נתיבים מהירים, הילוך איטי: האתגרים הבוערים שממתינים במשרד התחבורה

הכבישים בישראל מתפקעים מכלי רכב כבר עכשיו, ומדי יום נוספות להם עוד כ-1,200 מכוניות חדשות, נמלי הים של המדינה מתפקדים בקושי וגם ארצות הברית מודאגת • לשר.ת התחבורה החדש.ה לא יהיו אפילו 100 ימי חסד

פקק ליד נתניה. בחמשת החודשים הראשונים של 2021 נוספו לכבישי ישראל כ-152 אלף כלי רכב / צילום: שלומי יוסף
פקק ליד נתניה. בחמשת החודשים הראשונים של 2021 נוספו לכבישי ישראל כ-152 אלף כלי רכב / צילום: שלומי יוסף

במזל טוב ייכנס בקרוב שר.ה חדש.ה למשרד התחבורה. עדיין לא ידוע מי יישא בתפקיד אבל אין ספק שהפעם לא יהיו אפילו 100 ימי חסד כמקובל. הצפיפות התחבורתית על כבישי ישראל מתקרבת במהירות לנקודת האל-חזור, התפקוד של הנמלים לקוי ומפת הפרויקטים זרועה במוקשים תקציביים, לוגיסטיים ואפילו בינלאומיים שנטמנו בעשור החולף. 

הכבישים על סף סתימה מוחלטת

בחמשת החודשים הראשונים של 2021 נוספו לכבישי ישראל כ-152 אלף כלי רכב. בחודש מאי בלבד, שכשליש ממנו היה במבצע שומר החומות, נמסרו קרוב ל-27 אלף כלי רכב, כמעט 1,200 לכל יום עבודה. היבואנים מדווחים שכמעט כל המשלוחים שצפויים בחודשיים הקרובים מכורים מראש. בקצב הזה צפויות להתווסף השנה לכבישים כרבע מיליון מכוניות. 

נכון להיום מתנהלים במדינה שני פרויקטים תחבורתיים מרכזיים, שאמורים להקל על מצוקת הפקקים במרכז הארץ: הרכבת הקלה ובראשה "הקו האדום" שיפעל במרכז תל אביב ופרויקט "נתיבים מהירים בגוש דן".

 
  

ה"קו האדום" מתקרב, יש לקוות, לסיום מסע של כשני עשורים ובשבוע שעבר יצאה הרכבת הקלה, בטקס תקשורתי מרשים, לנסיעת מבחן איטית וייצוגית למרחק כמה מאות מטרים בפתח תקווה. ב-2013 הצהירו משרד התחבורה ונתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), החברה הממשלתית שמופקדת על התכנון והביצוע, ב-2013 - כי הרכבת הקלה צפויה להתחיל בנסיעות כבר ב-2017. בנת"ע מוסרים כיום כי "על פי תוכניות העבודה המאושרות צפויים לנסוע נוסעים בקו האדום בנובמבר 2022". קשה עדיין לדעת מה יהיה היקף החריגה הסופית בתקציב, שתפח במהלך השנים מכ-11 מיליארד שקל לכ-17 מיליארד שקל, בינתיים. 

רצוי שמי שייכנס למשרד ינסה לקבל תשובות והתחייבויות ברורות על השאלות "מתי הקו האדום יתחיל לשחרר את עומסי התנועה בפועל?" ו"כמה זה עוד יעלה למדינה"? ואם אפשר אז גם לשתף את משלמי המסים במידע.

"נתיבים מהירים" בהילוך איטי

למדינה יש גם עוד תוכנית - פרויקט "נתיבים מהירים בגוש דן", שיוקם בשיתוף המגזר הפרטי. זה כולל הוספת נתיבים ייעודיים לאורך כביש 2 מראשון לציון עד נתניה שיוקצו לתחבורה ציבורית, לרכבים רבי תפוסה ולנהגים משלמי אגרה. זאת לצד הקמת שני חניוני "חנה וסע" בשני הקצוות עם אלפי מקומות חניה ושירותי הסעות בחינם למוקדי תעסוקה.

