ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט ולפיד נחשפים: כך יעבוד המנגנון שאמור לשמור על שלמות ממשלת השינוי

לממשלה המתהווה יהיה שוויון בין-גושי בוועדות השרים ובקבינט הביטחוני, ללא זכות וטו לימין • בניגוד להודעת בנט, צירוף סיעות נוספות לקואליציה לאחר הקמת הממשלה ייעשה בהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי

לפיד ובנט. המו"מ נמשך כמעט עד להכרזה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לפיד ובנט. המו"מ נמשך כמעט עד להכרזה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כך יראו ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת לפיד-בנט: ראשי הממשלה המיועדים סיכמו ביניהם כי ההסכמים הקואליציוניים ייחתמו בין המפלגות ימינה ויש עתיד ויהוו מסמך גג שמחייב את כל המפלגות. נוסף על כך חתמה יש עתיד הסכם נוסף מול שאר המפלגות שיחייב אותה אל המפלגות הנוספות. עוד נודע כי בניגוד להודעתו של יו"ר ימינה וראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, לממשלה המתהווה יהיה שוויון בין-גושי בוועדות השרים ובקבינט הביטחוני, ללא זכות וטו לימין.

"הסכם הגג" של ימינה-יש עתיד יחייב את כלל סיעות הקואליציה, ויצורף כנספח לכל ההסכמים. ההסכמים שנחתמו בין יש עתיד למפלגות השונות מחייבים את המפלגות החותמות. בנוסף, בניגוד להודעת בנט כי כל מפלגה שתרצה להצטרף לקואליציה תוכל לעשות זאת, כעת מתברר כי במנגנון המוסכם, צירוף סיעות נוספות לקואליציה לאחר הקמת הממשלה ייעשה בהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי.

בתוך כך "חוק יסוד: הכנסת" יתוקן כך שיורחב החוק הנורווגי בהקצאה אחת נוספת לכל מפלגה. כלומר: בסיעה המונה 6 ח"כים יוכלו להתפטר 3 מהם, בסיעה המונה 7-8 ח"כים יוכלו להתפטר 4 מהם ובסיעה המונה 9 ח"כים ומעלה יוכלו להתפטר 5 מהם. החוק יחול על שרים וסגני שרים. כך למשל בסיעת תקווה חדשה בת השישה מנדטים יתפטרו שלושה שרים: סער, שאשא ביטון והנדל וייכנסו שלושה ח"כים הבאים בתור אחריהם ברשימה .

עוד נקבע כי במליאת הממשלה ובוועדות השרים יידונו נושאים שהעלאתם תיקבע בהסכמה ע"י ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החליפי, כאשר לשניהם תעמוד זכות וטו הדדית, כפי שהיה בממשלה היוצאת של נתניהו וגנץ. כוח ההצבעה במליאת הממשלה ובוועדות השרים יהיה שווה בין שני הגושים וללא יתרון לגוש השמאל הגדול יותר או לגוש הימין המובל על ידי ראש הממשלה בנט.

עוד כפי שהיה בממשלה היוצאת לכל ראש ממשלה תהא אחריות מיניסטריאלית לשרי הגוש שלו. בנט על תקווה חדשה וימינה, ולפיד על יתר המפלגות החברות בממשלה. בקבינט המדיני-ביטחוני יכהנו 12 חברים, שישה חברים מכל גוש וראש הממשלה המכהן הוא שיקבע את סדרי הדיון ונושאיו.

מהליכוד נמסר בתגובה: "בנט, שרימה את בוחריו והעביר קולות מימין לשמאל רק כדי למנות את עצמו לראש ממשלה עם 6 מנדטים, רוצה עכשיו לבטל את בחירתם של מיליוני אזרחים ולהיפטר מהמנהיג החזק של הימין באמצעות חוקים דיקטטוריים שנהוגים רק באיראן, סוריה וצפון קוריאה.

"בנט עשה הכול כדי להסתיר את ההסכם עם רע"מ - הסכם מזעזע ובו מכירת חיסול של הנגב לתנועה האיסלמית, וראשות ועדת הפנים בכנסת למנסור עבאס".

