חברת החשמל לוקחת את הרגולטור שלה לבימ"ש: ניזוקנו בחצי מיליארד ש'

חברת החשמל עתרה לבג"ץ נגד רשות החשמל שמשמשת כרגולטור שלה • לטענתה, הרשות לא מכירה בהשקעה כספית עצומה בפרויקט להפחתת פליטות, כך שנוצר לחברה בור תקציבי של כחצי מיליארד שקל • תגובת הרשות טרם התקבלה

יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

אחרי שחברת מקורות עתרה במרץ האחרון נגד רשות המים בטענה לקיפוח במכרז, מגיע תורה של חברה ממשלתית אחרת לעתור לבג"ץ נגד מי שמשמשת כרגולטור שלה - רשות החשמל. בחברת החשמל טוענים כי החלטה שקיבלה רשות החשמל מונעת ממנה הכרה בהוצאה כספית עצומה כחלק מפרויקט להפחתת פליטות מזהמות מתחנות פחמיות. המשמעות האפשרית של אי ההכרה בהוצאה היא בור של כחצי מיליארד שקל בתקציב החברה. בעתירה מתבקש בית המשפט להורות לרשות החשמל לתקן את החלטתה בנושא, או לחילופין להורות לרשות לקיים שימוע משלים בנושא, ובמסגרתו לקבל החלטה מתוקנת ומעודכנת בנוגע לסוגיה שבמחלוקת.

"עניינה של עתירה זו בהחלטת רשות החשמל שלא להכיר בעלויותיה של חברת החשמל בסך של למעלה מחצי מיליארד שקל בגין פרויקט הקמת מתקני הפחתת הפליטות בישראל", נכתב בפתח העתירה שהוגשה על ידי עו"הד יהושע חורש, תומר שוירמן ועדי הירשקורן-קליין.

"החלטה בלתי סבירה באופן חריג"

מדובר בפרויקט ותיק עליו הוחלט כבר לפני כ-15 שנה, ושמטרתו להפחית זיהום מתחנות פחמיות. בפועל מדובר בבנייה והרכבה של מתקנים גדולים להפחתת הפליטות בתחנות רוטנברג ואורות רבין. לפי העתירה שהוגשה כעת, עלויותיה של חברת החשמל בפרויקט עמדו על 8.88 מיליארד שקל כולל ריבית. "חברת החשמל הגישה חוות דעת שהכינו המומחים המובילים בעולם בתחום זה אשר ניתחו את העלויות המתאימות והראויות לפרויקט הפחתת הפליטות בישראל, ביצעו השוואה סדורה ומקצועית למקובל בעולם והגיעו למסקנה שעלויות הפרויקט בישראל, הן עלויות סבירות, ואף נמוכות, מאוד, ביחס למורכבות הפרויקט... במסגרת ההחלטה הרשות לא הכירה לחברת החשמל כאמור בסכום של כ-560 מיליון שקל מתוך עלויות אלו", נכתב בעתירה.

לטענת חברת החשמל היה על רשות החשמל להכיר להם בכל הסכום. "החלטת רשות החשמל שלא להכיר כאמור ביותר מחצי מיליארד שקל מסך העלויות, הנה החלטה בלתי סבירה באופן חריג, אשר נסמכת על תשתית עובדתית ומקצועית שגויה מיסודה, לרבות טעויות עובדתיות, וטעויות חישוב בהיקפים של מאות מיליוני שקלים", נכתב.

בעתירה מציינת חברת החשמל כי אנשיה פנו בעבר לרשות החשמל בנושא והציגו להם את עמדתם. "חברת החשמל פנתה לרשות החשמל, והציגה את הטעויות המהותיות שנפלו בתשתית העובדתית והמקצועית שעליהן ביססה הרשות את ההחלטה, כמו גם את יתר הכשלים, והחריגות הבלתי סבירות, שנפלו בהחלטה זו. הרשות בחנה את הנתונים פעם נוספת, במשך למעלה משבעה חודשים, והודתה, בכתב, כי אכן, סמכה את ההחלטה על טעות חישוב בנוגע לרכיב הגופרית בדלקים... אלא שבסוף הרשות הודיעה לחברת החשמל כי בד בבד עם אותה טעות חישוב בסך 400 מיליון שקל, הרשות גילתה טעות נוספת שנפלה בתשתית ההחלטה וכי 'באופן מקרי' לטענת הרשות הטעויות מסתכמות בתוצאה דומה ומקזזות זו את זו", נכתב בעתירה.

כפי שגם עולה מהעתירה למחלוקת הכספית יכולה להיות השפעה על הכיס הציבורי. זאת כיוון שמלוא העלויות (הוצאות) של חברת החשמל מוצגות לרשות החשמל, ולפיהן נקבע תעריף החשמל לכלל הצרכנים בישראל.

מרשות החמשל נמסר: "אחד מתפקידי הליבה של הרשות הוא לבצע בקרה על עלויות חברת החשמל ולהבטיח כי תעריף החשמל לצרכנים אינו מתייקר עקב עלויות עודפות. ההחלטה בעניין המתקנים להפחתת פליטות התקבלה לאחר הליך בקרת עלויות מעמיק, בסיומו החליטה הרשות שלא להכיר בחלק מהעלויות שהוצגו על ידי החברה. ההחלטה התקבלה בהתאם לסמכות הרשות ולאחר שימוע ציבורי במהלכו נשקלו גם טענות החברה. הרשות תלמד את העתירה ותגיב בצורה מפורטת לבית המשפט".