האקזיט השלישי של בנט נחשף: כמה שווה המיזוג של פיוניר לראש הממשלה המיועד?

ראש הממשלה המיועד יקטוף בקרוב את פירות השקעתו בחברת הפינטק הישראלית Payoneer, שצפויה להתמזג לחברת SPAC בארה"ב לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר • לפי הערכות בנט השקיע בחברה בתחילת דרכה כמה מאות אלפי שקלים

נפתלי בנט / צילום: Associated Press, Ronen Zvulun
נפתלי בנט / צילום: Associated Press, Ronen Zvulun

ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט צפוי ליהנות בקרוב מאקזיט שלישי, 16 שנים לאחר שמכר את חברת סאיוטה שהקים וניהל בעסקה של 145 מיליון דולר ו-7.5 שנים לאחר מכירת סלוטו תמורת 100 מיליון דולר, שכיהן כמנכ"ל שלה. האקזיט הנוכחי יגיע מהשקעתו של בנט בחברת הפינטק הישראלית Payoneer שצפויה להתמזג בקרוב לחברת SPAC אמריקאית ולהפוך לחברה ציבורית, לפי שווי חברה של 3.3 מיליארד דולר.

לפי דיווח בפורבס ישראל, בנט השקיע בחברה עוד בתחילת דרכה סכום שמוערך בכמה מאות אלפי שקלים, ואף הכיר בין המייסד יובל טל לבין קרן לוי, שמונתה למנכ"לית בישראל. בסביבתו של בנט אישרו את הפרטים.

פיוניר, המנוהלת כיום על-ידי סקוט גליט, היא חברה ותיקה יחסית שהוקמה ב-2005 על-ידי יובל טל ויניב צ'צ'יק, ועוסקת בפיתוח פלטפורמת תשלומים לספקים ונותני שירותים. החברה בנתה מערכת משלה המבוססת על קשר ישיר עם בנקים ברחבי העולם, וכך היא חוסכת לעצמה את עמלת האשראי לחברות כרטיסי האשראי. לפי נתוני חברת המחקר IVC, פיוניר גייסה עד כה 145 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון בוצע ב-2017 לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

בדרך לוול סטריט

לפני כשלושה חודשים הודיעה החברה על מיזוגה לחברת ה-SPAC מארה"ב, FTAC Olympus Acquisition, בהובלתה של אשת העסקים בטסי כהן. חברות SPAC הן חברות שמגייסות כסף מהציבור ואין להן פעילות קיימת, והן מבטיחות למצוא יעד למיזוג תוך פרק זמן מוגבל (לרוב כשנתיים) או שייאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים. מאמצע 2020 ועד לפני כחודשיים הייתה תקופת שיא לטרנד ה-SPAC ומאות חברות גייסו כסף. למעלה מ-10 חברות טכנולוגיה ישראליות הודיעו על מיזוגים לחברות SPAC, בשווי מצטבר של מעל 40 מיליארד דולר.

פיוניר משרתת כיום 4 מיליון לקוחות, ויש לה 1,500 עובדים ב-21 אתרים בעולם. בין המשקיעים בחברה נמצאים TCV, Susquehanna Growth Equity, ויולה ונצ'רס, וולינגטון, Nyca Partners ו-Temasek.

מנתונים שפרסמה החברה בעת הדיווח על המיזוג עולה כי ב-2020 הכנסותיה היו כ-346 מיליון דולר, צמיחה של 8.8%, וב-2021 הן יצמחו ב-25% ל-432 מיליון דולר. ב-2025 הצפי הוא להכנסות של 540 מיליון דולר. יעדי החברה לטווח הארוך כוללים צמיחה של 20% בהכנסות ושולי רווח EBITDA (בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 20%. לאחרונה הודיעה פיוניר על שיתוף פעולה עם אתר המסחר המקוון הבינלאומי eBay, במסגרתו המוכרים באתר במדינות מסוימות יוכלו לקבל תשלום עבור המכירות שלהם באמצעות פלטפורמת התשלום של פיוניר.

חברת טכנולוגיה ישראלית אחרת שמתמזגת ל-SPAC מייצרת אקזיט לחבר כנסת אחר - ניר ברקת. מדובר בפלטפורמת המסחר eToro שמתמזגת ל-FinTech Acquisition Corp V, חברת SPAC נוספת שמובילה בטסי כהן. שווי הפעילות של איטורו בעסקה הוא 9.6 מיליארד דולר. ברקת השקיע בחברה דרך קרן BRM המשותפת לו ולאחיו אלי ברקת, ולפי הערכות שפורסמו הם מחזיקים ב-10% ממניות החברה.