בקשה לתביעה ייצוגית: "חוצה צפון פונה להוצל"פ לפני שהיא מודיעה על קיום חוב"

שפיר הנדסה, בעלת חברת כביש 6 חוצה צפון, דיווחה לבורסה שהוגשה נגדה בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של יותר מ-2.5 מיליון שקל

כביש חוצה צפון / צילום: בר - אל
כביש חוצה צפון / צילום: בר - אל

חברת שפיר הנדסה  דיווחה אתמול בערב לבורסה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת כביש 6 חוצה צפון (ש-80% מהונה מוחזק בעקיפין על ידי שפיר). במסגרת הבקשה טען המבקש שהחברה פונה להוצאה לפועל לצורך גביית חובות ממשתמשי הכביש עוד לפני שהם מקבלים הודעה על קיום החוב, לכאורה. לטענתו סכום הפיצוי שיהיו זכאים לו חברי הקבוצה אם תתקבל הבקשה והתביעה, יעלה על סך של 2.5 מיליון שקל.

חברת חוצה צפון היא הזכיינית של פרויקט כביש 6 חוצה צפון במקטעים 3 ו-7 (יוקנעם-סומך). אורך הכביש כ-22 ק"מ לכל כיוון, והוא כולל 3 מנהרות באורך 5 ק"מ. המנוי לכביש 6 חוצה צפון הוא מנוי נפרד מכביש 6 המרכזי, ונהגים רבים לא דאגו להסדר תשלום מראש שכן טעו לחשוב שמדובר באותו מנוי.

כעת, טוען המבקש שהגיש את הבקשה לתביעה, חוצה צפון פועלת לגביית אותם חובות - בתוספת פיצוי והחזר הוצאות - במסגרת תיקי הוצאה לפועל, מבלי שמשתמשי הכביש קיבלו, לכאורה, הודעה על קיומו של החוב. בנוסף, לטענת המבקש, חוצה צפון אינה מציגה אישורי מסירה בתיקי ההוצאה לפועל. התביעה הוגשה באמצעותמ משרד עו"ד חיים פינץ.

בהודעה לפורסם ציינה שפיר כי בכוונתה (באמצעות חוצה צפון) "להגיש את תשובתה לבקשה לבית המשפט בהתאם לדין. עוד יצוין כי בשלב מקדמי זה, אין ביכולתה של חוצה צפון ו/או החברה להעריך את סיכוייה של הבקשה".

שפיר הנדסה, שבעלי השליטה בה הם האחים הראל (המנכ"ל), גיל, חן וישראל שפירא, נסחרת בבורסה בשווי של כ-8 מיליארד שקל. בחודש מרץ האחרון ועדת הריכוזיות החליטה לכלול את החברה ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק, זאת לפי החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות. 

חוק הריכוזיות קובע כי "גורם ריכוזי" הוא, בין היתר, מי ש"הוא או קבוצת המחזיקים אליה הוא משתייך, בעלי זכות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים". לפי בדיקת גלובס, תחומי התשתיות החיוניות שבהן מחזיקה שפיר רישיונות או זכויות הם: חלוקת גז, רכבות, כבישים, מחצבים, נמלים, מכרות (פצלי שמן), חיפושי גז ונפט.