קווי היסוד של הממשלה: הפחתת רגולציה והעלאת מספר עובדי ההייטק

בקוווי היסוד שדלפו לאמצעי התקשורת היום (ב')  נכתב כי הממשלה תפעל לעידוד הצמיחה על בסיס עקרונות של כלכלה הוגנת המנתבת את ההשקעה התקציבית אל מעמד הביניים, והשכבות החלשות תוך צמצום הפערים החברתיים וחיזוק השירותים החברתיים.

עוד נכתב כי הממשלה תפעל להפחתת רגולציה, הסרת חסמים בירוקרטיים, דיגיטציה ממשלתית ("אפס נייר, אפס תור") ולקידום תכנית משולבת להטבת וטיוב הנטל הרגולטורי. כמו כן, הממשלה תפעל לחיזוק המגזר הפרטי בדגש על עסקים קטנים ובינוניים ולשם כך תעמיד רשת בטחון לעצמאיים.

בחלק של היעדים המדידים נכתב כי "הממשלה תציג כיעד לאומי את העלאת מספר העובדים בהייטק ל-15% מכלל העובדים במשק עד לשנת 2026 (בכלל זה עובדי תעשיית הפוד טק, בינה מלאכותית, מחשוב קוואנטי, אגרו-טק ובריאות דיגיטלית) ותפעל לקידום החינוך במקצועות הטכנולוגים, קידום המצוינות וסבסוד הכשרות והסבות מקצועיות".

נושא תעסוקה והכשרות מקצועיות ירוכזו במנהלת אחת תחת זרוע העבודה
יחוקק חוק פרויקטים לאומיים במסגרתו תקדם הממשלה בניית שני בתי חולים (בנגב ובגליל), שדה תעופה נוסף, בניית כיתות, רכבת מטרו, רכבות קליע, קידום פריסת סיבים אופטיים בפריפריה ובמגזר הערבי.

קידום חקיקה מידית המגבילה את כהונת רה"מ

גם ממשלת לפיד-בנט חוזרת על התחייבויות ממשלות ישראל לדורותיהן להעביר "תוך זמן קצר" את כלל משרדיה ויחידותיה הארציות לירושלים. פרט לכך, ההתייחסות המדינית רפה מאוד וכוללת את הדברים הבאים בלבד: "הצדדים מסכימים כי הממשלה תפעל לביצור הביטחון הלאומי של ישראל ולשמירת ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, זאת לצד חתירה מתמדת לשלום".

בנוסף, סיעות הקואליציה מתחייבות לתמוך ולקדם באופן מידי חקיקה המגבילה כהונת רה"מ לשתי קדנציות (או 8 שנים, הארוך מבניהם).

בנושאי משפט, תוקם ועדה שתורכב מנציגי כל מפלגות הקואליציה בראשות שר המשפטים מתוך מטרה לחוקק את חוק יסוד החקיקה. 

עוד בקווי היסוד: התחייבות לפעילות נחושה למיתון עליית מחירי הדיור. שר הבינוי והשיכון יביא בתוך 60 יום מכינון הממשלה, למועצת מקרקעי ישראל החלטת מדיניות רחבה וסדורה בנוגע לדיור בר השגה והתחדשות עירונית, וכן מדיניות כוללת בנוגע לתמהיל השיווק במחירים ברי השגה. בנוסף שר השיכון יביא לממשלה תכנית שיווק של 300,000 יחידות דיור ובכלל זה מענה מימוני לטובת כלל התשתיות ומוסדות הציבור הנדרשים למימוש התכנית.

אחרי שנדחה בשנים האחרונות: חוק הגיוס של ליברמן יאושר 

בנושא דת ומדינה נכתב כי "הצדדים מסכימים כי יש לפעול על מנת לקדם סוגיות בנושאי דת ומדינה לגביהן יש הסכמה ציבורית רחבה". עוד נושא שנוי במחלוקת שנדחה בשנים האחרונות ואמור על פי קווי היסוד לבוא על פתרונו הוא חוק הגיוס שיחוקק במתווה שהנהיג ליברמן כשר ביטחון.

