12 מיליון שקל אחרי "הנחה": זה שכר הטרחה שיקבל המפרק של אי.די.בי

מחזיקי האג"ח של אי.די.בי יתכנסו לאשר את שכר הטרחה לאופיר נאור, שיעמוד על 3% מהתמורות שיתקבלו ממימושי נכסים, בהיקף מוערך של כ-400 מ' שקל • מעבר לתשלום הקבוע, כולל ההסכם עם עו"ד נאור תמורות שיתקבלו במקרה של הצלחתו בהגשת תביעות - 10% עד לסך של 100 מ' שקל

אופיר נאור עו"ד / צילום: שלומי יוסף
אופיר נאור עו"ד / צילום: שלומי יוסף

מחזיקי האג"ח הלא מובטחות מסדרה ט' של חברת אי.די.בי פתוח יתכנסו השבוע לאסיפת התייעצות שתתבצע באמצעות שיחת זום רבת-משתתפים. סדר היום של האסיפה כולל דיון והתייעצות בנוגע לשכר הטרחה שישולם לעו"ד אופיר נאור, המכהן כנאמן אי.די.בי, מאז החליט ביהמ"ש המחוזי בת"א על פירוקה בספטמבר האחרון, לאחר שנקבע כי היא חדלת פירעון. מדובר בשכר טרחה העומד על 12 מיליון שקל, ואולי אף יותר (במקרה של הצלחה בתביעות שיוגשו).

במסגרת האסיפה, יקבלו המחזיקים סקירה בנושא מעו"ד שי צוקרמן, שמייצג את מחזיקי אג"ח ט' ואת נאמן הסדרה. יומיים לאחר מכן (ביום ה' השבוע) אמורים מחזיקי אג"ח ט' להצביע על הצעת החלטה לאשר את שכר הטרחה של עו"ד נאור, כאשר הרוב הדרוש לקבלת ההחלטה הוא רוב רגיל מקרב המשתתפים בהצבעה.

יש לציין כי הסכם שכר הטרחה המקורי של עו"ד נאור כבר אושר בעבר בידי מרבית מחזיקי אג"ח ט', אולם בהמשך בוטל האישור בעקבות שינוי דעתו של אחד המחזיקים הגדולים. כעת מובא ההסכם לאישור מחדש, לאחר מו"מ נוסף שקיימה נציגות המחזיקים עם עו"ד נאור, ושבמסגרתו הופחת שכר הטרחה מתמורות אפשריות שיתקבלו מתביעות עתידיות, וכן בוטלה תוספת מאמץ מיוחד בגין תביעות אחרות.

על פי הזימון לאסיפת ההצבעה, שכר הנאמן יעמוד על סך השווה ל-3% מתמורות כל הנכסים שמומשו וימומשו על-ידי הנאמן. נכסים אלו כוללים 12% ממניות דיסקונט השקעות שהיו משועבדות לטובתה של אי.די.בי, ההחזקה בחברת מודיעין אנרגיה ובשותף הכללי בה, ההחזקה בחברת התעופה ישראייר, ההחזקה ב-IDBG שבבעלותה נדל"ן בלאס וגאס, השלד הבורסאי של אי.די.בי עם ההפסדים הצבורים שבו, יצירות אומנות וההחזקה בחברת הסטארט-אפ קולו.

מרבית נכסים אלו כבר מומשו, ולאחר השלמת מימוש כלל הנכסים, אמור נאמן אי.די.בי להחזיק בקופת מזומנים בשווי של 400-450 שקל לפחות. מזומנים אלו ישמשו לפירעון חובותיה של אי.די.בי לנושים הלא מובטחים, ובראשם מחזיקי אג"ח ט'.

סכום זה משקף כאמור שכר טרחה של 12 מיליון שקל, הנראה גבוה לחלק מהמחזיקים, הגם שמדובר ברף התחתון של שכר הטרחה המקובל בעולם הפירוקים. נוסף על כך, מדובר בסכום נמוך משמעותית מהוצאות ההנהלה והכלליות של אי.די.בי טרם פירוקה, שעמדו על כ-30 מיליון שקל בשנה.

נזכיר כי בעת מינויו של עו"ד נאור לתפקיד נאמן אי.די.בי בספטמבר 2020, לאחר קריסת החברה שהייתה בבעלות אדוארדו אלשטיין, נסחרה אג"ח ט' של החברה ברמות מחירים של 21-22 אגורות בלבד. בעקבות מימושי הנכסים שהוביל הנאמן מאז, צפויים כעת מחזיקי סדרה ט' לקבל סכום הגבוה פי שלושה ממחיר האג"ח במועד הפירוק.

