מיום ראשון: שער הבסיס ביום המסחר הראשון ייקבע לפי מחיר ההנפקה

קביעת שער הבסיס לפי מחיר ההנפקה ולא על פי פרמטר פתיחה אחיד של אגורה אחת ביום המסחר הראשון, תאפשר למשקיעים לעקוב אחר ביצועי ניירות הערך החדשים ולהעריך טוב יותר את ביצועי המניה בזמן אמת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

גל ההנפקות הנוכחי בבורסה בתל אביב חידד את הצורך לשקף למשקיעים באופן טוב יותר את ביצועי ניירות הערך החדשים, ולאפשר להם לקבל החלטות השקעה, בהתאם לשינוי האמיתי של מחיר המניה מהמחיר במועד ההנפקה. לכן החליטה הבורסה לניירות ערך כי החל מיום ראשון הקרוב, 13 ביוני, היא תחשב את שער הבסיס לפי מחיר ההנפקה, מה שיאפשר חישוב תשואה כבר מיום המסחר הראשון.

זאת, כתחליף לשיטת החישוב שהייתה נהוגה עד היום עבור רוב הניירות, לפיה ביום המסחר הראשון בנייר ערך לא נקבע שער בסיס, אלא נעשה שימוש בפרמטר פתיחה אחיד של 1 אגורה, המהווה תחליף למונח "טרם נקבע שער". באשר לקרנות חוץ נסחרות ומניות דואליות, השיטה הנהוגה עד היום לקביעת השער ביום המסחר הראשון הייתה על פי השער האחרון שנקבע לנייר הערך בבורסה בחו"ל, כפול השער היציג הידוע, באגורות, של מטבע המסחר בבורסה בחו"ל.

כעת, בהתאם לשינוי בשיטת קביעת מחיר המנייה, הודיעה הבורסה גם כי מערכת הגרפים באתר הבורסה תתבסס על שערי הבסיס לפי מחיר ההנפקה.

השער ישקף את השווי ההוגן של המניה

בבורסה מסבירים כי השינוי נעשה לאחר שחברות ציבוריות שביצעו הנפקות ראשוניות פנו אליה וביקשו כי שער הבסיס יהיה על פי מחיר ההנפקה, במטרה להציג את תשואת נייר הערך ממועד ההנפקה. בעדכון שהוציא הבורסה בחודש פברואר האחרון הוסבר כי לאחר בחינת הסגל המקצועי של הבורסה עם פעילי שוק, הכוללים בין היתר גופים מוסדיים, חברי בורסה ומנהלי קרנות סל, הוחלט לאמץ את השינוי כך ששער הבסיס ישקף את השווי ההוגן של נייר הערך ויאפשר למשקיעים לעקוב לראשונה אחר השווי של נייר הערך ולהעריך את ביצועי המניה בזמן אמת.

"המעבר לשער בסיס מיום ההנפקה יהווה כלי משמעותי למשקיעים ולחוקרים אשר מעוניינים לחשב תשואה לנייר הערך על בסיס השווי שלו. המהלך יאפשר גם שקיפות לחישוב תשואת נייר הערך והבנה טובה יותר ביחס להזדמנות הכלכלית הכרוכה בקניה או מימוש נייר הערך החדש", ציינו בבורסה.

בנוסף ועל מנת לסייע למשקיעים ולחוקרים לקבל שערים היסטוריים, הבורסה תעלה באתר האינטרנט שלה קובץ אשר יכיל שערי בסיס אינדיקטיביים של מניות שהחלו להיסחר מתחילת 2018.