הם רצו לקנות את החברות הגדולות במשק ואז עברו לקוסטה ריקה. מה האחים נוימן מחפשים שם?

האחים צחי וחן נוימן, בעלי קבוצת אלון ומי שהתמודדו על השליטה בבזק, בסונול ובאי.די.בי, שוהים יחד עם משפחותיהם זה מספר חודשים במרכז אמריקה • מקורביהם מספרים כי השניים פועלים שם זה יותר משנה לצורך הרחבת עסקיהם בתחומי המלונאות, הנדל"ן והמחצבים

האחים צחי וחן נוימן / צילום: ענבל מרמרי
האחים צחי וחן נוימן / צילום: ענבל מרמרי

מה מחפשים צמד האחים נוימן, שבעבר הוזכרו כמתמודדים על חברות ענק במשק כמו בזק, אי.די.בי וסונול, במדינת קוסטה ריקה שבמרכז אמריקה? בדיקת גלובס מעלה כי צחי וחן נוימן נמצאים מאז השנה שעברה במדינה שמוכרת בארץ בעיקר כיעד תיירות פופולרי בזכות החופים הקסומים ויערות הגשם שלה.

במגזר העסקי היה מי שתהה לפשר נסיבות היציאה לחו"ל, והיעדרותם הממושכת של השניים מהארץ. "כשהתקשרתי אליהם", מספר אחד הגורמים עמם שוחחנו, "צחי אמר לי שהם נמצאים בחו"ל ויחזרו רק בעוד כמה חודשים".

אחרי אוגוסט "יהיו על הקו"

מקורבים לאחים מספרים כי השניים פועלים בשנה וחצי האחרונות להרחבת עסקיהם לקוסטה ריקה, בתחומי המלונאות, הנדל"ן והמחצבים, ובנובמבר האחרון הם נסעו לשם עם משפחותיהם הצעירות. עוד הם אומרים, כי היקף העסקים הגדול שם מצריך את נוכחותם של האחים שם כרגע, וכי באוגוסט הקרוב הם צפויים לשוב לארץ ולהמשיך לאחר מכן "להיות על הקו".

משפחת נוימן מחזיקה בקבוצת אלון (אלון גרופ) הפרטית. אבי המשפחה, יוסי נוימן, התחיל את העסקים עם מוסך שהקים ב-1970 וברבות השנים צמח לרשת של מרכזי שירות עצמאיים לרכבים, מה שאיפשר לו לרכוש קרקעות באזורי פעילותו: אשדוד וגדרה.

שמה של אלון גרופ עלה לכותרות לראשונה ב=2015 כשהאחים נוימן ( צחי בן ה-42, וחן בן ה-36) חברו לנוחי דנקנר, בניסיון להשיב לידיו את השליטה באידיבי, לאחר קריסתה העסקית. בהמשך הספיקו האחים להתעניין גם ברכישת השליטה בסונול ולהתמודד על רכישת בזק, במסגרת קבוצה שהרכיבו עם המיליארדר אלי הורן, ישראלי לשעבר שחי בברזיל. אף אחת מהעסקאות לא יצאה לפועל. 

בד בבד, פעלה קבוצת אלון להרחיב את פעילותה בשנים האחרונות, כשבין היתר מעורבת בתוכניות למיזם נדל"ן ותיירות ליד טיילת ארמון הנציב בירושלים. הקרקע אמורה להירכש מקיבוץ רמת רחל, ועליה מבקשים הנוימנים להקים שני מלונות הצופים להר הבית ולעיר העתיקה, לצידם שכונת מגורים. עסקאות נוספות שעליהן דובר בעבר הן הקמת ישוב בנגב ומלון תת מימי באילת. את פעילות הנדל"ן שלה תכננה בעבר קבוצת אלון להנפיק בבורסה, אך מהלך זה לא יצא לפועל.

המעיין של אברהם קוטליצקי

המעבר לקוסטה ריקה נולד, על פי מקורבים לאחים, על רקע התעניינות ברכישת בקרקע בהרצליה, לצורך בנייה למגורים. העסקה לא יצאה בסופו של דבר לפועל, אך ממנה נולדה היכרות של האחים עם בעלי הקרקע, איש העסקים אברהם קוטליצקי, אשר חי כבר שנים רבות בקוסטה ריקה, וחשף אותם להזדמנויות שם.

בין היתר מדובר, כך טוענים המקורבים, במעיין שאותו פיתח, שהמים הנובעים ממנו הם בעלי סגולות מרפא ייחודיות. האחים, כך אומרים, "הציצו ונפגעו", והשקיעו במדינה עד היום, לדברי מקורביהם, עשרות מיליוני דולרים, בין היתר במעיין שבו אמור לקום אתר מרחצאות, ובהקמת מלון לו יתווספו יחידות מגורים בסביבת הבירה סאן חוזה. ממש באחרונה, נטען, הם רכשו מלון בחוף סנטה תרזה, אזור המושך אליו גולשי גלים רבים, ושוכנת בו קהילה ישראלית ענפה למדי. עוד על הפרק מכרה זהב, שבזמן הקרוב צפויה תחילת הכרייה בו.

עם גיבוש העסקאות הראשונות, מספרים המקורבים, שלחו הנוימנים אחד מעובדיהם - אותו מינו למנכ"ל הפעילות החדשה - לקוסטה ריקה. זמן קצר לאחר מכן, החלה הקורונה, והאחים נאלצו לנהל את הפעילות באמצעות הזום. בנובמבר האחרון, כאמור, משהגבולות נפתחו, הם החליטו לשנע את משפחותיהם לשם, כך שיוכלו לפקח מקרוב על העסקים, וכן להיות עם משפחותיהם.

ומה עם העסקים בארץ? על כך אומר אחד המקורבים כי "יש להם כאן צוות של אנשים מאוד יציב ומקצועי ואנשי אמון שלהם, וזה עובד בצורה חלקה. למעשה, אפשר לומר שדווקא הקורונה פתחה להם את האפשרות הזו, כי כשהם נאלצו לנהל מרחוק, פתאום הם ראו שזה אפשרי. זה נתן להם את הביטחון לשבת שם, ובו בזמן, להיות בקשר עם העסקים בארץ".