הכשרה רוכשת 20% מחברת פינטק שתציע ערבות ללא שיעבוד כספים

חברת הביטוח תשלם 5 מיליון שקל עבור חמישית מחברת OBLI, שצפויה להשיק בימים הקרובים פתרון לעסקים ולאנשים פרטיים • בעבור שירותי חברת הפינטק ישלמו הלקוחות עמלה, אך יימנעו משיעבוד כספים לבנק כחלק מהערבות

שמעון מירון, מנכ"ל הכשרה / צילום: רמי זרנגר
שמעון מירון, מנכ"ל הכשרה / צילום: רמי זרנגר

הכשרה חברה לביטוח רוכשת 20% מחברת הפינטק הישראלית OBLI, המציע מתן ערבות באופן דיגיטלי מלא וללא צורך לשעבד סכום קבוע לטובת הבנק. עבור רכישת חמישית מהחברה תשלם הכשרה כ-5 מיליון שקל. אובלי מתכננת השקה של הפתרון החדש בימים הקרובים, והוא יהיה מיועד לאנשים פרטיים ולבעלי עסקים.

השירות של חברת הפינטק, שהוקמה בשנת 2019 על ידי דני בן נר, עו"ד ערן נאמן מייסד גולדנרוד פיננסים (השותפה באובלי) וחגית קמין, יאפשר לבעלי עסקים שפותחים עסק או שוכרים משרד חדש, וגם לאנשים פרטיים השוכרים לדוגמה דירה, להימנע משיעבוד חלק משכר הדירה כערבון לתשלום החודשי. ערבות זו יכולה להגיע לסכום של שלושה חודשי שכירות ואף ליותר, בנוסף לעמלה המשולמת לבנקים.

כעת יאפשרו באובלי לצרכנים להימנע מהפיקדון ולשלם עמלה בלבד, בעוד החברה תהיה זו שתעניק את הערבות. כחלק מהעסקה, נקבע כי הכשרה תישא גם היא בחלק מ"כרית הביטחון" המשמשת להבטחת הערבויות לצרכנים.

על פי הודעת חברת הביטוח וחברת הפינטק, קהל היעד שלה הם כ-400 אלף עסקים קטנים ובינוניים ו-100 אלף משקי בית, אשר מחזיקים לפי הערכות החברות מעל ל-12 מיליארד שקל ש"כלואים" בפיקדונות בבנקים.

שמעון מירון, מנכ"ל הכשרה, ציין כי "מדובר בעסקה שמתאימה לתפיסת העולם שלנו - חברה חדשנית במודל דיגיטלי". דני בן נר מנכ"ל OBLI הוסיף: "בקרוב נצא בהשקה הרשמית של המוצרים ולקוחתנו יבינו את הדרך שבה ניתן לשפר דרמטית את השירות והאיכות של העבודה בתחומים בנקאיים-צרכניים. הפתרון של OBLI מסייע לעסקים קטנים ובינוניים ומשקי בית לחזור לצמיחה, תוך שחרור כספיהם".

פיתרון ישראלי דומה גם בארה"ב

בארצות הברית קיים פתרון דומה, שגם הוא פרי ידיהם של יזמים ישראלים. חברת הפינטק אובליגו (Obligo), פיתחה פתרון שנועד לפטור דיירים בארה"ב מהחובה לספק פיקדון במזומן לבעלי הדירות, כהגנה למקרה שיגרם נזק לרכוש. במקום פיקדון, המערכת של אובליגו לוקחת מהדיירים הרשאה לחיוב עתידי דרך אחד או יותר מאמצעי התשלום שלהם.

אובליגו מבטיחה לבעלי דירות כי תשלם להם אם וכאשר יתגלה נזק לדירה בסוף השכירות, אך אינה מחייבת את הדיירים לרתק הון ייעודי לכל אורך תקופת השכירות רק כדי להבטיח את התשלום הזה, מה שיכול להעביד עליהם פיננסית. בנוסף, אם אכן בעל הדירה מחייב את הדיירים על נזקים, אובליגו מאפשרת להם לשלם את הסכום הנדרש בתשלומים ולא בבת אחת. הדיירים משלמים דמי מנוי של 10-15 דולר בחודש לאובליגו, כתלות בגובה הפיקדון.

אובליגו כבר גייסה קרוב ל-20 מיליון דולר. בחודש נובמבר האחרון דיווחה החברה על גיוס 13.5 מיליון דולר בהובלת קרן 10D. בסבב הגיוס השתתפו גם מספר משקיעי נדל"ן אסטרטגיים מארה"ב והצטרפו אליו המשקיעים הקיימים של אובליגו, 83North ואנטרי קפיטל. בנוסף, אובליגו גייסה 2 מיליון דולר נוספים כחוב דרך קרן האשראי ויולה קרדיט. בנוסף גייסה החברה 4 מיליון דולר נוספים כחוב עוד לפני הגיוס בנובמבר.