שרי השיכון והאוצר החדשים יידרשו לרפורמה ברשות מקרקעי ישראל

רשות מקרקעי ישראל הפכה מגוף חזק שמתכנן תיק קרקעות לטווח ארוך, לפרה חולבת לכיסוי חובות מיידיים • קשה למצוא שם אחד ברשימת החברים במועצת המנהלים שלה שיש לו את הידע, ההשכלה או הניסיון לנהל אפילו שבב ממפלצת העושר הזו

שר השיכון הנוכחי, יעקב ליצמן / צילום: רוני שיצר
שר השיכון הנוכחי, יעקב ליצמן / צילום: רוני שיצר

כל העיניים הפיננסיות יבחנו את 100 הימים הראשונים של אביגדור ליברמן במשרד האוצר. כל מינוי ייבחן בשבע עיניים וכל תוכנית תאורטית גם תעלה לדיון. אבל כמה בכלל יודעים מי יהיה שר השיכון הבא (זאב אלקין. אולי. אף אחד לא הודיע רשמית)? מה יודעים על התוכניות שלו - ולא פחות חשוב, האם הוא יצליח להשתלט, לרסן ולנהל, את אחד ממוקדי הכוח הכי חשובים בישראל- גוף שכבר כמעט עשור מתנהל ללא שום רסן - רמ"י -רשות מקרקעי ישראל.

נכון, בניגוד לדעה הרווחת, רשות מקרקעי ישראל לא מנהלת את כל המדינה. אמנם 93% מ-22 מיליון הדונם שהם מדינת ישראל הם בבעלות מדינת ישראל, אבל אחרי שמורידים את שמורות הטבע, שטחי האש, משבצות חקלאיות וכיו' נותרים 7 מיליון דונם.

רשות מקרקעי ישראל מציגה כאילו השטח שנותר לה לתכנון הוא רק כ 1.8 מיליון דונם, אבל יש לה השפעה ברורה - והכנסות צפויות לא רק מכמעט שני מיליון הדונם הללו, כי אם גם מעוד שני מיליון דונמים נוספים שנמצאים "בהליכי תכנון".

כמה שווה דונם "ממוצע" בישראל? אין לדעת, באמת אין לדעת, המחירים משתנים, הנתונים חסויים ותמיד חלקיים, אבל אם נשים ב2021, תג צנוע מאד של 100 אלף שקלים לדונם לבניה, אזי כל קורא שטיפה מכיר את השוק יודע שזה מחיר צנוע מאד.

הגוף העשיר במדינה

אלא ש-100 אלף שקלים לדונם מוכפלים ב-4 מיליון הדונם מלמדים על האמת: רשות מקרקעי ישראל היא הגוף העשיר ביותר במדינה. זה אולי לא מפתיע. מדינה קטנה מאד, אחת מ-20 המדינות הצפופות בעולם כשמתוכן רק בבנגלדש וישראל האוכלוסייה צפויה להמשיך ולצמוח. המשמעות ברורה לכל מי שלמד מבוא א' לכלכלה: ביקוש צומח, היצע קשיח ומדלדל. במלים אחרות - אוצר.

תקציב המדינה השנתי? בערך 480 מיליארד שקלים, וכל שקל בו מנוטר בקפדנות ע"י סיירת מטכ"ל של כלכלנים באוצר. יתרות המטבע של ישראל? 175 מיליארד דולר או 550 מיליארד שקלים, וכל סנט ספור.

יתרות הנדל"ן שמנהלת רשות מקרקעי ישראל לא רק עבור מדינת ישראל של 2021 אלא עבור גם ואולי אפילו בעיקר עבור ילדינו ונכדינו? 400 אלף מיליארד שקלים - 830 שנה של תקציב, 720 שנה של יתרות מט"ח.

את "קרן העושר" של המדינה זוכרים? כמה ביקורת והאשמות וחוסר ידע זרמו בצינורות של תמר וליוויתן, בדרך לקופה שכנראה לעולם לא תגיע ל-30 מיליארד שקלים? טוב, אז רשות מקרקעי ישראל משווקת קרקעות, כל חודש בערך כמו ש"קרן העושר" עאלק, לא תראה לעולם.

כל האוצר הזה מתנהל בעצם די במחשכים. מי מאיתנו בכלל ידע שאחד יעקב ליצמן הוא שר השיכון? ומי יודע שהוא יו"ר המועצה המנהלת של רשות מקרקעי ישראל? מה הוא תרם לניהול האוצר הלאומי?

קשה למצוא שם אחד ברשימת החברים במועצת המנהלים של רשות מקרקעי ישראל שיש לו את הידע, ההשכלה או הניסיון לנהל אפילו שבב ממפלצת העושר הזו. לא פלא - רובם מינויים פוליטיים של שרים קצרי מעד במשרדים שכוחים כמו פנים, שיכון וחקלאות.

רשות מקרקעי ישראל הפכה לפרה חולבת עבור האוצר

המעט שאנחנו יודעים, מדאיג מאד. הרעיון שיש אוצר כמעט אינסופי שאפשר לחפור בו בלי לשלם את המחיר של העלאת מסים או גיוס אשראי מאד מצא חן בעיני שר האוצר הנוכחי - וזה שלפניו. רשות מקרקעי ישראל הפכה מגוף חזק שמתכנן תיק קרקעות לטווח ארוך, לפרה חולבת לכיסוי חובות מיידיים.

פתרון לבעיות מחיר הדיור אין, כי התכנון לטווח ארוך קרס. מכרזים חסרי היגיון, בשטחים שלא בוצע בהם תכנון, ללא הרף. אף אחד לא שואל את עצמו איך זה ייתכן שהמנהל משווק קרקעות כל הזמן, מחירי הדיור עולים כבר 15 שנה ברציפות ועדיין, באף אחת מהשנים לא מצליחים לבנות יותר מ-50 אלף דירות חדשות בשנה. זו לא יכולה להיות משימה רק לשר השיכון החדש.

זו צריכה להיות משימה שיתגייסו אליה גם שר האוצר הבא, וכן גם ראש הממשלה הבא. החזרת רשות מקרקעי ישראל להיות גוף מתכנן קרקעות ולא ספסר קרקעות תדרוש חריש עמוק. אבל זו אחת המשימות החשובות של ממשלת השינוי למען הדורות הבאים, וגם למען הדור הצעיר שרוצה דירה - אבל עם גן ילדים, מרפאה וכביש גישה, דברים שהפסיקו לעניין את רשות מקרקעי ישראל ב-2021.

הכותב הוא ראש תוכנית התואר הראשון במימון, הקריה האקדמית אונו