מחולל התחרות בסלולר נוטש: איך ייראה השוק ביום שאחרי?

11 שנים אחרי שנכנס לאקספון ושלוש שנים אחרי שנכנס לשוק הסלולר, חזי בצלאל מוכר את הפעילות של החברה ב-330 מיליון שקל • העסקה עדיין דורשת את אישור ביהמ"ש לנוכח הסכסוך המשפטי בין החברה לבין סלקום • מי הם הרוכשים החדשים, מה יקרה למותג, ואיך הגיבו המתחרות?

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: אייל טואג
חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: אייל טואג

איש העסקים חזי בצלאל מוכר את פעילות חברת אקספון שבבעלותו תמורת 330 מיליון שקל למשפחת רייכמן. במקביל מבקש בצלאל צו הקפאת הליכים ואישור המכירה מבית המשפט על רקע התביעות ההדדיות שהוא מנהל מול סלקום, בנוגע לשותפות ברשת המשותפת לשתי החברות.

במסגרת העסקה מוכר בצלאל את הפעילות של אקספון בסלולר ובשוק הנייח כאחד. השווי מתחלק ל-180 מיליון שקל עבור הפעילות הסלולרית ו-150 מיליון שקל עבור הפעילות הנייחת. כבר ב-2019 רצה בצלאל למכור את אקספון והסכומים שעלו אז בשיחות עם משקיעים היו בהיקף של 400-500 מיליון שקל.

לא מורווח, אבל מסוכסך עם סלקום 

בסיכומו של דבר, בצלאל כנראה יעדיף לשכוח את ההרפתקה באקספון. הוא ציפה להרוויח הרבה יותר והבטיח לחולל מהפכה ולהישאר בשוק לטווח הארוך, אך מצא עצמו בחוץ לאחר שלוש שנים, כשהוא גורר אחריו תביעות משפטיות.

סלקום תדרוש לקבל את מלוא התמורה לאורך שנות ההסכם העתידיות. אם לא די בכך, לאקספון יש גם חובות לבנקים ולספקים, ולכן ספק אם העסקה מותירה בידי בצלאל רווח אם מביאים בחשבון בנוסף את כל מה שהשקיע בחברה.

העסקה שבין בצלאל למשפחת רייכמן מגיעה בהפתעה גמורה, וסלקום לא ידעה עליה דבר. משפחת רייכמן העדיפה לפעול בצורה זו כיוון שהיא רוכשת את הפעילות ולא מתכוונת להמשיך את הקשר עם חברת סלקום. זו הסיבה שסלקום צפויה לפנות כבר בקרוב לבית המשפט ולעצור את המכירה עד שאקספון תשלם את כל חובותיה הנטענים. האחרונה, דרך אגב, אמרה בהודעתה שבכוונתה לעשות כן.

לפי אקספון, סלקום הכבידה במהלכים אגרסיביים על הפעילות התקינה שלה, למרות ניסיונות מצדה של אקספון להגיע להסדר הוגן. משכך, נאלץ בעל השליטה למכור את פעילות החברה כדי להמשיך את מחויבותיה ללקוחות ולספקים. במסגרת העסקה, החברה מתעתדת לפרוע את מלוא חובותיה, ולצורך כך מבקשת מבית המשפט צו שימנע מסלקום לטרפד את העסקה.

בבקשה לבית המשפט נכתב "סלקום החלה במהלך תקופת מגיפת הקורונה בנקיטת מהלכים משפטיים בריוניים, דורסניים וטורפניים כנגד החברה, הטילה עיקולים זמניים במעמד צד אחד בסך של כ-34 מיליון שקל אצל בנקים וחברות כרטיסי אשראי. הליכים אלו נועדו להביא לגדיעת פעילות החברה, להביא לחיסולה ובכך להוציא מתחרה משמעותית משוק הסלולר, תוך גזילת עיקר נכסיה - 350 אלף לקוחות החברה".

עוד נכתב כי החברה עמדה מראשית פעילותה בתוכניות העסקיות, אך משבר הקורונה ובעיקר התנהלותה האגרסיבית של סלקום, פגעו בפעילות השוטפת שלה.

בטענותיה כנגד סלקום מציינת החברה כי רכישתה של גולן טלקום על-ידי סלקום שינתה דרמטית את מאזן הכוחות ביניהן בחברת התשתיות המשותפת CMG והפרה ברגל גסה את הסכם שיתוף הרשתות ביניהן ופגעה באקספון באופן מהותי.

תפס נתח שוק, אבל איבד תשתית

הכניסה של בצלאל לשוק הסלולר ב-2018, לאחר שזכה במכרז תדרים לדור הרביעי, הביאה להגברת התחרות בשוק, בעיקר בזכות מחיר נמוך לכל החיים - שהביא את החברה לגייס עשרות אלפי לקוחות. במצטבר החברה הגיעה לכ-360 אלף לקוחות והמטרה שלה הייתה להגיע ל-600 אלף, שלאחר מכן הייתה יכולה להאט את מדיניות נתח השוק.

