הצוללת | פודקאסט

"פרשת השחיתות לא מפתיעה. הלובי מתנהל באזור אפור, בשיחות שמור לי ואשמור לך"

פרשת השחיתות שבה מעורבים לכאורה מוטי בבצ'יק, עוזרו של השר יעקב ליצמן, ובכירים בתנובה ובחברת הלובינג פוליסי, לא מפתיעה את עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99 • "פעם לוביסט היה מוצר יוקרה. היום זה סטנדרט. יש לך רואה חשבון, יש לך יועץ משפטי, ויש לך לוביסט" • האזינו

מוטי בבצ'יק / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
מוטי בבצ'יק / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

כל מי שהכיר מקרוב את יעקב ליצמן בשנים האחרונות, בין אם כסגן שר הבריאות או כשר השיכון, התפקיד הנוכחי - הכיר גם את יד ימינו, מוטי בבצ'יק. בבצ'יק הוא העוזר הנאמן, איש הסוד ודמות חזקה מאוד בסביבותיו של השר. היו אפילו מי שקראו לו, שר השיכון בפועל. הוא מקושר לכל בעלי ההשפעה, פוליטיקאים, אנשי עסקים, רבנים, לוביסטים.

בתחילת השבוע נודע שהוא החשוד המרכזי בשתי פרשות שחיתות לכאורה, שהחלו להיחקר במשטרה כבר ב-2017. יחד אתו יש עוד שלושה חשודים מובילים: מנחם גשייד, גם הוא עוזר של ליצמן לשעבר וכיום עיתונאי חרדי בעיתון המודיע, ארז גילהר מנכ"ל חברת הלובינג "פוליסי" ואבי דנציגר מנכ"ל חברת התרופות רוש ישראל. כולם חשודים בעבירות הנוגעות לשוחד. יש עוד שני חשודים שהם בכירים לשעבר בחברת תנובה.

הם מעורבים בניסיונות לכאורה של חברות התרופות וגם של תנובה להעניק תרומות לעמותות שקשורות לבבצ'יק או לרכוש מודעות בעיתון החרדי שמקורב אליו, המודיע. וזאת עבור אינטרסים עסקיים. או להכניס תרופה לסל התרופות או - במקרה של תנובה - לקבל הקלות בחוק סימון המזון. זהו החוק שהביא אל העולם את המדבקות הירוקות למזון בריא והאדומות למזון שנחשב בריא פחות. ומה עם חברת הלובינג "פוליסי"? היא הייתה המתווכת לכאורה בחלק מהעסקות האלה.

"הפרשות שנחשפות כעת מעציבות אותי, אבל הן לא מפתיעות אותי", אומרת עו"ד לינור דויטש, מנכ"לית לובי 99, בראיון לפודקאסט "הצוללת של גלובס".

"הלובי מתנהל באזור אפור, ובהיעדר שקיפות מספקת. אלה דברים שנסגרים בשיחות שמור לי ואשמור לך. חברי הכנסת מתקשים לעמוד בעומס המידע ובפערי המידע.

"יש קשר ישיר בין מספר הלוביסטים המעורבים בחקיקה לכמות הכסף המעורבת. בדיונים שנגעו לרפורמת שטרום מ-2017, להפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים ( רפורמה שהייתה כרוכה בהפסדים של מאות מיליוני שקלים עבור הבנקים, ה"ו) היו כ-50 נציגים של הבנקים בכל דיון. זה מספר מטורף. תעשיית הלובינג מגלגלת 100-200 מיליון שקל בשנה והריטיינרים הם של 10,000-150,000 שקל בחודש. הלובי מסייע לכן לבעל המאה, למי שיש לו כסף לשכור לוביסט שיקדם את האינטרסים שלו". 

לינור דויטש / צילום: יונתן בלום
 לינור דויטש / צילום: יונתן בלום

"משכורות שגבוהות פי 2-3"

"מיהם הלוביסטים?", ממשיכה דויטש, "הם כולם לשעברים. ח"כים לשעבר, שרים לשעבר, עוזרים פרלמנטרים ויועצי שרים לשעבר, שחצו את קווים ועברו לקבל משכורות שגבוהות פי-2-3 מאלה שקיבלו קודם לכן. ובדיוק בגלל ההיכרות ויחסי החברות עם הפוליטיקאים, הם נשכרים לעבודה הזו. הם מדברים לפני הדיונים, ומדברים אחרי, מסתודדים, ולא חריג לשמוע את הח"כ מדקלם את התדרוך שכרגע קיבל מהלוביסט.

"למה חברות עסקיות זקוקות ללוביסט? כי אין להן מושג עם מי צריך לדבר מבין חברי הכנסת ואיך להגיע אליו. את יכולה לדמיין את מנכ"ל אסם או מנכ"ל בנק יודע כיצד להתנהל בשדה הפוליטי? ממש לא. פעם לוביסט היה מוצר יוקרה. היום זה סטנדרט. יש לך רואה חשבון, יש לך יועץ משפטי, ויש לך לוביסט".

עוד על החוויות של דויטש מהתחככות במוקדי הכוח כלוביסיטית של הציבור והמהלכים שצריך לעשות כדי ששחיתות לכאורה מסוג זה תפחת - בפרק של השבוע ב"הצוללת של גלובס".