כבר בשבוע הראשון: הממשלה יכולה לבצע צעדים מידיים שיקלו על אזרחי המדינה

החלת שקיפות באגודות העותומניות, ביטול פיקוח על מחירי החמאה וביטול חובת התקן למניעת שכחת ילדים ברכב - אלה צעדים צעדים פשוטים אך כאלה שיקלו על כל האזרחים ושרי הממשלה הנכנסת יוכלו לבצעם בתוך זמן קצר מאוד

יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa

אם לא תהיה הפתעה נראה שבקרוב תושבע ממשלה חדשה. שנתיים של חוסר תפקוד מערכות בתוספת מגפה, מבצע צבאי ופרעות בערים המעורבות משאירות לפתחה של הממשלה הבאה לא מעט אתגרים. הנה שלושה מהלכים שניתן לקדם כבר בשבוע הראשון.

החלת שקיפות באגודות העותומניות: מדובר במהלך שקידמה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד. אגודות עותומניות הן גופים שלא למטרות רווח, חלקן מקבל הטבות ממדינה לחלקן סמכויות סטטוטוריות כגון חברות בוועדות או במקרה של ההסתדרות גם סמכות לגבות דמי חבר בכפיה, כמעט כמו תשלום מס.

לצד כל אלו האגודות העותומניות לא חייבות בשקיפות כלפי המדינה, הציבור ואפילו החברים בהן. התקנות יחילו סטנדרט מינימלי של שקיפות באגודות הללו. התקנות הוכנו כאמור על ידי שקד, הוקפאו על ידי ניסנקורן וגנץ ולאחרונה חזרו להיות רלוונטיות בעקבות הסכמת היועמ"ש לאפשר חתימה עליהן גם בתקופת בחירות וממשלת מעבר. שר המשפטים הבא יוכל לחתום עליהן מיד עם היבחרו.

ביטול פיקוח על מחירי החמאה: ישראל סבלה ממחסור חמור בחמאה עד שבוטל המכס, באופן זמני, ואפשר את ייבוא החמאה באופן חופשי. עם פתיחת השוק לייבוא המליצה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות לבטל את הפיקוח על מחיר החמאה. בתנאי שוק לפיקוח מחירים יש שתי השלכות אפשריות.

במקרה שהמחיר המפוקח גבוה ממחיר השוק, אין לכך כל השפעה כפי שניתן לראות לדוגמה במחיר הלחם בישראל שנמכר מתחת למחיר המפוקח בתנאי שוק לחלוטין. אם המחיר יהיה נמוך ממחיר השוק, התמריץ של היצרנים לייצר יקטן, הצרכנים ירצו לקנות יותר וכך ייווצר מחסור. לאור זאת, במשרד האוצר תומכים בביטול הפיקוח כאשר ישנה תחרות בשוק. מאז פתיחת השוק לייבוא שוררים תנאי תחרות בשוק. הצו מוכן, הוועדה מיצתה את הדיונים וההמלצות. שרי החקלאות והאוצר יכולים פשוט לחתום.

ביטול חובת התקן למניעת שכחת ילדים ברכב: החובה נולדה בשלהי הקדנציה הקודמת מיוזמה של שרת התחבורה מירי רגב וועדת הכלכלה. לפי החובה תיאסר הסעת ילידם עד גיל 4 ללא מתקם המתריע מפני שכחת ילדים ברכב. נכון להיום, ההתקנים המאושרים על ידי משרד התחבורה עולים בין 350-500 שקל.

כמובן שיש צורך באחד כזה לכל אחד מהילדים ובכל רכב בו נוסעים. הבעיה החמורה היא שחוק כזה נוסה רק באיטליה ללא בחינת אפקטיביות החקיקה הזו. מעבר לכך, עם כל הכאב בשכחת ילדים ברכב, מדובר בארבעה מקרים בלבד שהסתיימו במוות בשנת 2019, כדי להתמודד עם בעיה מצומצמת נדרשת בחינת חלופות פחות דרקוניות, בחינה שלא נעשתה.

החור הגדול ברגולציה הזו היא שנכון להיום החברות המייצרות את כיסאות הבטיחות ברכב לא ממליצות להתקין על הכיסא שום דבר שלא נבדק במבחני הבטיחות והריסוק של החברה. עלול להיות מצב שפחות ילדים יישכחו ברכב, אך חס וחלילה יותר ייפגע כתוצאה מהגנה פחות טובה בזמן תאונה.

אז הנה, יש הרבה צעדים והרבה שינויים לקדם בישראל, אבל הנה שלושה צעדים שהממשלה הבאה יכולה לקדם בשבוע הראשון שלה, לא צריך יותר מזה.

הכותב הוא מנכ"ל האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת