חודש בלבד לאחר רכישת פסגות: אלטשולר שחם מחזיר לעצמו מחצית מההשקעה

בית ההשקעות הגדול בישראל צפוי למכור להראל מוצרי פנסיה וגמל, בעיקר חדשים, של פסגות תמורת 185 מיליון שקל - לאחר שמכר את פעילות קרנות הנאמנות והתיקים לרני צים • המכירה תאפשר לאלטשולר שחם לעמוד בתנאים שנלוו לרכישת פסגות

גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

אלטשולר שחם בדרך לעמוד בכל התנאים שנקבעו לחברה על ידי הרגולטורים בעת רכישת בית ההשקעות פסגות. זאת לאחר שחתם על מזכר הבנות עם קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, למכירת נכסי פנסיה וגמל של פסגות בסכום של 185 מיליון שקל. הפעילות שתימכר כוללת בעיקר מוצרי חיסכון והשקעה חדשים, אשר יימכרו במלואם ולא יפורקו על פי זהותו הנפרדת של כל חוסך וחוסך.

על פי הסכם הבלעדיות בין בית ההשקעות לחברת הביטוח, מדובר במכירה של מספר קופות גמל, ובכללן - קרן הפנסיה החדשה, קופת גמל להשקעה, קופת חיסכון לכל ילד וקופת גמל וקרן השתלמות בניהול אישי, כשהיקף הנכסים המנוהלים המוצעים למכירה הוא כ-10 מיליארד שקל. בנוסף לקופות המציעות מוצרי חיסכון והשקעה חדשים, בוחנים באלטשולר שחם למכור להראל גם את קרן הפנסיה הוותיקה ה.ע.ל, המנהלת נכסים בהיקף של כ-16 מיליארד שקל.

 המכירה מתבצעת כחלק מהתנאים שאפשרו את מתן האישור לרכישת פסגות, שקיבלה חברת אלטשולר שחם גמל ופנסיה מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. על פי אותם תנאים, על מנת לעמוד בתנאי התחרות הקובעים כי נתח השוק של הגוף הממוזג לא יגיע ל-15% מענף הגמל, עליה למכור נכסים בהיקף של לפחות 7.7 מיליארד שקל. לאחר המכירה יעמוד היקף הנכסים שמנהלת אלטשולר שחם גמל ופנסיה על כ-200 מיליארד שקל, ואולי אף פחות.

 
  

צריכה למכור כל מה שאינו פעילות גמל ופנסיה תוך שנה

אם בסופו של דבר ייחתם ההסכם, הרי שהראל גברה על גופים אחרים בשוק שהביעו בשבועות האחרונים התעניינות בפעילות הנמכרת, מאז שרכשה אלטשולר שחם גמל ופנסיה את פסגות. התמורה שתקבל בעסקה תשלים לאלטשולר שחם מהלך מימושים  מרשים, שבסיומו תחזיר לעצמה יותר ממחצית הסכום ששילמה עבור בית ההשקעות - 494 מיליון שקל מתוך 910 מיליון ששילמה לקרן אייפקס.

זאת לאחר שלפני כשבועיים מכרה 75% מפעילות קרנות הנאמנות, ניהול התיקים והברוקראז' של פסגות לרני צים ולשותפיו. בעסקה שנחתמה בין בית ההשקעות לחברת האשראי החוץ בנקאי וואליו קפיטל של צים, קיבלה אלטשולר שחם 309 מיליון שקל, והשאירה בידיה לפי שעה 25% מהפעילות.

עם זאת, אלטשולר שחם אינה יכולה להחזיק בידיה את הנתח הנותר לאורך זמן, כיוון שמהותו אינה פעילות גמל ופנסיה, ועליה למכור את יתרת החזקותיה בתוך שנה ממועד רכישת פסגות בחודש מאי האחרון. לאחר שמכירה זו תתרחש, יגדל ההחזר על ההשקעה בפסגות עוד יותר.

ויתור על לקוחות פוטנציאליים לטווח ארוך ודמי ניהול גבוהים

באלטשולר שחם גמל ופנסיה (הנסחרת בשווי של 4 מיליארד שקל) העדיפו למכור להראל את קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות שבעסקה במלואן, ולא לעשות איפה ואיפה בין החוסכים, למרות שהפרדה מסוג זה הייתה מאפשרת להם לשמור בידיהם לקוחות רווחיים יותר. זאת בשל עלויות המיזוג הגבוהות בין הקופות שהם מנהלים לבין אלה של פסגות.

עלויות אלה כוללות למשל התאמה בין מערכות התפעול של הקופות, כאשר גם שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, מעורבים בתהליך כמתפעלים של הקרנות, אחד מצדה של אלטשולר שחם ואחד מצדה של פסגות.

כאשר בוחנים את הפעילות הנמכרת, בולטת במיוחד פעילות קופת גמל לחיסכון לכל ילד. אלטשולר שחם הוא הגוף הגדול ביותר בתחום ונתח השוק שלו מתוך הנכסים המנוהלים בפעילות זו עומד על 44%. בבית ההשקעות היו שמחים לשמור אצלם את קופות חיסכון לכל ילד של פסגות, המחזיקות בכ-14% מסך הנכסים, בשל העובדה שמדובר בחוסכים צעירים אשר להם ניתן להציע מוצרים פיננסיים נוספים במשך שנים רבות. אך כאמור, בשל עלויות התפעול הוחלט גם על מכירת פעילות זו.

באשר לקרן הפנסיה הוותיקה ה.ע.ל, לאלטשולר שחם אין קרנות פנסיה ותיקות, ולמרות דמי הניהול הגבוהים בה, העומדים על 7% מההפקדות החודשיות השוטפות ועל 0.1% מכלל נכסי הקרן לשנה, מעדיפים בבית ההשקעות למכור את הקרן הוותיקה. מדובר על כ-23 אלף עמיתים, וכ-10,000 ​ מקבלי קצבה, אך קרן הפנסיה סגורה למצטרפים חדשים, ואלטשולר שחם כחברה מגייסת רואה בה בשל כך נכס פחות אטרקטיבי.