הממשל האמריקאי הכריז מלחמה על סחיטות קריפטו והחזיר 2.3 מיליון ד' לחברה ששילמה כופר

קולוניאל פייפליין, שמספקת 45% מהדלק של החוף המזרחי, שילמה בחודש מאי מיליוני דולרים ב־75 מטבעות ביטקוין כדי לשחרר את הצינור של החברה • משרד המשפטים האמריקאים החליט להיאבק הפעם כי מדובר בתשתית חיונית

מכוניות בתור לתדלוק לאחר שהמחירים החלו לזנק לאחר מתקפת הסייבר, מאי / צילום: Associated Press, Chris Carlson
מכוניות בתור לתדלוק לאחר שהמחירים החלו לזנק לאחר מתקפת הסייבר, מאי / צילום: Associated Press, Chris Carlson

משרד המשפטים האמריקאים הודיע כי הצליח להשיב מיליוני דולרים מהכופר שחברת "קולניאל פייפליין" (Colonial Pipeline) שילמה במטבעות ביטקוין לקבוצת עברייני הסייבר "דארקסייד" (דארקסייד) בחודש שעבר. זאת לאחר מתקפת הסייבר, שהביאה לכך שהחברה המובילה דלק, הפסיקה את פעולתה לזמן קצר. מספר היחידות הביטקוין שהוחזרו הוא 63.7 - כ־2.3 מיליון דולר.

"מוקדם יותר היום, משרד המשפטים מצא ותפס את רוב הכופר ש'קולוניאל' שילמה לרשת "דארקסייד" לאחר מתקפת הכופר בחודש שעבר. מתקפות כופר הן תמיד אסורות - אבל כשהמטרה שלהן היא תשתית חיונית, לא נחסוך מאמצים בתגובה שלנו", אמרה סגנית הפרקליט הכללי, ליזה מונקו, במסיבת עיתונאים.

"היום, הפכנו שולחנות על 'דארקסייד'", אמרה. "אנחנו נמשיך להשתמש בכל הכלים שלנו ובכל המשאבים שלנו להגדיל את העלות ואת ההשלכות של מתקפות תוכנות כופר ומתקפות סייבר אחרות".

מתקפות כופר צמחו משמעותית

מתקפות כופר צמחו משמעותית בשנה האחרונה בגלל שילוב של כמה גורמים, כך אומרים מומחים, כולל העלייה של מטבעות קריפטו שקשה למצוא את מקורם, עלייה במספר האנשים שעובדים מהבית שהביא לחולשות חדשות בתחום טכנולוגיית המידע ואקלים פוליטי שאופיין במתחים מתמשכים בין ארה"ב לרוסיה - המדינה ממנה רבות מהמתקפות כנראה מגיעות. בזמן המתקפה, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שהפורצים היו מבוססים ברוסיה, אך גם שהם אינם חלק מהממשלה הרוסית.

ההתקפה האחרונה על Colonial Pipeline, שמפעילה את אחד מצינורי הדלק הארוכים ביותר בארה"ב, הובילה לסגירה של כמה ימים של הקו שמספק דלק לכ־45% מהחוף המזרחי בארה"ב. כתוצאה מכך, פאניקה אחזה במשק ומחירי הדלק זינקו לרמה הגבוהה ביותר מזה שבע שנים. מה שהחמיר עוד יותר את הזינוק במחיר היה העיתוי של המתקפה, כמה ימים לפני יום הזיכרון האמריקאי ב־31 במאי, שבו אמריקאים נוסעים יותר במכוניות. במהלך החודש קולוניאל הודתה ששילמה כופר בגובה 5 מיליון דולר בביטקוין. תוך כמה ימים חזרה לפעול, אבל ההאטה היתרגמה לעיכובים שנותרו גם לאחר שהמתקפה הסתיימה.

"היינו צריכים לעשות כל שביכולתנו על מנת להניע מחדש את המערכת במהירות ובבטיחות. נעשתה ההחלטה לשלם את הכופר", נמסר אז מהחברה. "ההחלטה הזו לא נעשתה בקלות, עם זאת, היא הייתה נדרשת. עשרות מיליוני אמריקאים מסתמכים עלינו - בתי חולים, שירותי חירום רפואיים, סוכנויות אכיפת החוק, מחלקות מכבי אש, שדות תעופה, נהגי משאיות והציבור המשתמש בתחבורה. המוקד שלנו נותר המשך הפעילות לאספקה בטוחה של דלק מזוקק לקהילות אותן אנו משרתים".

"אף ארגון אינו חסין כיום"

במסיבת העיתונאים נשאלה מונקו האם ההישג יעבוד כגורם מרתיע שכן רק מחצית מסכום הכופר "הושג" בחזרה, וכן בהתחשב בכך שהסוחטים הממוקמים ברוסיה לא יעמדו מול השלכות פליליות בשל מעשיהם, ענתה סגנית הפרקליט כי "המסר היום הוא שאנחנו נביא את כל הכלים שלנו לשולחן כדי לרדוף אחרי ארגוניה הפשיעה הללו". מונקו הזהירה כי "אף ארגון אינו חסין כיום" והזהירה את מנהלי החברות כי "האיום של מתקפת כופר חמורה מהווה סכנה ברורה וקיימת לארגון שלכם, לחברה שלכם, ללקוחות שלכם, לבעלי המניות ולהצלחה שלכם לטווח ארוך. אז שימו לב כבר עכשיו ותשקיעו משאבים כעת. כישלון לעשות כך עתה יכול לעשות את ההבדל בין להיות בטוח כבר מעכשיו או להפוך לקורבן אחר כך".

על פי דוח מחודש שעבר של רשות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), האמריקאים הפסידו למעלה מ־80 מיליון דולר בהונאות השקעה במטבעות קריפטו מאז חודש אוקטובר האחרון. זו עלייה בשיעור של 1,000% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, אז דווחו הונאות בסך של 7.5 מיליון דולר "בלבד"