השירות שקרס, התלות של האתרים הגדולים וההשלכות: כל מה שידוע על תקלת הגלישה הגדולה

חברת Fastly, שמספקת שירותים לאתרים הגדולים ברשת, נתקלה בתקלה בשירות CDN, שעוזר לווסת את עומס הגולשים שמגיעים לאתרים • החברה זיהתה את התקלה ופועלת לתקנה אך בשעה זו טרם ברורה הסיבה לתקלה • בין הנפגעים: אמזון, טוויץ', רדיט, BBC, הגרדיאן, בלומברג וניו יורק טיימס

תקלת גלישה / אילוסטרציה: Shutterstock, Thepanyo
תקלת גלישה / אילוסטרציה: Shutterstock, Thepanyo

שיבושי גלישה באתרים מובילים ברחבי העולם. זאת לאחר שחברת Fastly, שמספקת שירותי מיטוב ענן לאתרים רבים, חווה תקלות בשירותיה. Fastly מספקת שירותי CDN, והיא אחראית על העברת התוכן ברשת לאתרים רבים. החברה זיהתה את התקלה ופועלת לתקנה אך בשעה זו טרם ברורה הסיבה לתקלה.

אתרים שנפגעו כתוצאה מהתקלה הם אמזון, טוויץ', רדיט, BBC, הגרדיאן ועוד. גם אתרי חדשות כמו הארץ, דה מרקר, CNN, הניו יורק טיימס, הפיינשל טיימס ועוד נפגעו. חלק מהנפגעים, כמו האתר חדשות דה ורג', מעבירים דיווחים לקוראים דרך הגוגל דוקס. 

Fastly דיווחה כי היא חוקרת את התקלה בשירותי ה-CDN שלה, אך היא לא דיווחה על סיבת התקלה שהובילה להפלת השירות. CDN (כלומר - Content Delivery Networkׂׂ) זו רשת של שרתים ברחבי העולם והפניית משתמשים על בסיס מיקום גאוגרפי. שירותי ה-CDN יודעים להפנות את בקשות המידע שמגיעות לאתר לשרת הכי קרוב למשתמש על בסיס מיקום גאוגרפי, מה שעוזר למי שנכנס לאתר לקבל חווית גלישה מהירה יותר. במילים אחרות זה יאיץ את השימוש באתר כדי שהוא יעבוד טוב יותר למשתמשים והלקוחות.

CDN זו רשת שרתים שפרושה ברחבי העולם, וקיימים בה עותקי Cache של תכני האתר, מה שעוזר להפעיל את האתר בצורה הרבה יותר מהירה. כך, לדוגמה, אם גולשים נכנסים לאתר של הניו יורק טיימס, במקום לגשת לשרת המרכזי שלהם, שירות ה-CDN יודע להפנות אותם לרפליקה באתר אחר, ככה ניתן לשלוט בעומס. בעצם בתקלה כעת, השירות הזה נפל, והאתרים לא יכולים לווסת את העומס שנוצר על השרתים שלהם, שבתגובה קורסים.

תקלה כזו מעידה על כך שהרבה מאוד אתרים גדולים פועלים בשיטת ה-CDN, מה שאומר שמספיק שחברה אחת גדולה ופופולרית חווה תקלות, וכל שאר האתרים יתקלו גם כן בבעיה. אמזון, טוויץ', רדיט, BBC, ניו יורק טיימס ועוד רבים - מסתמכים כולם על חברה אחת, Fastly. כלומר, ישנה תלות של חברות ענקיות בחברה אחת קטנה.

Fastly הונפקה לציבור בשנת 2019. בשעה זו המניה יורדת בכ-3% במסחר המקדים בוול סטריט.

"אנחנו מדברים על מערכות בריאות שלמות שיכולות להיפגע בקריסות שכאלו"

לוטם פינקלשטיין, מנהל מחלקת מודיעין סייבר בצ'ק פוינט, אומר כי "חברת FASTLY מספקת שירותי CDN, שירותים שמאפשרים בקרת עומסים על גישה לשירותים אינטרנטיים. השירות הזה ככל הנראה נפל והוא מספק שירותים לחברות גדולות ומטבע הדברים ברגע שהוא נופל, כל הגישה של אנשים לעולם לא מתבצעת. אותן חברות לא נפגעו בעצמן, אלא שירות שהן קונות כדי לאפשר גישה אליהן, כנראה נפל".

ולמעשה, מוצגת כאן תלות עמוקה בין החברות הגדולות על כמה שחקנים. תומר לוי, מנכ"ל חברה Logz.io , פלטפורמה המבוססת ענן, הכוללת את כל הפונקציונליות והכלים הנדרשים לניטור מערכות ומציאת הגורמים לתקלות בדיוק לשירותים כאלו, מסביר: "בעולם האינטרנט קיימים בין 4-5 שחקנים מרכזיים וכאשר אחד מהם מפסיק לעבוד, במקרה זה, מערכת ה-CDN, יש השפעה כלל עולמית שגוררת עשרות אלפי ארגונים להפסיק את עבודתם. זה תחום שנשלט על ידי מספר קטן של שחקנים והם מנגישים את האתרים לכולם בגלובוס".

"יש לאירוע שכזה השלכות בעלת ממדים אדירים. מספיק שספק אחד כמו Fastly קורס, עולם שלם של אינטרנט לא עובד - אנחנו מדברים על מערכות בריאות שלמות, מערכות תחבורה, מסחר אלקטרוני ועוד שיכולות להיפגע בקריסות שכאלו. אני לא יודע מי הן הלקוחות של Fastly, אבל יכול להעריך שיש שם לקוחות שכאלו", מסביר לוי.

הוא מוסיף שצריך "לשים לב שלא נשענים על תשתית אחת, ושלא תהיה תלות כזו על מספר קטן של חברות בשוק. בנוסף, צריך להבין איך מונעים מארגונים לחוות אירועים קריטיים שכאלו ולצמצם פגיעה. זה מה שהחברה שלנו עושה, אנחנו עוזרים לחברות כאלו, לזהות תקלות כמה שיותר מוקדם ולשפר את התגובה".