דוד שמרון | בלעדי

האם תלונה שהוגשה נגד עו"ד דוד שמרון היא תלונת סרק להפעלת לחץ או חשד אמיתי?

בתלונה למשטרה שהוגשה ע"י אקה נדל"ן, נטען כי עו"ד שמרון קיבל בנאמנות 30 מיליון שקל מחשבון של משקיע זר, מבלי שביצע את הבדיקות כנדרש לפי החוק למקור הכסף, ועבר עבירה של הלבנת הון • שמרון טוען שלא עבר כל עבירה והתלונה נועדה להפעיל לחץ על ביהמ"ש בסכסוך הנד"לני

עו"ד דוד שמרון / צילום: איל יצהר
עו"ד דוד שמרון / צילום: איל יצהר

סכסוך ארוך שנים ורב יצרים בין חברת אקה נדל"ן לבין חברת קדמת עדן על מקרקעין השייך לכנסייה הקתולית אותה מייצג עו"ד דוד שמרון, בן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התגלגל לאחרונה לתלונה נגד שמרון למשטרה ולוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין.

התלונות הוגשו בעת שתלוי ועומד ערעור בבית המשפט העליון, לאחר שאקה הפסידה את הקרקע לטובת קדמת עדן בבית המשפט המחוזי. מחר (ה') צפוי דיון בבית המשפט העליון במחלוקת על המקרקעין.

בתלונה שהוגשה בסוף מאי ע"י מנכ"ל אקה, יוסף לנדאו, נטען כי שמרון קיבל בנאמנות 30 מיליון שקל מחשבון של משקיע זר מבלי שבירר את מקורו הכסף ואת הקשר שלו לקדמת עדן.

לפי הנטען ע"י אקה, שמרון לא ביצע בדיקות מתאימות כנדרש לפי החוק למקור הכסף. יצוין כי רק לאחרונה נסגרה תלונה אחרת נגד שמרון, במסגרת פרשת הצוללות וכלי השיט, גם שם היה חשוד בהלבנת הון.

שמרון מכחיש בתוקף את טענות המתלוננים נגדו וטוען כי מדובר בתלונת סרק שכל תכליתה להפעיל לחץ לקראת דיון בסכסוך שיתקיים מחר בבית המשפט העליון.

מטעמו של שמרון נמסר: "לא נעברה על ידי עו"ד שמרון שום עבירה, לא של הלבנת הון ולא אחרת. הסכסוך בין אקה לקדמת עדן מתברר מחר (10.6.21) בבית המשפט העליון, ובמסגרת ניסיונותיה של אקה להפעיל לחץ ולנסות להפעיל לחץ לא כשר נגד עו"ד שמרון, אחרי שבתי המשפט דחו פעם אחר פעם את עמדתם, הם פועלים בדרכים לא מקובלות, כולל הגשת תלונות שווא כנגדו".

אקה גם הגישה תלונה לנציב תלונות הציבור על השופטים נגד השופטת חיה זנדברג מבית המשפט המחוזי בירושלים שדנה בהליך ופסקה נגד אקה. לפי התלונה, בחלוף שנה מתחילת הדיונים בתיק ביוני 2019, השופטת עדכנה את הצדדים כי בעלה פרופ' חיים זנדברג פרסם ספר במימון הקרן המשפחתית של עו"ד שמרון להנצחת אביו ארווין שמרון ז"ל. אקה לא ביקשה לפסול את השופטת והגישה תלונה כעבור כשנה וחצי. לגלובס נודע כי התלונה נדחתה על ידע נציב תלונות הציבור על השופטים שלא מצא כל פגם בהתנהלותה.

4,300 יח"ד לאוכלוסייה החרדית

אקה שבבעלות היזם החרדי אלי קליין וחברת "קדמת עדן" של היזמית זיוה כהן מנהלות מלחמה ארוכה על הזכות לחכור קרקע בשטח של כ-1,000 דונם באזור בית שמש. כל אחת מחברות הנדל"ן טוענת כי היא בעלת הזכות לחכור את הקרקע מהכנסייה תמורת מאות מיליוני שקלים.

על השטח אמורות להיבנות כ־4,300 יחידות דיור לאוכלוסייה החרדית של רמת בית שמש, שצפויות להניב רווחי עתק לחברה שתנצח. מדובר באחת העסקאות הגדולות בתחום הבנייה בשנים האחרונות.

שמרון מייצג את הכנסייה, או ליתר דיוק הוא בא-כוחו של "המסדר הסלסיאני של דון בוסקו", שהקרקע שייכת לה ומשמש כנאמן מטעמו של המסדר.

בשנת 2006 חתם המסדר עם חברת עדן על הסכם לפיתוח הקרקע לצורך השבחתה. לפי ההסכם ניתן לחברה "זכות סירוב" למקרה שהמסדר ירצה להחכיר לצד שלישי.

