אישום: גילטק תקשורת שיחדה וקיבלה במרמה מכרזים במליוני שקלים ממשרד הביטחון

חברת גילתק מואשמת במתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות נוספות • גילתק היא חברה המבצעת עבודות תשתית לתקשורת והלקוח העיקרי שלה הוא משרד הביטחון

ביצוע עבירות מרמה / צילום: Shutterstock, Atstock Productions
ביצוע עבירות מרמה / צילום: Shutterstock, Atstock Productions

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי מרכז, כתב אישום כנגד חברת גילתק תקשורת פרויקטים, חן שקלובר, סמנכ"ל גילתק; ניסים מזרחי סמנכ"ל תפעול בגילתק, משה כהן, מנהל פרויקטים בצפון בגילתק ועמוס מנחם, קבלן משנה של גילתק.

חברת גילתק ומזרחי מואשמים במתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות נוספות. שקלובר וכהן מואשם במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף ורישום כוזב במסמכי תאגיד. מנחם מואשם בהפרת אמונים.

עמנואל טדגי'אב, עובד ציבור שהועסק מטעם משרד הביטחון בצה"ל, וחברת אי. איי. אר אשר בבעלותו מואשמים בקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירה לפי חוק איסור הלבנת הון.

גילתק היא חברה המבצעת עבודות תשתית לתקשורת והלקוח העיקרי שלה הוא משרד הביטחון. ההתקשרויות בין משרד הביטחון לגילתק נערכו בעיקר בעקבות זכיית החברה במכרזים שונים כאשר בין השנים 2017-2011 ביצעה גילתק, באמצעות קבלני משנה, עבודות עבור משרד הביטחון בהיקף של כ-250 מיליון שקל.

על פי האישום, גילתק ומנהליה ביצעו מעשי מרמה רבים באמצעותם קיבלו, לאורך שנים, מיליוני שקלים. מעשי המרמה כללו דרישת תמורה העולה על המוצרים שסופקו, הספקת מוצרים ושירותים שלא בהתאם להתקשרות ודרישת תשלומים ללא בסיס בהתקשרות, תוך זיוף מסמכים בהיקף נרחב ותוך מתן שוחד למספר עובדי הציבור, שהיו אמונים על פיקוח על התנהלות הנאשמים. בנוסף, ביצעו המעורבים פעולות ברכוש האסור, בניגוד לחוק איסור הלבנת הון.

בנוסף, גילתק ומזרחי, נתנו שוחד בהיקף של כ-900 אלף שקל, לעמנואל טדגי'אב, מפקח מטעם משרד הביטחון שהיה אמון על פיקוח ואישור עבודות שבוצעו, גם על ידי גילתק.

עוד לפי כתב האישום, בכספי השוחד ביצעו מזרחי של גילתק והמפקח ביצעו פעולות הלבנת הון במטרה להסתיר את מקור הכספים ואת זהות בעלי הזכויות בהם, בהיקף של 900 אלף שקל.

בנוסף, חברת גילתק ומנהליה נאשמים בכך שסיפקו במרמה ליחידות צה"ל ולמשרד הביטחון מוצרים ועבודות שאינם כלולים במכרזים בהם זכתה גילתק, תוך שהם מציגים מצג כוזב לפיו המוצרים המסופקים נכללים בהוראות המכרז.

לפי האישום, החברות קיבלו במרמה את הזכייה במכרז 2014, בהיקף כולל של למעלה מ-100 מיליון שקל, כי אילו ידע משרד הביטחון על מעשי המרמה והשוחד בהם הייתה מעורבת החברה, היה פוסל את מועמדותה למכרז ולא הייתה זוכה בו.

יחד עם כתב האישום ביקש מנהל המחלקה הכלכלית עו"ד דן אלדד, לתפוס זמנית, לצורך חילוט בעתיד, את נכסי הנאשמים בסך כולל של כ-5 מיליון שקל.

התיק נחקר ידי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) שבלהב 433 במשטרת ישראל ויחידת החקירות הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב). התיק מטופל על ידי עורכי הדין נועה ברח"ד, ניר ויינטראוב וכוכבית קלדרון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בהנחייתו של עו"ד סטיב בוארון .

תגובת עו"ד גיל דחוח המייצג את ניסים מזרחי: "הצגנו בשימוע טיעונים רציניים וכבדי משקל שהיינו משוכנעים שיתקבלו. מאמין שנשכנע את בית המשפט לקבל את טענות ההגנה".

תגובת עו"ד אלעד רט המייצג את משה כהן: "הצטערנו מאוד על ההחלטה להעמיד לדין את מר כהן. לטעמנו מדובר בהחלטה שגויה עובדתית ומשפטית, הנעדרת ביסוס בחומר הראיות. יצוין, כי גם לשיטת הפרקליטות אין מדובר במי שגרף רווחים לכיסו הפרטי, על כל המשתמע מכך. את מלוא טענותינו נפרט בתשובתנו לכתב האישום בפני בית המשפט".

עו"ד דרור מתתיהו, שותף ומנהל מח׳ צווארון לבן במשרד פישר, המייצג את חן שקלובר, מסר בתגובה: "בעקבות השימוע בעניינו של מרשנו, הוסרו החשדות המרכזיים שיוחסו לו, אשר עסקו במתן שוחד. העניינים המשניים, שנותרו בכתב האישום, יתבררו בבית המשפט. אנו משוכנעים, כי בתום ההליך המשפטי תיחשף תמונה שונה בתכלית".

חזקת החפות: כל הנאשמים בפרשה לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.