מנהיגי נאט"ו הסכימו: גם התקפה בחלל תפעיל את סעיף 5 של הברית

אתמול בפסגת נאט"ו בבריסל הסכימו 30 מנהיגי המדינות החברות בארגון גם להרחיב את עיקרון הערבות ההדדית העומד בבסיס הברית הטרנס-אטלנטית • ביידן נאם בתום הפסגה ואמר כי מנהיגי המדינות הביעו תמיכה בדרישותיו כלפי פוטין: שרוסיה תעצור את תקיפות הסייבר נגד המערב

פגישת נאט"ו / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
פגישת נאט"ו / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

לצד החיוכים וחיכוכי המרפקים (שהחליפו את לחיצות היד) אתמול בפסגת נאט"ו בבריסל הסכימו 30 מנהיגי המדינות החברות בארגון גם להרחיב את עיקרון הערבות ההדדית העומד בבסיס הברית הטרנס-אטלנטית. עד כה, סעיף 5 המפורסם של הברית - לפיו התקפה על אחת מחברות נאט"ו שקולה להתקפה על כל המדינות החברות - התייחס לתקיפות פיזיות באוויר, בים וביבשה, ולאחרונה גם לתקיפות סייבר. המנהיגים החליטו בפגישתם אתמול כי גם התקפות בחלל או מהחלל יפעילו את סעיף זה.

"כל התקפה על נכסים ויכולות של חברות הארגון בחלל, כמו לוויינים למשל, או התקפה שמקורה בחלל, יוכלו להפעיל את סעיף 5", אמר המזכיר הכללי של הארגון, הנורבגי יינס סטולטנברג. לפי ספירה שערכו כלי התקשורת האמריקאים, שדיווחו על ההסכמה החדשה, בערך מחצית מ-2,000 הלוויינים הנמצאים כעת במסלולים שונים מסביב לכדור הארץ מופעלים על ידי חברות נאט"ו. בשנה שעברה, הודיעה הברית הצבאית כי החלל יהפוך לשדה הפעילות החמישי שלה (אחרי הים, האוויר, היבשה והסייבר).

לוויינים משמשים כיום לתשתיות אזרחיות וצבאיות, לפעילויות רבות וממלאים תפקיד קריטי בתקשורת אך גם באספקת מידע גיאוגרפי, מזג אוויר ועוד. "אנו רואים בהתקפות מהחלל או בחלל כאלה המציבות איום ברור לביטחון הברית, (משום) שההשפעות שלהן עלולות לסכן שגשוג לאומי ואירו-אטלנטי, ביטחון ויציבות, ויכולות לסכן חברות מודרניות באותה מדה שתקיפות קונבנציונליות מסכנות אותן. התקפות כאלה יוכלו להפעיל את סעיף 5", נכתב בהודעה המשותפת שפירסם הארגון בשם החברות בו.

על רקע הפעילות הגבוהה של מדינות כמו רוסיה וסין בתחום הסייבר, שבו מנהיגי נאט"ו והבהירו כי גם התקפות מחשבים יוכלו להפעיל את מנגנון התגובה הקולקטיבי של הברית. הם החליטו לאמץ מדיניות הגנה מקיפה בתחום הסייבר. "בעלות הברית מכירות בכך שההשפעה של התקפות סייבר משמעותיות ומצטברות יכולות, בנסיבות מסוימות, להיחשב כהתקפה חמושה", נכתב בהודעה המוסכמת שחתמה את הפסגה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ששידר במהלך פסגת נאט"ו את המסר לפיו אמריקה חזרה לעמדות שהחזיקה לפני שדונלד טראמפ כינה את הארגון "מיושן", איים לפרק אותו ודרש מאות מיליוני דולרים בהחזרים ממדינות שלא הוציאו די על ביטחון - השתמש בפסגת הארגון כדי לצבור תמיכה לקראת פגישתו עם פוטין בשוויץ מחר (ד').

ביידן נאם בתום הפסגה ואמר כי מנהיגי המדינות הביעו תמיכה בדרישותיו כלפי הנשיא הרוסי: שרוסיה תעצור את תקיפות הסייבר נגד המערב, תפסיק בדיכוי אלים של אופוזיציה נגד המשטר וכן להתערב במערכות בחירות מחוץ לגבולותיה. "אני הולך להבהיר לנשיא פוטין כי יש תחומים שבהם אנחנו יכולים לשתף פעולה, אם הוא רוצה", אמר ביידן, "ואם הוא אינו רוצה לשתף פעולה, ומתנהג בדרך שבה התנהג בעבר בנושא תקיפות סייבר ובנושאים אחרים - אנחנו נגיב, ונגיב בהתאם".