דוח אמריקאי מעריך כי יש סבירות שנגיף הקורונה דלף ממעבדה בווהאן

הדוח ממאי 2020 שימש בידי מחלקת המדינה בחקירה שניהלה בתקופת ממשל טראמפ

מכון ווהאן לווירולוגיה, מוקדם יותר השנה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מכון ווהאן לווירולוגיה, מוקדם יותר השנה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

דוח לגבי מקור הקורונה שהכינה מעבדה לאומית אמריקאית הגיע למסקנה שההיפותזה על פיה הנגיף דלף ממעבדה סינית בווהאן סבירה וראוי לחקור אותה עוד, כך לפי אנשים המכירים את המסמך המסווג.

המחקר הוכן במאי 2020 על ידי המעבדה הלאומית ע"ש לורנס ליברמור בקליפורניה ומחלקת המדינה של ארה"ב השתמשה בו כשניהלה חקירה לגבי מקורות המגפה בחודשים האחרונים של ממשל טראמפ.

כעת, לאחר שהנשיא ג'ו ביידן הורה לסוכנויות המודיעין של ארה"ב לדווח לו בתוך כמה שבועות איך נולד הנגיף, מושך המסמך עניין חדש בקונגרס. ביידן אמר שהמודיעין האמריקאי התמקד בשני תסריטים - האם הנגיף הגיע ממגע אנושי עם חיה נגועה או מתאונה במעבדה.

אנשים המכירים את המחקר אמרו שהוא הוכן על ידי "יחידה Z" של מעבדת לורנס ליברמור, שהיא זרוע המודיעין של המעבדה. למעבדת לורנס ליברמור ניסיון רב בנושאים ביולוגיים. ההערכה שלה התבססה על ניתוח גנומי של נגיף SARS-COV-2, הנגיף הגורם לקורונה, כך אמרו.

מדענים מפענחים את ההרכב הגנטי של נגיפים במטרה לקבוע איך התפתחו והתפשטו באוכלוסייה. נציגים משני צידי הדיון על מקור הקורונה ציינו ניתוחים מסוג זה להוכחת טענתם.

דוברת של לורנס ליברמור סירבה להגיב לגבי הדוח, שנותר סודי.

ההערכה הזו הייתה בין המאמצים הראשונים של ממשלת ארה"ב לחקור ברצינות את ההנחה שהנגיף דלף מהמכון הוירולוגי בווהאן יחד עם ההנחה הדומיננטית, על פיה המגפה החלה במגע בין בני אדם לחיות נגועות. אף על פי שחלק מהמדענים הבולטים קראו לחקירה מקיפה יותר של השערת המעבדה בחודשים האחרונים, מדענים רבים עדיין מתעקשים שזליגה טבעית היא ההסבר הסביר ביותר. 

ממשלת סין הכחישה שוב ושוב כי הנגיף דלף ממעבדה סינית, ואמרה כי היא משתפת פעולה באופן מלא עם המאמצים הבינלאומיים למציאת מקורות המגיפה. מדענים ופקידים רבים ממדינות אחרות חולקים על כך שבייג'ינג סיפקה גישה וושקיפות מספקות בחקירה. גם במכון הווירולוגיה בווהאן הכחישו כי הנגיף דלף ממתקניו, ואמרו כי אף אחד מאנשי הצוות בו לא נמצא חיובי לקורונה.

אדם אחד שקרא את המסמך, הנושא את התאריך 27 במאי 2020, אמר שהדוח טוען טענה חזקה התומכת במחקר נוסף של האפשרות שהנגיף דלף מהמעבדה.

למחקר גם הייתה השפעה גדולה על חקירת מחלקת המדינה לגבי מקורות נגיף הקורונה. בכירים במחלקת המדינה קיבלו את המסמך בסוף אוקטובר 2020 וביקשו מידע נוסף, כך רשום בלוח זמנים של משרד האימות והפיקוח על נשק של מחלקת המדינה, שנצפה בידי הוול סטריט ג'ורנל.

המחקר היה חשוב בגלל שהגיע ממעבדה לאומית מכובדת והיה שונה מהדעה השלטת באביב 2020, לפיה הנגיף כמעט בוודאות הועבר לבני אדם לראשונה מחיה נגועה, כך אמר בכיר במחלקת המדינה בדימוס שהיה מעורב בחקירה בזמנו.

ממצאי מחלקת המדינה, שנבדקו על ידי סוכנויות המודיעין של ארה"ב, פורסמו בגיליון עובדות מ-15 בינואר שציין רשימה של סיבות נסיבתיות בגללן ייתכן ומגפת הקורונה החלה כתוצאה מתאונה במעבדה. הן כללו את ההנחה לפיה "לממשלת ארה"ב יש סיבה להאמין שכמה חוקרים בתוך המכון הוירולוגי של ווהאן חלו בסתיו 2019" בתסמינים שהתאימו למחלת הקורונה או שפעת עונתית.

הג'ורנל דיווח בחודש שעבר שההנחה הזו הייתה מבוססת, לפחות בחלקה, על דוח מודיעין אמריקאי לפיו שלושה חוקרים מהמכון בווהאן חלו עד כדי כך בנובמבר 2019 שהלכו לבית חולים.

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה שהמידע לגבי שלושת החוקרים הגיע מסוכנות זרה ושאימות נוסף נחוץ לגביו. בכירי ממשל ביידן ציינו בנוסף שבגיליון העובדות שפרסמה מחלקת המדינה ב-15 בינואר כתוב גם שממשלת ארה"ב לא יודעת בדיוק איפה, מתי ואיך הנגיף הועבר לבני אדם לראשונה.

עצם קיום הדוח של מעבדת לורנס ליברמור דווח בידי Sinclair Broadcast Group בחודש שעבר ומאז הוזכר במאמר במגזין וניטי פייר.

בהצהרה מ-26 במאי בה קרא לפתיחת חקירת מודיעין חדשה, לא התייחס ביידן לדוח, אבל אמר שמעבדות לאומיות בארה"ב, המפוקחות בידי משרד האנרגיה, יתגברו את עבודתן של סוכנויות הביון.

אחרי הדיווחים הציבוריים הראשונים על הדוח של מעבדת לורנס ליברמור, רפובליקאים בוועדת בית הנבחרים לאנרגיה ומסחר - המנהלים חקירה משלהם לגבי מקורות הקורונה - כתבו למנהלת המעבדה, ד"ר קימברלי בודיל, וביקשו תדריך מסווג על הנושא.

מזכיר מחלקת המדינה אנתוני בלינקן אמר בראיון מהעת האחרונה עם האתר אקסיוס ששודר בערוץ HBO Max שארה"ב צריכה להגיע לשורש העניין על מנת למנוע או להפחית את ההשפעה של מגפות בעתיד.

הממשלה הסינית, אמר, לא נתנה גישה מספקת או מידע שקידם חקירות בינלאומיות לגבי מקורות הקורונה.

"מה שהממשלה לא עשתה בימים הראשונים ועדיין לא עשתה זה לתת לנו את השקיפות לה אנו זקוקים", בלינקן אמר לאקסיוס.