הצעת מכר | פיצ'ר

הצעות המכר באירונאוטיקס ובטלרד שירתו בעיקר את הקרנות המוכרות

בשנים 2017-2018, הסבו שני מהלכי המכירה הפסדים ניכרים למשקיעים • והיו גם שתי הצעות מכר שנגנזו בלחץ המשקיעים - של רשת הסופרמרקטים פרשמרקט ושל חברת האינטרנט זאפ

מלט תוצרת אירונאוטיקס/ צילום: יחצ
מלט תוצרת אירונאוטיקס/ צילום: יחצ

הצעת מכר אינן תופעה חדשה בבורסה המקומית, הגם שהיקפן בגל הנוכחי גדול מבעבר. מניסיון העבר ניתן ללמוד כי לא תמיד המהלך כדאי עבור הקונים בהן. כך, בגל הנפקות קודם, בשנים 2017-2018, הסבו שני מהלכי מכירה שכאלה הפסדים ניכרים למשקיעים, עם ירידות שערים חדות בחברות המונפקות. 

המכירה קיזזה את ההפסד

מדובר ביצרנית המל"טים אירונאוטיקס, שבהנפקתה מכרו קרנות ההשקעה KCPS, ויולה ובראשית, וכן מנהלי החברה, מניות תמורת כ-400 מיליון שקל לפי שווי של כמיליארד שקל. זמן קצר לאחר ההנפקה סיפקה אירונאוטיקס למשקיעים תוצאות מאכזבות והסתבכויות בפעילות העסקית ומנייתה איבדה תוך זמן קצר כ-70% משווייה בהנפקה.

למזלם של המשקיעים שהמשיכו להחזיק במניה, כשנתיים לאחר הנפקתה, נחתם הסכם למכירתה של אירונאוטיקס לידי החברה הממשלתית רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו לפי שווי חברה של כ-850 מיליון שקל - סכום גבוה בהרבה ממחיר השוק, שקיזז מהפסדי המשקיעים.

הצעת מכר גדולה נוספת שגרמה להפסדים ניכרים באותו גל הנפקות, הייתה של חברת ציוד התקשורת טלרד, בה מכרה בעלת השליטה קרן פורטיסימו, מניות בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים. לאחר ההנפקה, על רקע שלל בעיות בעסקיה, צללה מניית טלרד בעוד 70% לעומת מחיר ההנפקה. בהמשך, נקטה טלרד בשלל צעדים לייצוב וצמיחה, מה שבא לידי ביטוי גם בשינוי הסנטימנט במניה שקיזז חלק משמעותי מהנזק שנגרם למשקיעים, אולם למרות זאת היא עדיין נסחרת בכ-30% מתחת מחיר ההנפקה.

נגנזו בלחץ המשקיעים

והיו גם שתי הצעות מכר שנגנזו בלחץ המשקיעים - של רשת הסופרמרקטים פרשמרקט ושל חברת האינטרנט זאפ. בשנת 2018 ניסו בעלי פרשמרקט, האחים יוסי ושלומי אמיר, להנפיק את הרשת - מהלך שאמור היה להזרים לכיסם יותר מ-300 מיליון שקל באמצעות הצעת מכר וחלוקת דיבידנד על ידי החברה במקביל להשלמת ההנפקה.

על רקע פערים בתמחור ההנפקה מול הגופים המוסדיים, נדחה המהלך. עם זאת, שנה לאחר מכן, אחרי ששינו את תנאי ההנפקה, השלימו האחים אמיר את הנפקתה של פרשמרקט בבורסה בהצלחה, ומאז ועד כה מניית החברה מציגה זינוק בשיעור תלת-ספרתי.

עוד ניסיון להצעת מכר מאותה תקופה היה זה של קרן AMI (בראשות זהבית כהן) בחברת האינטרנט זאפ שהייתה בבעלותה. במסגרת ההנפקה, ביקשה אייפקס למכור נתח ממניותיה בזאפ תמורת כ-200 מיליון שקל וגם במקרה זה, מהלך גיוס ההון הציבורי של זאפ נגנז בשל פערי תמחור. לאחרונה, נמכרה זאפ לקבוצת הטכנולוגיה פורמולה תמורת שווי נמוך משמעותית מזה שבו הייתה אמורה להיות מונפקת.