שבע שנים לאחר שסטימצקי עמדה בפני קריסה, מבצע ההצלה של ג. יפית מקבל חותמת משוק ההון

ההתייעלות של רשת חנויות הספרים והרחבת תחומי הפעילות, לצד ההשקעה המוצלחת ברשת גולף, הובילו למגעים לעסקה בה תרכוש דיסקונט קפיטל 20% ממניות הרשת

סניף סטימצקי / צילום: תמר מצפי
סניף סטימצקי / צילום: תמר מצפי

כשבע שנים לאחר שרשת הספרים סטימצקי עמדה בפני קריסה תחת בעלותה של קרן מרקסטון הכושלת, צפויה הרשת לזכות בהשקעה מפתיעה ומשמעותית המלמדת על אמון מחודש בעסקיה.

דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט, מנהלת מגעים לרכישת 20% מהרשת תמורת 45-50 מיליון שקל, סכום שלפי מקורבים לעסקה צפוי לשקף לסטימצקי שווי של כ-235 מיליון שקל. 

נכון להיום מוחזקת הבעלות בסטימצקי, אשר מפעילה 140 סניפים, בידי קבוצת משקיעים בראשת יפית גרינברג (ג. יפית) ובנה אייל, המחזיקים ב-37.5% מחברת "אבן החכמים", שלה 90% ממניות סטימצקי. אייל גרינברג הוא דירקטור באבן החכמים ובסטימצקי, שבה הוא גם משמש כמנכ"ל. בעלי מניות נוספים הם אשת העסקים עפרה מיתר, המוציא לאור אבנר פחימה ורו"ח גידי הירש.

התייעלות, השבחה והצערת מותגים

לדברי מקורבים לסטימצקי, העניין שמגלה דיסקונט קפיטל ברשת נובע, בין היתר, מההתייעלות שאיפשרה לרשת להגדיל את הרווח הגולמי שלה בשנים האחרונות, בין היתר באמצעות בנייה של מרכז לוגיסטי וטכנולוגי, פנייה לתחומי פעילות חדשים כגון מכירת צעצועים ופנאי וכן הקמת מערך אונליין. בתוכניות קדימה של הרשת מדברים על השבחה ופיתוח הדיגיטל וכניסה לעולמות נוספים המשיקים לעולם הפנאי והתרבות שבו היא פועלת כיום.

ההשקעה של דיסקונט קפיטל, המנוהלת בידי הילה חימי, היא גם הבעת אמון במנכ"ל סטימצקי, אייל גרינברג, המשמש בתקופה האחרונה גם כמנכ"ל קבוצת האופנה גולף בחצי משרה. זאת לאחר שכחלק מתהליך הפיתוח של הרשת, רכשה סטימצקי אשתקד כ-12% ממניות קבוצת האופנה גולף תמורת כ-8 מיליון שקל, השקעה שהתבררה כמוצלחת מאוד לנוכח ם תשואה של מאות אחוזים שהניבה עד היום לשווי של כ-50 מיליון שקל.

תחת ניהולו, אומרים מקורבים לסטימצקי, בוצע בגולף מהלך הבראה שכלל בניית מערך אונליין והקמה של אתרים חדשים, סגירת סניפים מפסידים, ריענון והצערת המותגים, וחיזוק מנועי צמיחה.

הכלכלה המסורתית לצד טכנולוגיה

ההשקעה בסטימצקי מייצרת עבור דיסקונט קפיטל רגל של עסקאות בכלכלה המסורתית שמתפתחת לצד ההשקעות בחברות טכנולוגיה. היא מצטרפת לעסקאות כמו רכישת 20% ממחלבות גד תמורת 300 מיליון שקל או רכישת 19% מגלידות פלדמן.

למרות המעבר המסיבי של קריאה לאונליין, בדיסקונט רואים בשוק הספרים המקומי שבו פועלת סטימצקי שוק יציב, לנוכח היותה של ישראל "מדינת אי" מבחינת השפה, וחוסר היכולת של הקוראים בארץ לרכוש ספרים בעברית בחו"ל, בין אם באופן פיזי בחנויות או באמצעות החנויות המקוונות הפועלות בשוק המקומי.

נקודה נוספת שזוקפים בבנק לזכות השקעה בסטימצקי, היא התפתחותה לתחומי משפחה ופנאי וחוסר ההתקבעות שלה על ספרים בלבד. תמהיל המוצרים המוצע, יחד עם פריסה נרחבת של חנויות בכל הארץ, הביאו את דיסקונט קפיטל להאמין ביכולת של סטימצקי להמשיך להתפתח ואף להתשדרג באמצעות ההשקעה של הבנק ברשת.

מבצעים והוצאות הכבידו על התוצאות

את הבעלות על רשת סטימצקי, שהוקמה לפני כ-90 שנה, רכשה קרן ההשקעות מרקסטון, שנוהלה בידי רון לובש ואמיר קס המנוח, בשנת 2005 מידי ערי סטימצקי תמורת סכום של 55 מיליון דולר. סטימצקי, שהייתה מונופול בענף הספרים בעת הרכישה, אותגרה בשנים הבאות על ידי השחקנית הצעירה יותר בענף, צומת ספרים, ומבצעי ה-4 ב-100 שלה. ואולם בעיקר הכבידו על תוצאותיה של סטימצקי הוצאות המימון הגבוהות שנאלצה לעמוד בהן, כתוצאה מהחובות שהועמסו עליה בעסקת הרכישה שביצעה מרקסטון, ואשר שהסבו לה הפסדים כבדים.

מרקסטון ניהלה במהלך השנים משא-ומתן עם כמה גורמים למכירת סטימצקי, אבל אלה לא הבשילו לכדי עסקה. באפריל 2014 המציאות השתנתה באחת עקב הקשיים אליהם נקלעה בעלת הרשת, קרן מרקסטון, והיא כבר הייתה על סף הקפאת הליכים.

על רקע זה, התנהלו מגעים קדחתניים למכירת סטימצקי - תחילה עם הוצאת ידיעות ספרים וחברת משחקי הילדים יצירה, ובהמשך עם קבוצת ארלדן של משפחת רשף (שהחזיקה באותה עת בהוצאת כתר). בסופו של דבר נמכרה הרשת לחברת "אבן החכמים" - קבוצת משקיעים בראשותה של גרינברג (ג. יפית).

גרינברג ושותפיה רכשו את סטימצקי ללא תמורה, מלבד ההתמודדות עם כיסוי חובותיה לספקים ולעובדים, שנאמדו בסה"כ בכ-80 מיליון שקל.