איזה שיא ישראלי נשבר בהייטק ומי תהיה ההנפקה הגדולה הבאה?

חברת הבינה העסקית גונג גייסה לפני שווי של 7.25 מיליארד דולר, הגבוה ביותר עבור סטארט-אפ פרטי • וגם למה החליטה פיליפס למכור את חטיבת האלקטרוניקה הביתית? • סיכום השבוע שהיה בהייטק

עמית בן דב, מנכ"ל גונג / צילום: איל יצהר
עמית בן דב, מנכ"ל גונג / צילום: איל יצהר

זה כבר הפך לנוהל כמעט קבוע באחרונה במסגרתו מדי כמה שבועות מודיע אחד מהסטארט-אפים הישראלים המובילים כי הוא מגייס מאות מיליוני דולרים נוספים, לפי שווי גבוה פי שניים ובדרך כלל פי שלושה מאשר בעבר. וגם בשוק טכנולוגיה לוהט כל כך, שלא נראה כמותו לפחות מאז ימי בועת הדוט.קום, ההודעה של הסטארט-אפ גונג (Gong.io) ביום חמישי כי גייס לפי שווי של 7.25 מיליארד דולר שברה שיא ישראלי חדש.

מדובר בשווי אסטרונומי גם כשהוא נבחן מול זה שאליו חותרות חברות ישראליות בהנפקות ראשוניות בוול סטריט, כמו חברת התוכנה הארגונית מאנדיי שמבקשת להיכנס לבורסה לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר. שתי חברות שבכל זאת מבקשות מספרים גבוהים יותר הן איירון סורס ואיטורו, שמכוונות לשווי של כ-11 מיליארד דולר באמצעות מיזוג עם חברות ספאק.

עוד סטארט-אפ שובר שיאים הוא וויז (WIZ) של אסף רפפורט, שהפך לחברה שהגיעה הכי מהר למעמד חד-הקרן בתעשייה הישראלית אי פעם. האם וויז היא ביטוי קיצוני לשוק בועתי שמוכן לתמחר מיזמים מבטיחים באופן ליברלי במיוחד או שאולי מדובר במי שנמצאת בדרך להפוך לענקית סייבר?

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

1. להיות הקראוד סטרייק הבאה
קשה לחשוב על סטארט-אפ ישראלי שמרכז כל כך הרבה עניין כמו וויז של יוצאי אדאלום ומיקרוסופט ובראשם אסף רפפורט. החברה הצעירה הפכה לחד-הקרן הישראלי המהיר ביותר, אבל המייסדים מכוונים להרבה יותר. לפי התפיסה שהציג רפפורט למשקיעים, בכל עידן מגיעה חברת סייבר חדשה שמשתלטת על נישה מרכזית בשוק בעזרת טכנולוגיה חדשה והופכת לענקית עם שווי של 30-50 מיליארד דולר. כך קרה עם פאלו אלטו נטוורקס וההגנה על הרשת הארגונית וכך קרה עם קראוד סטרייק, שהמציאה מחדש את פתרון האנטי וירוס להגנה על מכשירי קצה. לדעת רפפורט, וויז יכולה להיות הענקית הבאה שתשתלט על אבטחת הענן.

2. שיאנית ישראל החדשה
בדצמבר 2019 גונג, שמפתחת אפליקציה לבינה עסקית, גייסה לפי שווי של 750 מיליון דולר. באוגוסט 2020 השווי עלה ל-2.2 מיליארד דולר. השבוע הודיעה החברה על גיוס לפי שווי של 7.25 מיליארד דולר, הגבוה ביותר לסטארט-אפ ישראלי בשוק הפרטי. "אני מסכים שאנחנו נמצאים בשוק שורי טוב לגיוסי הון והמכפילים על ההכנסות שקיבלנו הם מהגבוהים שאפשר", אומר המנכ"ל והמייסד עמית בן דב. "אבל המשקיעים שלנו לא ילדים. אנחנו נותנים למספר גדל של לקוחות ערך משמעותי יותר ממה שהם מקבלים ממערכות ניהול הלקוחות המסורתיות (CRM) וכל זה כשהגענו ל-2% מהשוק בלבד ורק עכשיו אנחנו פותחים משרד אירופי ראשון".

3. מגהצים אאוט, בריאות אין
במרץ מכרה פיליפס את חטיבות המוצרים האלקטרונים לבית. הפרידה הזאת היא חלק מהאסטרטגיה שמוביל מנכ"ל פיליפס פראנס ואן האוטן לפעול בתחום הבריאות בלבד. בראיון בלעדי הוא מספר על עתיד הבריאות הדיגיטלית: "העתיד, שהואץ מאוד על ידי הקורונה, כולל ניהול של יותר חולים מרחוק, דרך הענן, כשכל המידע על אותו חולה מחובר ומשותף, כדי להאיץ ולשפר קבלת החלטות. גם ההדמיה תתקיים מרחוק, או לפחות תפוענח לאו דווקא על ידי מי שנמצא ליד מכשיר ההדמיה או ליד בדיקת הפתולוגיה. ההפרדה הזאת יוצרת אינסוף אפשרויות להשגת דעת מומחה גם בשעות לא שגרתיות ובמקומות מרוחקים".

4. בדרך לעוד הנפקה ישראלית גדולה
חברת סנטינל וואן הגישה תשקיף לקראת הנפקה בבורסת ניו יורק (NYSE). בשלב זה החברה עוד לא מדווחת מה השווי אליו היא שואפת, אך בפרסום בבלומברג לפני מספר חודשים נכתב כי היא מכוונת ל-10 מיליארד דולר. התשקיף מגלה שהכנסות סנטינל וואן הגיעו ב-2020 ל-93.1 מיליון דולר, צמיחה לעומת 46.5 מיליון דולר ב-2019. גם הוצאות התפעול גדלו וכתוצאה ההפסד הנקי העמיק, והגיע ל-116 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 76.6 מיליון דולר ב-2019. התגמולים למנכ"ל תומר וינגרטן הסתכמו בשנה שעברה ב-3.6 מיליון דולר.

5. אפליקציית פוקר וחוויית מגורים קהילתית
מי הסטארט-אפים שגייסו מימון חדש השבוע?

6. מאנדיי כמשל
הנחייה של רשות ניירות הערך האמריקאית ציננה את טרנד הספאק ושולחת יותר חברות ישראליות לדרך המלך של הנפקה.

7. ניצחון על פייסבוק
שופט בית המשפט בקליפורניה קבע כי פייסבוק לא תוכל להגביל את הפעילות העסקית של הסטארט-אפ הישראלי ברנד טוטאל.

8. ההשקעה בסייבר משתלמת
קצת יותר משנתיים אחרי שהשקיעה בחברת הסייבר הצעירה פרימטר 81, קרן ספרינג ונצ'רס מכרה החזקות בתשואה של כ-1,700%.