ההישג של עבאס במו”מ הקואליציוני: הכפלת התקציב של תוכנית החומש ל-30 מיליארד שקל

יו"ר רע"ם סיכם עם ראשי הקואליציה המתהווה לפיד ובנט על תוכנית חומש בתקציב כפול מזה שנתנה לו הממשלה הקודמת • התוכנית מתכללת שלוש תוכניות חומש קיימות: 922 לחברה הערבית שהוארכה עד סוף השנה, זו של החברה הבדואית וזו של החברות הדרוזית והצ'רקסית

מנסור עבאס / צילום: כדיה לוי
מנסור עבאס / צילום: כדיה לוי

הסכומים המצטברים שאותם מחויבת הממשלה המיועדת להשקיע בחברה הערבית באופן ישיר מגיעים לכ-35 מיליארד שקל, עם נכונות להרחיב את ההשקעה בתשתיות בהמשך. ההישג המרכזי של יו"ר רע"ם מנסור עבאס, במו"מ הקואליציוני מול ראשי הקואליציה המתהווה יאיר לפיד ונפתלי בנט, הוא תוכנית חומש בהיקף של 30 מיליארד שקל - כפול מתוכנית החומש הקודמת.

לפי דרישת עבאס, תוכנית החומש בהסכם הקואליציוני - שלא נסגר סופית, מתכללת שלוש תכניות חומש קיימות: זו של החברה הערבית, זו המכונה 922 לפי מספר החלטת הממשלה שהתקבלה ב-2015, שהוארכה לשנה שישית עד סוף 2021; זו של החברה הבדואית; וזו של החברה הדרוזית והצ'רקסית, שהסתיימה כבר ב-2019 וקיבלה רק תקציבי ביניים חלקיים להמשיך מקצת הפרויקטים.

תוכנית שתחייב ממשלות באות

תוכנית החומש הקודמת לחברה הערבית הגיעה להיקף של קרוב ל-11 מיליארד שקל (לא כולל השוואת תנאי החינוך ב-3-4 מיליארד שקל) שתי תוכניות החומש הנוספות הגיעו ליותר משלושה מיליארד שקל. כלומר יחדיו פחות מ-15 מיליארד שקל. עבאס השיג כאמור 30 מיליארד שקל בתוכנית חומש כוללת לכל שלוש הקבוצות שאמורה לקבל את אישור הממשלה עד לסוף השנה ותארך עד 2026 כולל. כלומר החלטת ממשלה שתחייב גם את הממשלות הבאות אחריה.

התוכנית תגובש על ידי הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית ואגף התקציבים באוצר, ובהתייעצות עם הוועדה לענייני החברה הערבית - ועדת שרים שעדיין לא סגור האם עבאס עצמו יהיה שותף בה (ראו מסגרת). התוכנית תכלול בין היתר תקציבים לבריאות, רווחה, תעסוקה, חינוך והשכלה גבוהה, תכנון שיכון ודיור, חיזוק השלטון המקומי, חדשנות והייטק, עידוד עסקים ויזמות, תיירות ותשתיות מים וביוב.

השקעות שיתנו פרי לטווח ארוך

עבאס הגיע למשא ומתן לאחר התייעצויות עם ראשי רשויות ערבים וחוקרי כלכלה וחשוב מכל - פקידים בכירים באוצר ובממשלה. עקרונותיה הכלליים של התוכנית קיימים מראשית השנה שעברה, אך הם עברו שינויים ודגשים עם חילופי השרות במשרד לשוויון חברתי ובעיקר עם כניסתו של חסאן טואפרה (גם הוא ממע'אר כמו עבאס) לתפקיד ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית.

טואפרה אמור לקבל כעת הרבה יותר כסף לשינוי עמוק בהרבה, והכוונה היא בעיקר להשקעות שיתנו פרי לטווח ארוך. כך למשל מדובר בהשקעה רחבת היקף במערכת החינוך בחברה הערבית בהכשרת מורים, בלימודי שפות ובאוריינות דיגיטלית. 

תוכניות מתאר והשקעה בתחבורה

סוגיית הדיור אמורה לקבל דחיפה חזקה באישור תוכניות מתאר ובהאצת תכניות בנייה רוויה ושינויי יעוד בקרקעות חקלאיות. נקבע כי אם תוכניות לא יקודמו במהירות הראויה בוועדות המחוזיות הן יועברו לאישור הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שם הקצב מהיר יותר ויש פחות חסמים. ההסכם מדבר על עשרת אלפי יחידות דיור בשנה.

עוד היבט חשוב הוא בעיית האשראי בחברה הערבית - אחד מגורמי הצמיחה של ארגוני הפשע. כאן הכוונה למתן פתרון בין השאר באמצעות ערבות ממשלתית.

בנוסף הוסכם על השקעת ענק בתשתיות תחבורה. בעבר הוכנה תוכנית של חברת נתיבי איילון להשקעה של 20 מיליארד שקל בסגירת הפערים הענקיים בתחום ביחס ליישובים היהודיים. ההסכם מדבר על אימוץ עקרוני של התוכנית, אבל בפועל על הקצאה של 2 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות לתשתיות תחבורה ביישובים הערביים.

חצי מיליארד שקל לרשויות הערביות 

על המאבק בפשע ובאלימות כבר דובר בעבר, והוא סוג של דגל שעבאס הרים ועליו דן עם נתניהו כבר לפני שנה וחצי. בהסכם הנוכחי הוקצה סכום של 2.5 מיליארד שקל לתוכנית למיגור הפשע והאלימות, תוכנית שעוסקים בהכנתה כבר חודשים ארוכים - מעורב בה צוות מנכ"לים, והמפכ"ל קובי שבתאי ביקש לבחון מחדש כמה מהיבטיה. עבאס דרש וקיבל התניה כי מתוך הסכום הזה מיליארד שקל יוקצו להיבטים שאינם היבטי אכיפה משטרתיים.

סעיף נוסף כונה "סעיף הבזבוזים של עבאס" ולא בצדק. היקפו חצי מיליארד שקל למשך חמש שנים גם כן, והוא נועד לרשויות הערביות. מקורו בכוונה לגשר על הפער הגדול במענקי האיזון של משרד הפנים בין הרשויות הערביות ליהודיות. חלק ניכר מהפער נובע מדרישת סף גביית ארנונה ומסים גבוה, שבו רוב הרשויות הערביות לא עומדות.