על מערכת הבריאות נכתב: "הצדדים מסכימים, כי בעקבות משבר הקורונה יש לפעול לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית ולהביא אותה לרמת מוכנות בהתאם למדדים המקובלים ב-OECD. בכלל זה יתוקן המקדם הדמוגרפי של סל הבריאות כך שישקף את הזדקנות האוכלוסייה". כמו כן, תינתן תוספת שנתית קבועה בשיעור של 1.65% מעלות סל שירותי הבריאות לצורך הוספת תרופות, מכשור וטכנולוגיות רפואיות חדשות לסל שירותי הבריאות, יעודכן מדד יוקר הבריאות כך שיכלול מדד מחיר יום אשפוז ויתווספו חדרים אקוטיים בבתי חולים. החלטה מעניינת היא לקבע את התקנים שניתנו בתקופת הקורונה כתקנים קבועים של רופאים, אחיות ומקצועות פרא-רופאים בבסיס התקציב.

בתחום החינוך, הצדדים מסכימים על העברת האחריות על הגיל הרך למשרד החינוך. כמו כן מוסכם לחייב לימודי ליבה כל מוסד מתוקצב, כולל המוסדות החרדיים. הצדדים מסכימים כי הממשלה תפעל לחיזוק ההשכלה הגבוהה, תשאף להוביל לתואר ראשון בחינם במקצועות הנדרשים, ותפעל להקים ולתקצב אוניברסיטה בגליל ולתיקון תקצוב הסטודנטים הלא מתוקצבים באוניברסיטת אריאל.

סיוע לענף התיירות, ביטול ההתיישנות על עבירות מין ואלימות בקטינים

הממשלה תתחייב לתת סיוע לענף התיירות הכולל: הקלות בארנונה לענף גם בחודשים יולי-דצמבר 2021, יישום חל"ת גמיש לעובדים בענף ופיצוי העסקים החדשים שנפתחו החל ממרץ 2021.

בתחום הגנת הסביבה נכתב: "הממשלה תפעל להגנה על איכות הסביבה בישראל, תוך התייחסות לאתגרים הגלובליים, ותוך הכרה בעוצמתו ודחיפותו של משבר האקלים. הממשלה תוביל יעדים שאפתניים לצמצום הפליטה הפחמנית בישראל במסגרת חוק אקלים שיכיל מנגנון תמחור פחמן. הממשלה תפעל לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, להגנה על בעלי החיים, ולהגנה על הים והחופים". עוד הוחלט כי הממשלה תפעל להפחתת זיהום אוויר באמצעות קידום אנרגיות מתחדשות וקידום צעדים להפחתת התלות בדלקים מזהמים, בכלל זה קידום תכנית אב למשק האנרגיה.

גם דרישתו העקבית של ליברמן ממערכות הבחירות מצאה את דרכה לקווי היסוד: הממשלה תקדם פנסיה בגובה 70 אחוז משכר המינימום. הממשלה תפעל ליישום תכנית לאומית למיגור הבדידות והרפורמה למיגור עושק הקשישים.

דגש מיוחד ניתן במסמך לאלימות מינית: הוכרז על הקמת מסגרות ייעודיות לשפיטה בעבירות מין, למתן סיוע משפטי ושיקום לנפגעי ונפגעות עבירות מין ואלימות. הצדדים מסכימים כי הממשלה תאמץ את מסקנות הוועדה הבין משרדית למניעה וטיפול בתופעת האלימות נגד נשים ואלימות במשפחה ובכלל זאת הקמת מערך חירום לנשים בשעת משבר. כמו כן, הוכרז איזוק אלקטרוני לחשודים וביטול ההתיישנות על עבירות מין ואלימות בקטינים ועבירות מין בבגירים. בנוסף, הממשלה תקים נציבות לנפגעי עבירה במשרד המשפטים, שתרכז את הטיפול בתחום נפגעי העבירה.

דרישה נוספת שמתכתבת עם נושא שעלה לחדשות היא אגף השיקום במשרד הביטחון: סיעות הקואליציה מסכימות יש לקדם את רפורמת "נפש אחת" ויישום צעדים של ועדות אחרות אשר פעלו למען נכי צה"ל ופגועי הנפש באגף השיקום של משרד הביטחון.