המינוי הראשון של ליברמן באוצר: רם בלינקוב למנכ"ל

בלינקוב כיהן בשורה של תפקידים בכירים במגזר הציבורי, לרבות כראש אגף התקציבים, והוא מכהן כיום כיו"ר נת"ע

רם בלינקוב / צילום: איל יצהר
רם בלינקוב / צילום: איל יצהר

שר האוצר המיועד אביגדור ליברמן צפוי למנות את רם בלינקוב למנכ"ל המשרד.

בלינקוב מכהן כיום כיו"ר חברת נת"ע (הרכבת הקלה), בעבר כיהן כראש אגף התקציבים באוצר ובשורה ארוכה של תפקידים במגזר הציבורי. שמו עלה כמועמד לתפקיד בכיר באוצר גם בתקופתו של ישראל כ"ץ והוא נחשב מינוי "קלאסי" ומקצועי של אדם שמכיר מקרוב את עבודת האוצר, בקיא ברזי המשרד ובמשמעויות של הכנת תקציב.

ליברמן צפוי לכהן כשר אוצר לאחר השבעת ממשלת השינוי מחר ולהחזיק במפתחות למשרות כלכליות בכירות נוספות בממשלה ובראשן ראש ועדת הכספים.

אינו חושש לעמוד על דעתו

בלינקוב גדל בשכונת בית הכרם בירושלים. סבו היה מנהל בית ספר, וגם אימו. לאחר לימודי כלכלה, החל לעבוד ככלכלן במשרד המסחר והתעשייה, ובהמשך עבר לאגף התקציבים באוצר, והתקדם שם עד לדרגת סגן באגף. בהמשך, עבר לבזק והתקדם במעלה הדרגות עד לתפקיד סמנכ"ל. ב-1995 עבר לחברה שנקראה אז עורק, והוביל את הזכייה במכרז על ערוצי זהב. ב-1997 הצטרף לחברת השיחות הבינלאומיות 012, שם היה חלק מצוות ההקמה והמנכ"ל. בהמשך חזר לערוצי זהב וכיהן שם כיו"ר וכשזו התמזגה עם שתי חברות הכבלים הנוספות, מת"ב ותבל, והפכה להוט, הוא מונה למנכ"ל החברה הממוזגת . בשנת 2006, כשהוקמה הממשלה בראשותו של אהוד אולמרט, ורוני בר-און מונה להיות שר הפנים, הוא קרא לבלינקוב לשמש כמנכ"ל המשרד, וכשבר-און מונה לשר האוצר, הוא לקח אותו לשם כראש אגף התקציבים. כך, 17 שנים לאחר שעזב את המשרד, הוא סגר מעגל וחזר לשם, ומצא את עצמו מתמודד יחד עם בכירי המשרד הנוספים עם המשבר הכלכלי העולמי של 2008.

בשנים האחרונות, בלינקוב שימש כיו"ר חברת נמלי ישראל האחראית על פיתוח נמלי הים בחיפה, באשדוד ובאילת, וגם האחראית מטעם המדינה על התוכנית להקמת הנמלים הפרטיים החדשים: נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד - תפקיד אליו נכנס לבקשת שר האוצר הנוכחי ישראל כ"ץ, כאשר האחרון שימש כשר התחבורה . בהמשך מונה בלניקוב ליו"ר נת"ע, תפקיד שמילא לפרק זמן מסוים במקביל לכהונתו כיו"ר כפרית (חברה ציבורית בשליטת קיבוץ כפר עזה).

ההיסטוריה המקצועית של בלינקוב מלמדת כי הוא אינו חושש לעמוד על דעתו, גם כאשר הדבר מוביל למחלוקת חריפה מול בכירים אחרים בארגונים בהם פעל. כך, בתקופה האחרונה עלה שמו של בלינקוב לכותרות במסגרת תפקידו כיו"ר החברה הממשלתית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) על רקע חילוקי דעות מקצועיים שעלו בינו לבין מי שהיה עד לאחרונה מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, ואשר פרש בסערה מהתפקיד, וגם בעבר היה מעורב בלינקוב בכמה סערות בחברות ציבוריות בהן כיהן. כך, לפני כמה שנים הוא פרש מדירקטוריון אבן קיסר בשל טענותיו לממשל תאגידי לקוי בחברה וזמן מה לאחר מכן כהונתו כדירקטור במליסרון, חברת הקניונים של ליאורה עופר, לא חודשה, לאחר שהתנגד לאשר למנכ"ל, אבי לוי, שכר בעלות של 7 מיליון שקל.

גם התפטרותו מתפקידו כממונה על התקציבים במאי 2009 הייתה דרמטית, לאחר שהטיל וטו על עסקת החבילה שהושגה לצורך העברת תקציב המדינה. על רקע ההתפטרות אז שודרה בערוץ 2 שיחת מסדרון שהוקלטה בין בלינקוב ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, במסגרתה אמר בלינקוב: "זה לא יכול להתנהל ככה... אתה יודע מה אמרתי להם? פה ראש ממשלה הלך הביתה על דברים הרבה יותר פחותים. זה שוחד". בלינקוב, שהיה נסער מהעובדה כי המו"מ על התקציב מנוהל על ידי אורי יוגב, מקורבו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר עוד למזוז: "אני יכול להרשות לעצמי שבהסכם עם ההסתדרות הם ידרשו להפריד את החשבוניות הפיקטיביות כשאנחנו רוצים להילחם בעולם הפשע?".

בראיון שנתן לגלובס לפני כשלוש שנים, כאשר נשאל בלינקוב איך הוא רואה את התפקוד של האוצר כיום, השיב: "הרמה של אגף התקציבים מבחינת ניהול התקציב, בקרה עליו ושימוש בכלים מתוחכמים, עלתה באופן קיצוני. האגף הפך למגוון בהרבה".