שר האוצר הבא חייב להפנים: לשדרה הניהולית במשרד האוצר יש עמוד שדרה

משבר הקורונה בשילוב הכאוס הפוליטי ששרר פה בשנתיים האחרונות דווקא מוכיחים כי לשדרה הניהולית במשרד האוצר יש עמוד שדרה, והיא פועלת ברמה ניהולית ומוסרית גבוהה • מהבחינה הזו לכל הפחות צפויה לשר הנכנס נחיתה רכה

משרד האוצר / צילום: איל יצהר
משרד האוצר / צילום: איל יצהר

רוחות קלות וחדשות מנשבות במשרדי הממשלה, צפריר של יציבות מסתמנת, לאחר ממשלות מעבר ושרי מעבר רבים (מדי).

רבות דובר על הנזקים העצומים של היעדר מינויים קבועים של בכירים בשירות הציבורי כתוצאה מחוסר היציבות הפוליטית והיעדר ממשלה וכנסת מתפקדות, אך לא מספיק נאמר על המורכבות יוצאת הדופן במשרד האוצר. לשרים, כמובן, יש השפעה רבה על חיי האזרחים, אולם להחלטות שר האוצר קיימת השפעה מיוחדת הן על איכות חיי האזרחים בהווה ובעתיד והן על חוסנה של המדינה להתמודד עם משברים מקומיים וגלובליים. ניתן לומר כי מבין כל משרדי הממשלה, השפעתו של שר האוצר על הציבור הרחב בכללותו היא הגבוהה ביותר, אף על-פי שלעתים השפעה זו אינה ניכרת כלפי חוץ באופן ישיר.

רוחב היריעה בה עוסק משרד האוצר הוא אדיר: החל מגיבוש תקציב המדינה (שלא עבר בשנתיים האחרונות), סוגיות שכר והסכמי שכר, רכש ואגף החשכ"ל ולצד זאת גם אחריות לפעילות הרגולטורים הכלכליים כגון רשות המסים, רשות שוק ההון והביטוח ורשות ניירות ערך. כל זאת מבלי להזכיר את רשות החברות הממשלתיות, שהועתקה בקדנציה האחרונה ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה וללשכתו של שר הדיגיטל הלאומי.

ראוי לזכור כי לצד הפעילות הרגולטורית, לרשויות אלה קיימות סמכויות אכיפה, כך שמעורבות שר האוצר נדרשת לעתים גם בסוגיות מקצועיות מורכבות כגון חתימת שר האוצר על תעודות חיסיון בתיקים כלכליים רחבי-היקף (גילוי נאות: כיועץ משפטי של מחלקת חקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך, פעל הח"מ מול לשכת השר בסוגיות כאלה). אין להתפלא כי לאור המורכבות הרבה והשפעות הרוחביות הנתונות לכל מהלך, שר האוצר נשען על שדרה ניהולית מקצועית שלעתים, שלא לצורך, מכונה בגנאי "פקידים".

המשבר הכלכלי העולמי זימן אתגרים משמעותיים לאנשי המקצוע במשרד האוצר, זאת נוסף למורכבות בהתנהלות בזמן "שגרה" של ממשלות מעבר וביניהן. חרף אותם תנאי פתיחה קשים עד בלתי אפשריים, בוצעו פעולות רבות ומהלכים משמעותיים שדרשו התערבות ותקצוב עצום, וזאת באופן מיידי: מערך בדיקות קורונה, הקמת מעבדות, רכישת חיסונים, טיפול רפואי באוכלוסייה שחלתה ועוד. לצד אלה, פעילות סיוע דחופה לענפי המשק השונים. כל זאת כאמור במדינה המתנהלת ללא תקציב. ניתן רק לדמיין את איכות הפעולות שהיו יכולות להינקט, אלמלא קדם למשבר הכלכלי בשל מגפת הקורונה משבר פוליטי מתמשך, ואלמלא המשבר הפוליטי התמשך לכל אורכה של התקופה.

הדרג המקצועי באוצר ידע להוכיח במהלך המשבר כי הוא פועל באמות-מידה ניהוליות ראויות, והייעוץ המשפטי של משרד האוצר אף זכה לאחרונה לגיבוי מקצועי של היועץ המשפטי לממשלה. דווקא המשבר הכלכלי ותקופת חוסר הוודאות הארוכה שנלוותה לו, הוכיחו כי במשרד האוצר נדרשים המשכיות ויצבות באמצעות טיפוח שדרה ניהולית חכמה ומוסרית שתעגן את היותה שומרת סף לטובת כולנו.

לצד היעדרם של "ימי חסד" לפעילותו של שר האוצר החדש, כניסתו של שר חדש בעל תדמית "חזקה" דווקא בעת הזו למשרד האוצר צפויה להרגיע את הרוחות הסוערות ששררו במסדרונות האוצר בשנים האחרונות ולשדר את המסר כי יש סדר בבלגן.

הכותב הוא שותף במשרד סבוראי, שחם-שביט, לשעבר היועץ המשפטי של מחלקת חקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך