אחרי עשור תקוע, ממשלת השינוי תוכל לקדם צמיחה כלכלית

השינוי הצפוי עם חילופי הממשלה בישראל הוא מעין פתיחת סתימות לתהליכים כלכליים חברתיים • אחרי שנים שקבוצה אחת ניהלה את המדינה, שינוי האליטות בישראל יתמוך גם בצמיחה הכלכלית לה זקוקה המדינה • אלה הצעדים הכלכליים הראשונים שעל הממשלה לבצע

ממשלת ישראל בבית הנשיא בירושלים / צילום: אבי אוחיון, לע"מ
ממשלת ישראל בבית הנשיא בירושלים / צילום: אבי אוחיון, לע"מ

אם אתם נוהגים לקרוא עיתונים כלכליים, אז ישנה הסתברות גבוהה ששמעתם את השם "פארטו". וילפרדו פארטו היה כלכלן-סוציולוג שחי בהתחלת המאה העשרים ופיתח תאוריות חשובות גם לכלכלנים וגם לסוציולוגים. אם שמעתם שמו, אז כנראה שמעתם על "חוק פארטו של 80-20", הקשור לניהול אופטימלי. עיקרון זה טוען שמשך 20% מהזמן, אנו מבצעים 80% מהעבודה (וגם 80% מההון מרוכז בידי 20% מהאוכלוסייה).

אם למדתם כלכלה, אז גם שמעתם על המונח "יעילות פארטו" אשר קשור למשפט החשוב ביותר בתאוריה הכלכלית והוא ש"שיווי משקל תחרותי הינו יעיל פארטו", והמשמעות היא ששוק חופשי מאפשר הקצאת מקורות יעילה.

כמו לפתוח סתימה בביוב

פארטו פיתח תאוריה נוספת, פחות ידועה לכלכלנים, בשם "זרימת האליטות". פארטו טען שמדינה דומה לגוף האדם: אם אין זרימת דם, הגוף לא יכול להתקיים, וכאשר אין זרימת אליטות, המדינה מתנוונת, ומתנהלת בצורה לא יעילה.

לכן, לא חשוב אם אתם שמאל או ימין, בעד laissez-faire או התערבות ממשלתית, שינוי הממשל בישראל הוא כמו לפתוח סתימה בביוב, או למנוע טרשת עורקים. השינוי הזה הוא הכרחי. לא חשוב אם חשבתם שנתניהו הוא מנהל מוצלח או מנהל מושחת ושקרן. המלך הלך, יחי המלך החדש. זו התאוריה החשובה של פארטו על "זרימת האליטות".

זו הסיבה שמשילות בעולם המערבי מושתתת על הרעיון של תקופות קצובות לניהול. כך נהוג בקשר לנגיד, וגם לנשיא, וכך גם צריך להיות לגבי ראש ממשלה. לכן, ממשלה זו שתקום חייבת להעביר חוק שראש ממשלה לא יוכל לכהן יותר משתי קדנציות.

נטען ש"זרימת אליטות" משפיעה על החברה והכלכלה כי היא מאפשרת מוביליות חברתית. כאשר אין מוביליות וקבוצה אחת מנהלת את המדינה במשך שנים רבות, אזי נוצרת שחיתות. וכאשר ישנה שחיתות אזי הצמיחה הכלכלית נפגעת. אכן, מחקרים הראו שמשטרים דמוקרטים עם זרימת אליטות הפגינו צמיחה כלכלית יותר גבוהה.

קבוצות אחרות שמות יד על ההגה

לכן, ממשלת השינוי, שתאפשר זרימת אליטות, היא לכשעצמה שינוי מהותי בניהול המדינה. הרי משך מעל 10 שנים, החרדים שלטו במדינה ובוועדת הכספים. הגיע הזמן שקבוצות אחרות ינהלו את המדינה.

ומהם השינויים החברתיים-כלכליים החשובים ביותר שעל הממשלה החדשה לבצע? ברור שהממשלה צריכה להעביר תקציב עם גירעון שילך ויקטן בשלוש השנים הבאות עד לרמה של 3.5%. אין צורך להעלות מיסים, אין צורך להגדיל תשלומי העברה. יש צורך לדאוג שהדור הבא יקבל חינוך וכישורים המותאמים לעולם הטכנולוגי החדש בו אנו חיים. להשיג יעדים אלו, לא צריך תקציבים נוספים, אלא רפורמות במשרדים.

אבל הדבר הראשון שממשלה, בה יושבת אישה שהיא ראש מפלגה הדוגלת בפמיניזם, צריכה לחוקק הוא שיווין מוחלט בין נשים וגברים בנוגע לגיל הפרישה. לא יתכן שירב מיכאלי תסכים לתת יד לסטטוס-קוו פטרנליסטי ומיזוגני בו נשים אמורות לצאת לפנסיה חמש שנים לפני הגברים, כי רצו למנוע שגבר אשר יוצא לפנסיה, ימצא בית ריק כי אשתו עוד עובדת.

אכן בממוצע, גברים מבוגרים יותר מנשותיהם בחמש שנים, ולכן חוקקו חוק על פער של חמש שנים בגיל הפרישה. אני מציעה שגיל הפרישה של הנשים יעלה מיידית לגיל 65, ובעוד שנתיים לגיל 67, במיוחד שתוחלת החיים של נשים יותר גבוהה. אכן, חקיקה זו אשר תביא לשוויון מגדרי תהיה צעד חשוב של הממשלה החדשה.

לסיכום, היקום נע במחזורים: יום ולילה, חורף וקיץ. אפילו מחזורי עסקים הם חלק מהקיום האנושי. מחזורים אלו מאפשרים לנוע קדימה. לכן, ממשלה חדשה מסמלת תקווה לשינוי. לממשלה החדשה אני מאחלת שתצליח תוך 20 החודשים הבאים לבצע 80% מהתוכניות שהיא מתכננת.

הכותבת היא מנהלת מרכז אהרון מאיר למדיניות כלכלית, המחלקה לכלכלה, אוניברסיטת בר-אילן