להט"בים | פיצ'ר

חודש הגאווה: אם תרצי שאראה לך, את העיר בוורוד

לרגל חודש הגאווה: סיפורים על אהבה וחושך, מפגשים סמויים בגנים ציבוריים, מאבקים של זהות • היסטוריה להטב"ית וסיפורים אישיים בהובלת מורי דרך גאים

גאווה ברחובות. בעקבות המורשת הלהטב"ית / צילום: אברהם טורס
גאווה ברחובות. בעקבות המורשת הלהטב"ית / צילום: אברהם טורס

חודש יוני הוא כידוע חודש הגאווה עבור הקהילה הלהט"בית בארץ ובעולם, ולצד המצעדים הצבעוניים והמוכרים, מתקיימים השנה לראשונה גם סיורים מיוחדים בעקבות המורשת של הקהילה. הסיורים מתקיימים בתל אביב, בחיפה ובירושלים, והם משלבים בין נקודות ציון משמעותיות בהיסטוריה של הקהילה לבין סיפורים אישיים של חברי.ות הקהילה על מאבק בזהות ובהכרה - מאבקים פרטיים ואישיים, שנרקמו ביחד למהלך שיצר שינוי תודעתי וחברתי.

את הסיורים מוציאה חברת אברהם טורס (מבית אברהם הוסטל), תחת הכותרת "גאה בעצמי", והם נולדו מתוך אג'נדה של תיירות חברתית ומתוך רצון לציין את חודש הגאווה.
תל אביב מזוהה יותר מכל עם הקהילה, כעיר שמכילה, מקבלת ומחבקת. לפני הקורונה אף ידעה תיירות להט"בית תוססת. היא ידועה במסיבות השוקקות שנערכו בה, במקומות הבילוי ובמרכז קהילתי גאה, אבל הדרך לשם לא הייתה קלה.

הסיור שמוביל עומר כהן מחזיר את המשתתפים לעשור הראשון של המדינה, לימים שרק בודדים ואמיצים העזו לצאת מהארון, הוא חולף על פני ציוני דרך משמעותיים, ובהם אירוע הגאווה הראשון בארץ וליין המסיבות הסוערות, ולהבדיל, הרצח ב"בר נוער".

בחיפה הסיור שונה מעט, ומדריכים אותו חברים בפרויקט ההיסטוריה הגאה החיפאית. הפרויקט נולד ב-2015 ומטרתו מחקר ותיעוד אקטיבי של קהילת העיר הגאה. מסתבר שלקהילה המקומית היסטוריה סודית, והסיור בעקבותיה בתחנות השונות פשוט מרתק.

יש בו סיפורים על אהבה וחושך, מפגשים סמויים בפארקים וגנים ציבוריים, מאבקים מול המשטרה ואפילו רצח אכזרי. מתוך אלה צמחה גם התארגנות פוליטית, וכעיר מעורבת, בחיפה משלבים ידיים בקהילה יהודים וערבים, שגם בימים אלה מוצאים את המשותף ומניחים את המחלוקות בצד.

גם לירושלים היסטוריה גאה משלה, כשאירועי הגאווה הגיעו לירושלים, הם לוו בהתנגדות חריפה של גורמים קיצוניים, אבל העיר, אולי המוקד המורכב ביותר לקהילה, שינתה פניה ויחסיה עם הקהילה זכו לעדנה ולנורמליזציה. גם בירושלים יוביל את הסיור מורה דרך גאה, יוני סנדרוביץ', שילווה בסיפורו האישי את התחנות העיקריות בעיר.

לפרטים, מועדים והרשמה: Abraham Hostels official website - hostels in Israel (בחרו עיר והיכנסו ללשונית "סיורים").