים, סניפים שלפי הרשת, "ממוקמים על פי רוב בשכונות ובמרכזי ערים/יישובים, ונותנים מענה לצרכן בהיבטי נוחות, זמינות, טריות, שירות ויחסי אישי". אותו מענה מיידי לצרכן עולה לו לא פעם קצת יותר.

אצל הרשתות המתחרות, שיעורי הרווחיות התפעולית מהמכירות אומנם נמוכים יותר, ובסיכום רבעוני נעים מכ-4% עד ל-8% , אולם כמגמה מעידים אף הם על שיפור ביחס לרבעון המקביל, אז נעו בין 3% ל-6.5%. 

השיפור בשיעורי הרווחיות התפעולית נרשם לצד זינוקים דו-ספרתיים שמציגות הרשתות בסכומי הרווח התפעולי שלהן, העומד על 16% בשופרסל, 30% ברמי לוי, 40% ביוחננוף ולא פחות מ-80% בטיב טעם - כל זאת בשרשור מהשורה הגולמית, ותוך שהחברות משתדלות שהשיפור ברווח לא יעלה על הגידול בהוצאות.

בולטת לשלילה בשורה התפעולית רשת ויקטורי - היחידה מבין הרשתות ששיעור הרווח התפעולי הרבעוני שלה מהמכירות נשחק, והסתכם ב-4.2% (לעומת 5.1% ברבעון המקביל), אחרי עלייה בהוצאות המכירה והשיווק שלה.

זאת, לפי הסברי הרשת שבשליטת משפחת רביד, אחרי רבעון שיא במכירות בשנה שעברה, שם העלייה בהוצאות לא הייתה ביחס לעלייה בהכנסות, וכן היא מציינת לגבי הרבעון הראשון של השנה הנוכחית עלייה בעלויות אחזקה שוטפות של הסניפים, עלויות אחזקת מחשוב והוצאות פחת. 

63% הם שיעור הזינוק ברווח הנקי של רשת רמי לוי ברבעון הראשון של השנה, שהגיע ל-47 מיליון שקל. נוסף על שיפור ברווח התפעולי, הרשת הנושאת את שם בעל השליטה בה נהנתה בסיכום רבעוני מירידה חדה בהוצאות המימון שלה, בעיקר בהשפעת שערוך ני"ע.

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף
 רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

אצל יוחננוף, זינוק של יותר מ-150% ברווח הנקי, שהגיע ל-66 מיליון שקל, נתמך גם ברווחים שבהם הכירה הרשת מהשקעה שביצעה בחברת הטכנולוגיה A2Z, המפתחת עגלות חכמות למרכולים, וגם טיב טעם נהנתה מעלייה בשיעור תלת-ספרתי (135%) ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-17 מיליון שקל.

כמו רמי לוי ויוחננוף, גם ויקטורי נהנתה משינוי חיובי בסעיפי מימון שסייעו לה לסכם את הרבעון עם שיפור של 10% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-16 מיליון שקל, למרות הכיוון השלילי בשורה התפעולית. רווח נקי של 114 מיליון שקל שהציגה שופרסל, מובילת הענף, בסיכום רבעוני משקף שיפור של 27% ביחס לרבעון המקביל.

יצחק אברכהן - מנכ"ל שופרסל / צילום: איל יצהר
 יצחק אברכהן - מנכ"ל שופרסל / צילום: איל יצהר

"השיח על התייקרות מנותק מהשטח"

ומה באשר לפרסומים על אודות עליית מחירים צפויה? לטענת ווליו בייס, "תמונת התפתחות מחירי המזון הקמעוניים בישראל משקפת רמת תחרות ענפית נמוכה מאז 2013. העובדה כי הפחתת המחיר הסיטוני אינה מתורגמת ברובה להפחתת המחיר הקמעוני מעידה על רמת תחרות הולכת ופוחתת במקטע הקמעוני. נציין, כי החל מפברואר 2021 אנו עדים לעלייה במחירי היצרנים, וכפי הנראה, אם לא תשתנה תמונת התחרות בענף, התייקרות זו צפויה 'להתגלגל' אל הצרכן".

אייל רביד, המנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, סבור שהשיח על ההתייקרות הצפויה במחירי המזון מנותק ממה שקורה בשטח. "אני לא חי מהתראות", אומר רביד, "אם לא הפרסומים בתקשורת, לא היו עליות מחירים בכלל. השיח על ההתייקרות הצפויה דוחף את הספקים להעלות מחיר, אבל כיום בשטח, בין הדיבור ובין העלאת מחירים בפועל, יש פער. שטראוס ציינה בדוחות שלה שהיא שוקלת לייקר חלק ממוצריה, אבל בין שוקלת ובין מייקרת יש עולם שלם.

"לא אסם, לא תנובה, לא יוניליוור, לא סנו או נטו, שכבר משקפות 50% מהספקים בשוק, שלחו מחירונים חדשים, כך שמבחינתי הדיבור על התייקרות הוא פיקציה, ואני מעריך שלא תהיה התייקרות. נוסף על כך, מחירי העופות לא עלו, הבשר לא עלה. יצרני המשקאות לא ביקשו לשנות מחירים. ההתראות שסיפקו שטראוס או דיפלומט היו יותר קריאה לשוק ההון, לא לקמעונאים ולא לצרכנים".

שטראוס נימקה את ההתייקרות הצפויה במחירי חומרי הגלם, ודיפלומט שמה דגש על הזינוק במחירי השילוח. אתה אומר שהן סופגות את זה?
"השילוח אכן התייקר גם בפי חמישה, גם הפלסטיק עלה ותאית נייר. יש כאלה שמנסים לתפוס טרמפ על זה. ברגע שהמלאים התחדשו עם קצב הייצור ששופר - והשוק מראה מגמה של התאוששות, גם מחירי התקורות ירדו".