נאמן אי.די.בי מבקש לזמן לחקירה ארבעה נושאי משרה לשעבר בחברה

החקירה מיועדת לסייע לנאמן, עו"ד אופיר נאור, לבחון את התנהלות מנהלי אי.די.בי טרם קריסת החברה, כדי לנסות ולגבש כתבי תביעה נגדם • בהמשך השבוע יצביעו מחזיקי האג"ח של אי.די.בי על תשלום שכר טרחה לנאור בהיקף של 12 מיליון שקל לפחות

עו"ד אופיר נאור, נאמן אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אופיר נאור, נאמן אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף

נאמן חברת אי.די.בי פתוח, עו"ד אופיר נאור, מבקש לזמן לחקירה ארבעה נושאי משרה לשעבר בחברה. אתמול פנה הנאמן לביהמ"ש המחוזי בת"א בבקשה כי יוציא לארבעת נושאי המשרה לשעבר צו זימון לחקירה, ויורה להם להתייצב במשרדי הנאמן לצורך כך.

ארבעת נושאי המשרה הם אהרון קאופמן, לאריסה כהן, יאיר נוימן וחיים טבוך, שכיהנו באי.די.בי עד להחלטה על פירוק החברה. קאופמן כיהן כמנכ"ל החברה, כהן כיהנה כסמנכ"ל ומזכירת החברה, יאיר נוימן כיהן כסמנכ"ל המימון ואילו חיים טבוך כיהן כסמנכ"ל חשבות.

יש לציין כי כהן, נוימן וטבוך עדיין מחזיקים כיום בתפקידים מקבילים בחברת דיסקונט השקעות  (שהייתה חברה בת ובהמשך חברה אחות של אי.די.בי), ואילו קאופמן מכהן כסמנכ"ל ויועץ משפטי של דיסקונט השקעות. לדברי הנאמן, הוגשה הבקשה לאחר שהעלה חרס בניסיונותיו לתאם באופן ישיר עם הארבעה מועדים לחקירה.

בעקבות הבקשה קבע השופט חגי ברנר, כי ארבעת נושאי המשרה יגישו לביהמ"ש את תגובתם לבקשה תוך חמישה ימים. החקירה עצמה מיועדת לסייע לנאמן לבחון את התנהלות הדירקטורים והמנהלים של אי.די.בי טרם קריסת החברה, וזאת במטרה לנסות ולגבש כתבי תביעה כנגדם.

מטרת התביעה: מימון לפירעון לחובות

מטרת התביעות, אם יוגשו, היא להזרים כסף נוסף לקופת החברה, שישמש לצורך פירעון חובותיה. אי.די.בי, שנשלטה בידי אדוארדו אלשטיין, קרסה בספטמבר 2020 לאחר שצברה חובות של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה.

מאז, פרעה אי.די.בי במלואו את החוב למחזיקי אג"ח ט"ו, בהיקף של כ-240 מיליון שקל בעקבות מכירת יתרת ההחזקה בכלל ביטוח. בזמן הקרוב היא אמורה להשלים גם את פירעון מלוא החוב בהיקף של 950-900 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד, בעקבות השלמת מכירת מלוא ההחזקה בדסק"ש. כך, נותר לחברה חוב של כ-900 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ט' הלא מובטחות, לצד חובות אפשריים נוספים לגורמים שהגישו כנגדה תביעות חוב לאחר הפירוק.

באסיפה של מחזיקי אג"ח ט' אמר עו"ד נאור שהחברה מחזיקה כיום במזומנים בשווי של יותר מ-300 מיליון שקל בעקבות מימושי הנכסים שבוצעו מאז החלטת הפירוק, וכי בכוונתו לנסות ולהשיג עוד 150 מיליון שקל ממימוש יתרת הנכסים.

האסיפה נערכה לצורך דיון והתייעצות בקשר עם הסכמי שכר הטרחה שהשיגה נציגות המחזיקים עם עו"ד נאור ועם כונסי הנכסים למניות השליטה בדסק"ש, עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני. התשלום לעו"ד נאור מוערך ב-12 מיליון שקל לפחות, ואילו ההסכם עם הכונסים בכ-3 מיליון שקל.

ביום ה' השבוע יצביעו המחזיקים על אישור ההסכמים, ובמקרה שהם לא יאושרו, יפנו הנאמן והכונסים לביהמ"ש. במקרה כזה, לא מן הנמנע כי ביהמ"ש יקבע לבעלי התפקיד שמינה שכר טרחה גבוה עוד יותר, ואת זאת נדרשים המחזיקים לקחת בחשבון.

"מכוון ליותר מ-75 מיליון שקל על ישראייר"

שני הנכסים העיקריים שנותרו בידי אי.די.בי הם 25% ממניות חברת התעופה והתיירות ישראייר ו-25.8% ממניות חברת IDBG, שמחזיקה בפרויקט המסחר והמשרדים טיבולי שבלאס וגאס. לפי עו"ד נאור, שכרו אי.די.בי וחברת נכסים ובניין (שמחזיקה ביתרת מניות IDBG) ברוקרים מקומיים במטרה להוביל למכירת הפרויקט במלואו. המכירה אמורה להניב לאי.די.בי כמה עשרות מיליוני שקלים.

בנוגע לישראייר, ש-75% ממניותיה נמכרו לחברת בי.ג'י.איי ורמי לוי תמורת 122 מיליון שקל, ציין עו"ד נאור כי הוא ממתין להשלמת המהלך לרישום בבורסה של מניותיה (או להחלפתן במניות בי.ג'י.אי). לאחר הרישום למסחר, יוכלו הנושים לקבוע אם ברצונם למכור את אותן 25% ממניות ישראייר (או בי.ג'י.אי) או לקבלן לידיהם.

בינתיים עדכן עו"ד נאור, כי נעשו אליו פניות בנוגע לרכישת המניות בתמורה לסכום של 75 מיליון שקל. "אני מכוון לסכומים שהם מעל ל-75 מיליון שקל על הנתח הזה", הוא הדגיש.

בנוגע לפרסומים בתקשורת על אודות משא ומתן שמנהלת חברת הפניקס לרכישת השלד הבורסאי של אי.די.בי בתוספת המזומן שבקופה, אמר עו"ד נאור כי "יש עוד משא ומתן שאנחנו מנהלים בנושא ושלדעתי יכול להביא לתוצאות אפילו יותר טובות מהמשא ומתן עם הפניקס, ויש עוד חצי משא ומתן נוסף".

הוא הסביר כי נקודת המוצא שלו במשא ומתן היא היכולת להפוך את המזומן שנמצא בקופת החברה לסכום גדול יותר באופן משמעותי, במסגרת עסקת מכירה של השלד הבורסאי, שכולל בתוכו נכס משמעותי בדמות הפסדים צבורים.