יש להניח כי חלק גדול מהמחזיקים לא האמינו באותה התקופה כי מימושי הנכסים יובילו בסופו של דבר לסכום בהיקף זה שאמורים המחזיקים לקבל. בנוסף לכך, כמה משקיעים מתוחכמים כבר הגישו באחרונה הצעות רכש לאג"ח ט' לפי מחיר של 45 אגורות למניה, המעיד כי ציפייתם היא לקבל סכום גבוה בהרבה לאחר השלמת מימוש הנכסים.

20% מהתמורה שתתקבל מעל 140 מיליון שקל

מעבר לתשלום הקבוע, כולל ההסכם עם עו"ד נאור תמורות שיתקבלו במקרה של הצלחתו בהגשת תביעות. על פי ההסכם, יקבל עו"ד נאור 10% מהתמורה שתתקבל ממימוש זכויות התביעה עד לסך של 100 מיליון שקל, 12% ממימוש זכויות תביעה בסכומים שבין 100 מיליון שקל ל-140 מיליון שקל ו-20% מהתמורה שתתקבל מעל 140 מיליון שקל.

תביעות אלו כוללות תביעה שהגישה אי.די.בי כנגד החברות דולפין ואירסה שבשליטת בעל השליטה הקודם אדוארדו אלשטיין, לאחר שהשתיים לא עמדו בהתחייבותן להזרים לאי.די.בי 70 מיליון שקל בספטמבר 2020 ועוד 70 מיליון שקל בספטמבר 2021.

במקביל לדיון בשכר הטרחה לנאור, ידווח עו"ד רענן קליר באסיפת מחזיקי האג"ח על ההסכמות שאליהן הגיע עם נציגות המחזיקים בנוגע לשכר טרחת כונסי הנכסים, שיהיה נמוך מרף המקסימום של 4.8 מיליון שקל. עו"ד קליר ועו"ד אלון בנימיני שימשו מאז ספטמבר בתפקיד הכונסים למניות השליטה (70%) בחברת דסק"ש (בעבר חלק מקבוצת אי.די.בי), שנמכרו לחברת מגה אור ולמשקיעים נוספים.

הפניקס ירכשו את השלד הבורסאי?

בינתיים, חברת הביטוח והפיננסים הפניקס בוחנת אפשרות להגיש הצעה לרכישת חברת אי.די.בי מידי נאמן החברה, עו"ד אופיר נאור. תמורת העסקה עשויה לכלול מזומן, מניות של הפניקס, או אף איגרות חוב של הפניקס.

עם זאת, הצעה רשמית טרם הועברה לידי המפרק, ואף מבנה העסקה טרם גובש באופן סופי. נכסיה של אי.די.בי כוללים כיום בעיקר מזומנים בשווי של יותר מ-300 מיליון שקל, 25% ממניות חברת התעופה והתיירות ישראייר, 25.8% ממניות חברת הנדל"ן IDBG, שמחזיקה בפרויקט המשרדים והמסחר טיבולי בלאס וגאס, 13% ממניות חברת קולו, זכויות התביעה כנגד דולפין ואירסה והפסדים צבורים.

75% ממניות ישראייר נמכרו לפני חודשים אחדים לבי.ג'י.איי השקעות ולרמי לוי, בתמורה לסכום של 121.5 מיליון שקל, המשקף שווי חברה של 162 מיליון שקל. כך, שווי המניות שנותרו בידי אי.די.בי מסתכם לכאורה ב-40.5 מיליון שקל.

גם מניות IDBG או לחלופין פרויקט טיבולי שבבעלותה, עומדים כעת על המדף, ומכירתם עשויה להניב לאי.די.בי כמה עשרות מיליוני שקלים. הנכסים שבידי אי.די.בי מיועדים כאמור לשמש לפירעון חובותיה של אי.די.בי לנושים השונים, ובראשם מחזיקי אג"ח ט' שלה. עם זאת, המפרק והנושים עשויים להעדיף דווקא הצעה למכור את שלד החברה עם כלל נכסיה (או לחילופין עם המזומנים לבדם), אם הצעה מעין זו תיתפס כאטרקטיבית עבורם.