גם פרויקט "נתיבים מהירים" נמרח כבר כמעט עשור. תוכנית האב גובשה כבר בינואר 2013 אבל המיון המוקדם למכרז פורסם רק ב-2016. פרסום מכרזי המסמך עצמו התעכב עד תחילת 2019 ובדצמבר אשתקד התבשרנו סוף סוף על חתימת הסכם זיכיון עם קבוצה פרטית זוכה, חברת "נתיב לעיר", בליווי הבטחה ממשלתית ש"הפרויקט צפוי להקל משמעותית על עומסי התנועה לבאים וליוצאים ממרכז המטרופולין בשעות השיא".

הכל נשמע מבטיח עד שמגיעים לצפי למועד הסיום: 2025. בקצב הנוכחי, עד אז יצטרפו לכבישי ישראל עוד כמיליון מכוניות פרטיות נטו. נקווה שלכבוד השר.ה יש תוכנית מגרה שלישית.

הנמלים: ההפרטה תקועה, האמריקנים מודאגים

באגף התחבורה הימית מחכה ירושה מכובדת מישראל כ"ץ: תוספת של שני נמלים חדשים ופרטיים ("יותר מהורדוס", כפי שהצהיר כ"ץ) - האחד באשדוד והשני במפרץ חיפה. הם אמורים להתחיל לפעול מסחרית בחודשים הבאים ולשפר משמעותית את קיבולת טעינה ופריקת המטענים והסחורות בישראל. במקביל נמצאת על המדוכה גם ההפרטה של נמל חיפה "הישן", שהחלה לפני כשנה.

אבל מקרוב התמונה פחות אידילית. התנופה שקיבל תהליך ההפרטה של נמל חיפה "הישן" מההסכמים עם מדינות המפרץ דעכה לנוכח התהפוכות הפוליטיות והביטחוניות באזור. הפקק הבלתי נסבל של אוניות שממתינות לטעינה ופריקה בנמלי ישראל הציף, תרתי משמע, את הבעיות של הנמלים הוותיקים ושל נמל חיפה בפרט. וכל העיכובים - ההצעות הכספיות היו אמורות להיות מוגשות בפברואר השנה - הביאו את המכרז לסמיכות זמנים קרובה מאד למועד ההפעלה המסחרית של "נמל המפרץ" החדש, שיחל לפעול בחודשים הקרובים תחת הניהול של חברה סינית ממשלתית (SIPG) ב-25 השנים הקרובות.

הנמל "הסיני" מטיל צל תחרותי כבד על הנמל הישן בחיפה ולא רק עליו. טכנולוגית הוא מתקדם בשני דורות מכל מה שקיים כיום בישראל, ואולי גם בעולם. החידושים יאפשרו את התפעול שלו עם פחות מרבע מכוח האדם המקובל בנמלים הקיימים ובשבריר מהעלויות השוטפות של המתחרים.

גם במקרה של פרויקט נמל המפרץ הציבור נותר מחוץ לתמונה. בחודש שעבר התבשרנו שהוא קיבל משרת התחבורה את ההסמכה להתחיל פעילות ובימים אלה פועל משרד התחבורה להפקיע את הנמל מתחום השיפוט של חיפה מכיוון שהוא "נכס תשתית אסטרטגי של המדינה". זה לכשעצמו צעד חסר תקדים לא רק במונחים מקומיים אלא גם בעולם. אבל הניסיונות שלנו לקבל תמונה ברורה על לוח הזמנים להפעלה ופרטים על הפרויקט עלו בתוהו. אולי בגלל שהפנטגון רואה בנמל הזה קוץ ענק שנעוץ ביחסים האסטרטגיים של ישראל וארה"ב. בקיצור לכבוד השר.ה הבא.ה ממתין זינוק למים עמוקים וקרים. 

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי "נמל המפרץ החדש צפוי להתחיל לפעול לקראת סוף השנה. מועד התחלת הטעינה תלוי בזכיינית SIPG".