אוטוטק | בלעדי

ספאק מאח של ראש ממשלה: חברת אוטו-טק של אשר בנט בוחנת הנפקה

אחיו של ראש הממשלה, אשר בנט, הקים את TEVVA MOTORS הבריטית, שבוחנת הנפקה בנאסד"ק • חברות בעלות פעילות דומה הונפקו לפי שווי של מיליארדי דולרים

אשר בנט / צילום: צילום מסך מיוטיוב
אשר בנט / צילום: צילום מסך מיוטיוב

בעברו של ראש הממשלה הנכנס, נפתלי בנט, מספר אקזיטים בהייטק, כעת מתברר כי גם אחיו אשר בנט עשוי לרשום אקזיט משמעותי של מיליונים רבים. מפתחת המשאיות החשמליות הבריטית TEVVA MOTORS, שהוקמה ב-2013 על ידי אשר בנט, לשעבר קצין ביחידת הצוללות, בוחנת הנפקה בארה"ב. כך מעריכים גורמים בישראל. חברות מקבילות בענף המשאיות החשמליות הנפיקו בחודשים האחרונים על פי שוויים של מיליארדי דולרים.

החברה מתמקדת בהסבה לחשמל של משאיות קלות ובינוניות במשקל 7-14 טון, בשילוב עם אופציה למנוע "מאריך טווח", קומפקטי, שמשמש כמעין גנרטור לטעינה עצמית של הסוללות ומאפשר נסיעה לטווחים גדולים יחסית. הטווח החשמלי הנוכחי של המשאיות פרי פיתוחה עומד על כ-150 קילומטר לפני הארכת טווח. בנוסף החברה מפתחת כיום מערכת הנעה חשמלית למשאיות כבדות במשקל כולל של 19 טון, שיושקו בשנה הבאה.

טכנולוגיות ייחודיות

החברה פיתחה מספר טכנולוגיות ייחודיות לכלי הרכב שלה כולל מערכות בקרה וניהול למארזי סוללות, חיבור תקשורת אלחוטי שמאפשר שליטה מרחוק דרך הענן ומערכת הנעה מפיתוח עצמי.

החברה עלתה לראשונה לכותרות ב-2016 לאחר שהציגה שורה של משאיות מתוצרת JAC הסינית, שעברו אצלה הסבה מפעולה על דיזל לפעולה על חשמל. ב-2019 חתמה החברה על חוזה עם חברת השליחויות הבינלאומית UPS, שהצטיידה בצי ניסיוני של רכבי משלוח קלים שצוידו בטכנולוגיה של TEVVA.

במרץ השנה הודיעה החברה על סיום סבב גיוס של כ-12.5 מיליון דולר ולרגל האירוע אמר בנט כי "מנקודת מבט מסחרית, שוק משאיות החלוקה הגלובאלי הוא בהיקף של כ-100 מיליארד דולר והביקוש בשוק הזה לכלים עם אפס פליטה בעלי כדאיות כלכלית גדל מדי יום. הגיוס הנוכחי יאפשר לנו למצב את עצמנו טוב יותר מול הביקוש". על פי אתר CRUNCHBASE החברה גייסה עד היום כ-26 מיליון דולר.

יצוין כי תחום המשאיות החשמליות נחשב כיום לאחד התחומים "החמים" ביותר בקרב המשקיעים הגלובליים, לא מעט בזכות הודעותיה של טסלה על כוונתה לפתח משאית חשמלית כבדה.

הנפקות גדולות וחדי קרן 

הנפקות אחרונות בתחום כוללות בין השאר את חברת RIVIAN האמריקנית, שנתמכת על ידי "אמזון" ומפתחת בין השאר רכבי חלוקה חשמליים וצפויה לצאת ל-IPO לפי שווי של עשרות מיליארדי דולרים. הסטארט-אפ הבריטי ARRIVAL, שפיתח פלטפורמה חשמלית למשאיות חלוקה ומיניבוסים מקבל היום שווי של כ-11 מיליארד דולר. חברת NIKOLA האמריקאית, שמפתחת משאיות חשמליות כבדות, נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 6.91 מיליארד דולר.

חברת Hylion Holdings, שמסבה משאיות כבדות לפעולה על חשמל והפכה בשנה שעברה ציבורית באמצעות SPAC, נסחרת לפי שווי של 2.12 מיליארד דולר. ישנן עוד שלל חברות סיניות בתחום המשאיות החשמליות, שגייסו בחודשים האחרונים מאות מיליוני דולרים לפי שווי של חדי קרן. לרבות מהחברות הללו עדיין אין מכירות או הכנסות משמעותיות.

בחודש מרץ השנה הגישה TEVVA MOTORS לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC) דיווח על הצעת מניות לרוכשים המוגדרים accredited. זהו דיווח שמועבר על אף שהיא חברה פרטית וזאת לפי סעיף Rule 506(c), שמאפשר לה למכור מניות בהתאם למספר תנאים. לפי הדיווח שהועבר, החברה מכרה מניות בפברואר האחרון. סה"כ הנפיקה מניות בהיקף של כ-5.5 מיליון דולר.

 משפחת אקזיט

ראש הממשלה נפתלי בנט, כאמור, הוא "בוגר" מספר אקזיטים, הבולט בהם היה של חברת סאיוטה שאותה הקים עם שותפים ושימש כמנכ"ל שלה, עד למכירתה ל-RSA האמריקאית בתמורה ל-145 מיליון דולר. סאיוטה נמכרה בסוף 2005 לפי שווי ששיקף פי 5 על ההשקעה בה. ב-2013 נמכרה חברת הסטארט אפ סולוטו ל-Asurion מארה"ב תמורת 100 מיליון דולר. בנט כבר היה אז שר הכלכלה, אך שנים ספורות לפני כן שימש כמנכ"ל החברה והוא גם הרוויח ממכירתה, אם כי בפוסט שפרסם באותה תקופה כתב כי "שואלים אותי כמה הרווחתי. בהן צדקי, אינני יודע, וככל הנראה אסור לי לדעת, בגלל שאחזקותיי מנוהלת בנאמנות עיוורת".

האקזיט הבא יגיע עם השלמת המיזוג של פיוניר, הצפויה בקרוב, לחברת ה-SPAC מארה"ב FTAC Olympus Acquisition של אשת העסקים בטסי כהן. חברות SPAC הן חברות שמגייסות כסף מהציבור תוך הבטחה למזג לתוכן חברה קיימת. לפי דיווח לאחרונה בפורבס, בנט השקיע בפיוניר בתחילת דרכה סכום שמוערך בכמה מאות אלפי שקלים.