המחלוקת לאורך השנים נסובה על אותה "זכות סירוב". פיתוח הקרקע לא קודם ובמהלך השנים ניהל עו"ד שמרון מגעים מטעם המסדר עם אקה וכך בשנת 2015 נחתם הסכם להחכרת הקרקע תמורת 300 מיליון שקל.

זאת כאשר קיימות הערות אזהרה לטובת החברות של כהן ונתונה להן זכות סירוב. שמרון התחייב למסדר להשיג ויתור מכהן ופעל לצד אקה ונגד קדמת עדן בעבר. המחלוקת המשפטית נמשכה ובשנת 2018 קבע בית המשפט העליון כי לקדמת עדן יש זכות סירוב ראשונה אם תפקיד ערבות בגובה של 30 מיליון שקל המהווה 10% מהעסקה לטובת המסדר.

שמרון החל לפעול לקדם הסכם חכירה עם קדמת עדן ונגד ההסכם עם אקה. בתלונה לוועדת האתיקה, טוענת אקה כי שמרון ייצג את המסדר בהעלאת טענות כנגד תוקפם של מסמכים שהוא עצמו ערך, לרבות כנגד הסכם אקה.

מדובר במסמכים שעו"ד שמרון השתתף בהכנתם ולאחר מכן העלה טענות נגד תוקפם. עוד נטען כי שמרון המשיך לייצג את המסדר בהליכים משפטיים כנגד אקה למרות שהיה מדובר בעניין שבו טיפל למען אקה בעבר. צוין כי עו"ד שמרון קיבל שכר טרחה מאקה ופעל בשיתוף עמה אך בהליכים משפטיים מאוחרים ייצג נגד אקה באותו עניין ממש.

אקה טוענת כי יריבתה "קדמת עדן", לא ממלאת אחר התנאים שקבע העליון ולכן ההסכם עימה אינו תקף. בתביעה שהגישה ונדחתה לבית המשפט המחוזי בירושלים ביקשה אקה מבית המשפט להצהיר כי מימוש זכות הסירוב של "קדמת עדן" הוא חסר כל תוקף.

טענותיה נדחו בבית המשפט המחוזי וכאמור הערעור יישמע מחר בבית המשפט העליון.
אקה טוענת בתלונה לוועדת האתיקה כי בהליכים משפטיים שהתקיימו בבית המשפט המחוזי נמנעה קדמת עדן מלטעון כי הערבות בנקאית הופקדה על ידה או כי מדובר בכספים שלה. "בדיעבד התברר כי מדובר היה בכספים שהוצאו מחשבונו של ארתור מאייר זומר שהינו משקיע זר מקדמת עדן".

לטענת אקה, "קדמת עדן פעלה למימוש "זכות הסירוב" שהוקנתה לה בהחלטת בית המשפט העליון באופן מתחכם ותכססני הסותר לחלוטין את תנאי ההחלטה תוך טשטוש מכוון של זהות הצדדים לעסקה, כשמימשה את זכות הסירוב באמצעות חתימה עבור "אחרים בנאמנות" נטען בתלונה.

הערבות בסכום של 30 המיליון שקל הופקדו בידיו של עו"ד שמרון באמצעות זומר, שאינו בעל מניות או נושא משרה בקדמת עדן ועל כן לא מדובר בכספים של קדמת עדן, טוענת אקה וכי מדובר ב"כספים של אחרים שזהותם והקשר שלהם לקדמת עדן לוטים בערפל". נטען כי שמרון לא ביצע את הבדיקות הנדרושת למקור הכספים ומבלי שזיהה את מי שהעבירם.

קדמת עדן טענה בבית המשפט כי אין כל נאמנות עבור אחרים ולא היתה כל נאמנות. זאת כאשר זיוה כהן בעצמה מחזיקה במניות החברה בנאמנות.

מטעמה של זיוה כהן לא נמסרה תגובה.

ממשטרת ישראל נמסר כי התלונה התקבלה.

מוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין נמסר: "כל ההליכים בפני ועדת האתיקה הינם חסויים ומתנהלים מול הצדדים עצמם, כך שלא ניתן להתייחס לתלונות שבטיפול הוועדה ולא ניתן לאשר או לשלול קיומה של תלונה כלשהיא".

מטעם עו"ד מאיר ארנפלד המייצג את חברת אקה נמסר כי במסגרת הסכסוך בין החברות "בוצעו לכאורה עבירות על חוק איסור הלבנת הון וצו איסור הלבנת הון תוך ניסיון להטעיית בית משפט. תלונה בעניין, הוגשה למשטרת ישראל בצירוף מסמכים רבים התומכים בחשדות".

***חזקת החפות: מדובר בתלונה ראשונית נגד עו"ד דוד שמרון ועומדת לו חזקת החפות.