התחזית הפסימית: "מחירי הדיור יעלו ב-10% בשנה"

מי שכיהן כראש מטה הדיור לפני 3 שנים סבור כי היצע הדירות הירוד ואי תפקוד המערכת מאז מערכות הבחירות, ימנעו מהממשלה הבאה לממש את קווי היסוד שלה

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

"אנשים מפרקים את כל החסכונות שלהם כדי לקנות דירה, כי ברור לחלוטין שמחירי הדירות יעלו ב-3 השנים הקרובות בסכומים אסטרונומיים. לממשלה הבאה אין סיכוי למתן את עליות המחירים". כך מעריך לנו ראש מטה הדיור לשעבר אביגדור יצחקי, היום יו"ר מפעל הפיס. הוא אומר את הדברים בתגובה על יעדי הדיור במסגרת קווי היסוד הקואליציוניים שפורסמו ביום שני. יצחקי מזהיר כי אנו בעיצומו של גל עליות מחירים שלא ניתן לבלימה, והמערכת יכולה רק להיערך לעתיד הרחוק של עוד מספר שנים, כשהגל ידעך. "אני מדבר על סדרי גודל של 10% בשנה ולכן צריך לא רק לשווק קרקעות, אלא להאיץ גידול בהתחלות בנייה, בתשתיות ובעובדים, ובהתחדשות עירונית".  

מחירי הדיור יזנקו

בקווי יסוד להקמת הממשלה נכתב בין השאר כי "יש לפעול בנחישות למיתון עליית מחירי הדיור, וזאת באמצעים מגוונים המתייחסים לכלל הגורמים המשפיעים על מחירי הדיור, ובהם נושא התחבורה ודיור בר השגה באמצעות חקיקה רלוונטית.

"שר הבינוי והשיכון יביא למועצת מקרקעי ישראל, בתוך 60 יום מכינון הממשלה, החלטת מדיניות רחבה וסדורה בנוגע לדיור בר השגה והתחדשות עירונית, וכן מדיניות כוללת בנוגע לתמהיל השיווק במחירים ברי השגה בבעלות ולהשכרה וצעדים חדשניים לטובת התחדשות עירונית בשים לב לסוגיות חברתיות, כלכליות, בטחוניות ובטיחותיות. בנוסף, שר השיכון יביא לממשלה תכנית שיווק של 300 אלף יחידות דיור ובכלל זה מענה מימוני לטובת כלל התשתיות ומוסדות הציבור הנדרשים למימוש התכנית".

אלקין לא יעמוד ביעד

יצחקי משוכנע גם כי "לממשלה הבאה אין סיכוי למתן את מחירי הדיור, כי התחלות הבנייה ב-3 השנים האחרונות היו על הפנים, גם בגלל התנהלות שגויה וגם בגלל הקורונה וזה יבוא לידי ביטוי בחוסר היצע משווע בשנים הקרובות".

"גם אם יעשו שמיניות באוויר לא יצליחו לשווק את כל יחידות הדיור שרוצים. אין מספיק תוכניות ל-300 אלף יחידות דיור", הוא אומר. בדבריו הוא מתייחס לנתוני השפל שהציג מינהל התכנון, לפיהם בשנת 2020 אושרו תוכניות ל-95.4 אלף יחידות דיור, הכמות הנמוכה ביותר מאז 2014. כמו כן, מזה 3 שנים שהתחלות הבנייה הולכות ופוחתות כך שענף הבנייה הגיע לגל הנוכחי במצב ירוד במיוחד.