המחקר המדאיג שהונח על שולחן מנהיגי מדינות ה-G7

מחקר של Swiss Re מזהיר מפני אי עמידה ביעד של הסכם פריז לבלימת פליטות גזי החממה, שעלול לגרום להתכווצות הכלכלות יותר מאשר הקורונה

גם המדינות העשירות יצטרכו להתמודד עם תוצאות כלכליות הרסניות של טיפוס הטמפרטורות / צילום: Shutterstock, Roschetzky Photography
גם המדינות העשירות יצטרכו להתמודד עם תוצאות כלכליות הרסניות של טיפוס הטמפרטורות / צילום: Shutterstock, Roschetzky Photography

בסוף השבוע התכנסו מנהיגי המדינות העשירות סביב שולחן הדיונים. בזמן שמנהיגיהן שוחחו על מס חברות גלובלי ועל היכולת לפעול במשותף כדי להתמודד עם משברים גדולים דוגמת מגפת הקורונה ומשבר האקלים, על שולחנם הונח מחקר מדאיג. כלכלות המדינות העשירות המרכיבות את ה-G7, יתכווצו כפליים ממה שהתכווצו בזמן משבר הקורונה אם לא יצליחו לבלום את עליית פליטות גזי החממה בהתאם להסכם פריז. כך, לפי מחקר קרן אוקספם ומכון המחקר של חברת הביטוח Swiss Re.

אם משבר האקלים יפגע קודם כול באוכלוסיות החלשות ביותר ובמדינות העניות ביותר, גם המדינות העשירות יצטרכו להתמודד עם תוצאות כלכליות הרסניות של טיפוס הטמפרטורות. בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן וארצות הברית - הכלכלות הגדולות בעולם - צפויות לאבד 8.5% מהתמ"ג שלהן בשנה, או כמעט 5 טריליון דולר עד 2050, אם מנהיגיהן לא יחוקקו תוכנית שאפתנית יותר להתמודדות עם משבר האקלים. זאת, בזמן שכלכלות המדינות הללו התכווצו ב-4.2% בממוצע במהלך מגפת הקורונה, ונאלצו ליישם חבילות חילוץ גדולות לענפים שלמים ולהתמודד עם משברים כלכליים חסרי תקדים.

כך למשל, אילו הסכם האקלים ייכשל והטמפרטורה הממוצעת בעולם תטפס ב-2.6 מעלות צלזיוס, כלכלת בריטניה תאבד 6.5% בשנה עד 2050 תחת המדיניות הנוכחית, ועד 9% מהתמ"ג אם הטמפרטורה תעלה ב-3.2 מעלות. זאת, לעומת 2.4% אם יושגו יעדי הסכם האקלים בהסכם פריז והטמפרטורה תעלה רק ב-1.5 מעלות. מדינות אחרות ייפגעו הרבה יותר: כלכלת הודו תצטמצם ב-27% והפיליפינים ב-35% עקב עליית טמפרטורה ואילו אוסטרליה תסבול מאובדן של 12.5%​​ מהתפוקה, ודרום קוריאה תאבד כמעט עשירית מהפוטנציאל הכלכלי שלה.

 
  

לצורך ביצוע התחזיות הללו, חוקרים במכון סוויס רה חישבו כיצד שינויי אקלים עשויים להשפיע על כלכלות באמצעות סיכוני אקלים הדרגתיים וכרוניים, כמו גלי חום, השפעות על הבריאות, עליית גובה פני הים ופריון חקלאי. באוקספם מדגישים כי הכלכלות ברחבי העולם צפויות להתאושש ממשבר הקורונה ולזנק בחזרה לאפיקי הצמיחה, בעוד שהשפעת משבר האקלים תפגע בכלכלותיהן מדי שנה, ומוסיפים לכך מחקר שבוצע לאחרונה על ידי הבנק העולמי, והזהיר כי 132-32 מיליון בני אדם נוספים יתמודדו עם עוני קיצוני עד 2030, כתוצאה מהשפעת שינויי האקלים.

לפי חברת הביטוח סוויס רה, מדיניות והתחייבויות של ממשלות להפחתת פליטת גזי חממה עדיין אינן מספקות כדי לעמוד ביעדי הסכם פריז. ג'רום האגלי, כלכלן ראשי בקבוצה, אמר: "שינויי אקלים הם הסיכון מספר אחתלטווח הארוך לכלכלה העולמית, ודריכה במקום אינה אפשרות. אנו זקוקים להתקדמות רבה יותר על ידי מדינות ה-G7. זה אומר לא רק הפחתת פחמן, גם עזרה למדינות מתפתחות".