האם אביגדור ליברמן ירווה את הצימאון של השוק הפיננסי הישראלי לשינוי?

לליברמן ואנשי מפלגתו משימה גדולה - החסמים במערכת הפיננסית עצומים, והגופים המתנגדים לשינוי עתירי משאבים וכוח • אבל אם רק ישכילו בישראל ביתנו ליישם את מה שלמדו בשנים של אופוזיציה, נוכל אולי להרוות את הצימאון הישראלי לחדשנות פיננסית, לתחרות ולהובלה עולמית

אביגדור ליברמן / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
אביגדור ליברמן / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

הכניסה של אביגדור ליברמן למשרד האוצר עשויה לסמן שינוי מהותי בכלכלה הישראלית. למי שלא זוכר, עד תחילת שנות ה-2000 היו הישראלים צמאים לחדשות על מפלס כנרת. אגב, הם היו צמאים ממש, מכיוון שבישראל לא היה מתקן התפלה אחד. זה לקח לליברמן כמה שנים במשרד התשתיות, ועם מתקני ההתפלה שקמו בתקופתו ואחריו, הפך מפלס הכנרת מאיום על הביטחון הלאומי לאנקדוטה.

וגם השוק הפיננסי הישראלי צמא לשינוי. כאשר כל העולם פועל על ארנקים אלקטרוניים, אצלנו צוהלים על כל העברה בביט. כאשר במדינות העולם המערבי אפליקציות השוואת תעריפים בנקאיים הן "אולד ניוז", אצלנו אפילו על ממשק העברת ריביות לקריאה בלבד ממשיכים לריב, שלא לדבר על ממשקי מכונה מלאים, שיאפשרו לסטארט-אפי הפינטק הישראלים לפעול גם בישראל.

אבל אצל ליברמן במפלגה הדברים לא כאלה. את הזמן שלהם באופוזיציה הם ניצלו ללמידה. מתברר שבזמן שאתה עסוק בלבקר את הממשל, יש לך את האפשרות להעמיק בדברים. כך למשל, עודד פורר, השר המיועד, הגיש הצעת חוק להכרה בביטקוין כמטבע, ועסק רבות בקידום הטכנולוגיה הפיננסית שבבסיסו ויישומה בישראל. אלי אבידר פעל להכנסת מטבעות דיגיטליים לבורסה ליהלומים.

דומה שבישראל ביתנו יש חיבה לטכנולוגיות מתקדמות, עם הבנה של היתרונות והחסרונות שלהן. כך למשל, יוליה מלינובסקי היא אחת המובילות במאבק לפרטיות בעידן הדיגיטלי עם התנגדות למעקבי השב"כ ולמאגר הביומטרי, התנגדות שבעולם פיננסי הנוטה יותר ויותר למעקב אחרי אוכלוסיות, הופכת קריטית יותר ויותר.

המערכת הפיננסית הישראלית תקועה. דו"ח של רשות התחרות שיצא השנה מציין עד כמה הבנקים תוקעים את התחרות ושמים עצמם כ"רגולטור על" כדברי המפקחת, ובכך עוצרים את ניצני השינוי והתחרות. חברות המבקשות לפתח תוכנה ויישומים הקשורים בביטקוין, בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים נתקלות חדשות לבקרים בסירוב לשירותים בנקאיים בסיסיים ממניעים שהם במקרה הטוב אנכרוניסטיים ובמקרה הרע ניסיון לדחוק מתחרים מהשוק. זאת ועוד, למרות שורה של פסקי דין, עמדת יועץ משפטי לממשלה, וצו איסור הלבנת הון שעבר בוועדת חוקה לאחרונה, שמאפשרים את הפעילות הפיננסית במטבעות דיגיטליים, עדיין ממשיכים המשתמשים לסבול מהדרה לא צודקת, נתונים לקפריזות של מנהלי סניפים ודרגי ביניים, המונעים מהם להפקיד כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים, מה שמונע מישראל לשמר את המעמד העולמי שהיה לה בתחום, אותו קנתה בזכות הג'יניוס הישראלי ולמרות הרגולציה.

לליברמן ואנשי מפלגתו משימה גדולה. החסמים במערכת הפיננסית עצומים, והגופים המתנגדים לשינוי עתירי משאבים וכוח. אבל אם רק ישכילו בישראל ביתנו ליישם את מה שלמדו בשנים של אופוזיציה, נוכל אולי להרוות את הצימאון הישראלי לחדשנות פיננסית, לתחרות, ולהובלה עולמית בתחומים המרתקים ביותר שיש לעולם הפיננסי להציע.

הכותבת היא מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי