סלקום | פרשנות

הכניסה של סלקום לתחום האנרגיה צריכה להעיר את משרד התקשורת

חברות התקשורת מבינות שהמשחק משתנה ושתשתיות הופכות להיות קריטיות, בין שמדובר בתשתיות תקשורת או אנרגיה, רק שבאנרגיה כרגע העסק נראה יותר מבטיח

סלקום / צילום: עינת לברון
סלקום / צילום: עינת לברון

את הכניסה של סלקום לתחום האנרגיה המתחדשת אפשר לראות בדרך שהיא מציעה - תחום פעילות חדש מבחינתה שמפעילי תקשורת כבר נכנסו אליו באירופה. ואפשר לנסות ולחבר אותה למצוקות של מפעילי התקשורת המקומיים, שלא רואים ברכה בשוק פעילותם המסורתי ולכן פוזלים לתחומים אחרים.

גם אם אנחנו מקבלים את גרסת סלקום הרשמית, שהיא אכן מזהה "אוקיינוס כחול", כדברי המנכ"ל  אבי גבאי, בסופו של דבר השאלה היא אחרת: האם סלקום הייתה נכנסת לתחום האנרגיה לו הייתה רואה פוטנציאל לרווח בהשקעות בדור החמישי.

סלקום טוענת שהדברים אינם קשורים, אבל איכשהו נראה שמדובר באמת חלקית. ותיקים בענף הסלולר ודאי זוכרים את ההסתערות של החברות על הדור השלישי, ואת המרוץ להשגת פריסה מקסימלית. בדור הרביעי זה השתנה כי החברות כבר התחילו לדשדש ברווחיות, ולכן ההסתערות שלהן הייתה הרבה יותר מדודה.

כעת, בדור החמישי אפשר להגיד שהיא כמעט ולא קיימת. החברות פשוט עושות הכול על מנת להשקיע את המינימום ההכרחי ב-5G כי אין להן כסף.

ולכן סלקום והוט, שמתכוונת גם היא להיכנס לתחום החשמל, וגם פרטנר בזמנו כשפזלה לעולם הפיננסים וכרטיסי האשראי - כל אלו מעידים על כך שהחברות מבינות שהמשחק משתנה ושתשתיות הופכות להיות קריטיות, בין שמדובר בתשתיות תקשורת או אנרגיה, רק שבאנרגיה כרגע העסק נראה יותר מבטיח.

החברות עושות את המינימום בקידום ה-5G


אילו הייתי שר התקשורת, זה מה שהיה מדאיג אותי: העובדה שהחברות קיבלו תדרים לדור חמישי, וזכו להנחות מפליגות - שרק יקדמו את זה, אבל כלום; כל חברה עושה את המינימום ההכרחי במסגרת הפריסה שנקבעה במכרז, ולא משקיעה שקל מעבר.

עם זאת, צריך לזכור שעבור סלקום המיזם הוא לא עתיר סיכון והשקעות. היא לא תידרש להעניק למיזם תשומת לב ניהולית רבה מדי, והוא לא צפוי לעלות לה הרבה כסף בשלב הזה. בשורה התחתונה החברה הופכת להיות סוג של ספק חשמל וירטואלי, או אף שחקנית בשוק הסיטונאי על רשת החשמל.

סלקום חוברת למשק אנרגיה, שהיא השחקן המקצועי בתחום, כשהיא מביאה ל"חתונה" את תשתית קשרי הלקוחות שלה, ואת מערכת הבילינג, כדי למכור את המוצר החדש שנקרא "חשמל חכם" שיביא לחיסכון של 500 שקל בשנה בממוצע ללקוח.

עם העננה האופפת את שוק התקשורת, לא פלא שמזהים נקודת אור בתחום האנרגיה.