אפל | ניתוח

המאבקים המשפטיים והדגש על הפרטיות: מאחורי הקלעים של כנס המפתחים של אפל

כמדי שנה, חשפה אפל באירוע הפתיחה של כנס המפתחים השנתי שלה את מערכות ההפעלה השונות שלה, לצד מוצרים ושיפורים נוספים • כשהיא מתמודדת עם התביעה מול Epic, שמנסה להציג אותה כמי שמחסלת תחרות ומנצלת מפתחים צעירים, אפל רוצה להציג בדיוק את ההפך

אפליקציות הבריאות החדשות של אפל / צילום: אפל
אפליקציות הבריאות החדשות של אפל / צילום: אפל

אפל פתחה השבוע את כנס המפתחים השנתי שלה, ה-WWDC21, וכמדי שנה, חשפה באירוע הפתיחה את מערכות ההפעלה השונות שלה, לצד מוצרים ושיפורים נוספים. הפעם ענקית הטכנולוגיה הציגה את המערכות iOS 15, iPadOS 15 ,WatchOS 8 ו-macOS Monterey. האירוע נמשך כשעתיים אבל הרגיש כמו נצח, בעיקר כי אפשר היה לקצר אותו משמעותית ולוותר על השקות כמו SharePlay, פיצ'ר נחמד שמייעל את שיחות הפייסטיים שלכם, אבל בגדול מדובר בחיקוי לזום.

אחת ההכרזות המשמעותיות של החברה היו בתחום הבריאות, כמו טכנולוגיה שתדע לזהות אם אתם הולכים בצורה לא יציבה והאם יש סיכוי שתיפלו. הטכנולוגיה תתריע לכם אם היציבות שלכם נמוכה, לצד תרגילים שיעזרו לכם לשפר את היציבות. בנוסף, החברה השיקה אפשרויות שיתוף לגבי הבריאות שלכם. אם תאשרו, תוכלו לשתף מידע בהסכמה על בני משפחה ואנשים שקרובים אליכם, כך שתוכלו לקבל התראה אם יש מידע בריאותי חדש שצריך לדעת.

אפליקציות הבריאות החדשות של אפל
 אפליקציות הבריאות החדשות של אפל

המאבקים המשפטיים: נוכחים במיוחד

אבל לצד פיצ'רים שהושקו, יש שתי נקודות שחובה להתייחס אליהן. בימים אלו, ענקית הטכנולוגיה מתמודדת עם התביעה המשפטית של Epic Games, שטוענת שהיא מנסה לחסל את התחרות בחנות האפליקציות שלה בכך שהיא דורשת עמלות גבוהות מהמפתחים השונים.

אפל ניסתה להציג באירוע בדיוק את ההפך: אפל נתנה מקום נרחב למפתחים ששיתפו כמה הם אוהבים את הפלטפורמות של אפל. ענקית הטכנולוגיה השיקה אמש כלים נוספים שיעזרו למפתחים כמו פיתוח אפליקציות בענן ושיפורים בשפת התכנות שלה, Swift, שיהפכו את הקידוד לפשוט יותר.

אן תאי, מנהלת שיווק מוצר באפסטור המשיכה לחזק את הטענה של אפל: "בנינו את אפסטור כך שיהיה מקום בטוח ואמין. אפל עברה על כל האפליקציות כדי לוודא שהאפליקציה עומדת בסטנדרט הגבוה שלנו לבטיחות, אבטחה ופרטיות", ובכך היא עונה על טענה אחרת של אפיק גיימס: אפל גובה את העמלה הגבוהה לא בשביל להרוויח ולהגדיל את הכיס, אלא כדי לחזק את הפלטפורמה ולדאוג לביצועים מאובטחים ומשפורים יותר. בין הנתונים שתאי הציגה שעד כה, אפל שילמה 230 מיליארד דולר למפתחים.

ולמעשה זו התמונה שאפל תרצה שנצא איתה: "אנחנו תומכים במפתחים". כשהיא מתמודדת עם התביעה מול Epic, כשנטען כלפיה שהיא מנסה לחסל תחרות ומנסה לנצל יתרון דומיננטי על גבי מפתחים צעירים, היא רוצה להציג בדיוק את ההפך.

אפל על הסוס הלבן של הפרטיות

המאבק השני שמשתקף באירוע אתמול הוא המאבק על הפרטיות. אפל הודיעה אמש על שורה של עדכוני פרטיות כמו לדוגמה הסתרת כתובת ה-IP של המשתמשים כברירת מחדל. בין ההכרזות, אפל הציגה את iCloud +, שכולל בתוכו כמה תכונות ממוקדות פרטיות, כמו שירות VPN של החברה שנקרא Private Relay. החברה מתחייבת שהעברות הנתונים יתבצעו "באמצעות שני ממסרי אינטרנט נפרדים", ובמילים אחרות, גם אפל עצמה מתחייבת שלא תראה את המידע עליכם.

כשהיא עושה צעדים שכאלו, ענקית הטכנולוגיה דוחפת את עצמה להיות המגינה על הפרטיות ומציגה חזית הרבה יותר קשוחה במאבק הפרטיות שלה נגד פייסבוק. אלו מהלכים המוכיחים עליית מדרגה מהבחינה הזו. אפל מציגה שקיפות ברורה יותר עם המשתמשים ורוצה לאפשר להם להרגיש כאדונים על המידע שלהם.

בפועל, כשאפל משיקה דוח פרטיות על האפליקציות השונות, היא מוסיפה כוח נוסף למשתמשים. דוח הפרטיות הזה יעזור למשתמשים לראות באיזו תדירות כל אפליקציה השתמשה בהרשאות שניתנו לה - כמו מיקום, מצלמה, מיקרופון ועוד, ולהחליט אם זה שימוש נבון לדעתם. משתמשים יוכלו לגלות עם מי המידע שלהם עשוי להיות משותף.

דובר אפל אישר ל-CNBC שה-Private Relay, שהוא דומה לשירותי VPN בעצם, לא יהיה זמין בסין, אחד מהשווקים החשובים של החברה. הסיבה: חוקים מקומיים של סין האוסרים שימוש בשרתי VPN בסין. יש בצעד הזה ניחוח מוצדק, שכן מודבק לסין צעדים חשוכים חסרי שקיפות, ואפל פועלת לטובת המשתמשים ונאסרת לשימוש במקום שכזה.