בתגובה למהלכים של אקספון זינקו ביום ג' מניות החברות הסלולריות סלקום ופרטנר, וגם מניית בזק עלתה.

בסוף השנה האחרונה התגלע סכסוך עמוק בין אקספון לסלקום כאשר אקספון טוענת שהיא משלמת מחירים גבוהים מאוד ביחס לנתח השוק שלה. מדובר על כ-100 מיליון שקל בשנה ללא ההוצאות שלה על רכישת תדרים והשקעות.

היא ביקשה מסלקום להפחית את הסכום בטענה שלא הגיוני שהיא תשלם 100 מיליון שקל בשנה כשגודלה הוא כעשירית מגודלה של סלקום. האחרונה לא הסכימה לוותר והסכסוך הגיע לבית משפט לאחר שאקספון הודיעה שהיא מפוצצת את ההסכם וטענה כי סלקום הפרה אותו ראשונה כאשר רכשה את גולן טלקום ללא הסכמתה.

החברות פנו לניסיון גישור אצל עו"ד מיקי צלרמאייר והצעת הפשרה שלו לא התקבלה על-ידי אקספון. במקביל משרד התקשורת לחץ את אקספון לתת לו תשובה לגבי כוונות החברה לממש את רישיון הדור החמישי שבו זכתה החברה בתדרים ביחד עם סלקום. התשובה אמורה הייתה להימסר עד השבוע וזו גם הסיבה שאקספון מיהרה לסגור את העסקה, כדי שלא תידרש לשלם 6 מיליון שקל עבור הרישיון.

כיצד יפעלו הבעלים החדשים?

אבי נחמיה, מנכ"ל Widely Mobile אמר לגלובס כי בכוונת החברה להמשיך ולספק שירות על בסיס המערכת הייחודית שפיתחה החברה כמפעיל וירטואלי, כלומר שאין בכוונת החברה להיהפך למפעיל סלולר בדומה לאקספון.

השאלה הגדולה היא מה בכוונת המשקיעים החדשים לעשות אם העסקה תצא אל הפועל. נזכיר כי המכירות הגדולות של אקספון בסלולר נבעו מתוכניות מחיר פיקס לכל החיים. מדובר בתוכניות שהן הפסדיות בעליל ולכן סביר להניח ש-Widely Mobile לא תמשיך למכור במתכונת זו.

אבל, השאלה היא כיצד תשנה את ההסכמים עבור הלקוחות שרואים את עצמם ממשיכים באותו הסכם של מחיר קבוע לכל החיים. זה הולך להיות אתגר מאוד מורכב עבור Widely Mobile שכן קשה לראות כיצד ממשיכים להרוויח מהסכמים כאלה גם בדור החמישי שבו צריכת הנתונים מאוד גבוהה.

משפחת רייכמן: אימפריית נדל"ן שקרסה וחזרה

משפחת רייכמן שרוכשת מידי חזי בצלאל את אקספון היא משפחה קנדית חרדית, שעיקר הפעילות שלה בתחומי הנדל"ן. המשפחה החזיקה במלון וולדורף אסטוריה בירושלים, עד שמכרה אותו בסוף 2017 בתמורה ל-130 מיליון דולר.

המשפחה ידועה גם בפילנתרופיה. בכתבה שפורסמה לפני מספר שנים באתר "כל הזמן - חדשות הציבור החרדי" נכתב כי אבי המשפחה נמלט כילד מהונגריה לטנג'יר שבמרוקו, ולאחר מלחמת העולם השנייה היגרה המשפחה לקנדה, שם אחד האחים הקים את חברת אולימפיה אנד יורק שנקלעה לקשיים; אחיו חילצו אותו מפשיטת רגל והפכו את החברה לחברת השקעות בתחום הנדל"ן.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 המשפחה נחשבה לאחת העשירות בעולם, עם פעילות ענפה בתחום פיתוח נדל"ן. אך פרויקט גדול של אולימפיה אנד יורק בלונדון, קנארי וורף, שבמסגרתו תוכננה הקמת עשרות בנייני משרדים, נכשל על רקע המיתון שהפיל את מחירי הנדל"ן המסחרי בלונדון, והוביל את החברה לפשיטת רגל. כשהפרויקט קרס ב-1992, הונה של המשפחה הצטמצם לפי דיווחים מ-10 מיליארד דולר בשיא ל-100 מיליון דולר.

עם זאת, ב-1995 האחים רייכמן חזרו לתמונה כשרכשו את קנארי וורף מידי הבנקים עם שותפים, בהם גם הנסיך הסעודי אל-וליד בן טלאל. עסקי החברה התאוששו מאז וב-2005 מכרה המשפחה את חברת אולימפיה אנד יורק תמורת 2.1 מיליארד דולר.

למשפחת רייכמן יש גם פעילות עסקית בישראל, ובין היתר אדוארד רייכמן הקים מרכז קניות ובניין משרדים בירושלים. בעבר השקיעה המשפחה בחברת הלוויין מישראל ImageSat ובשנת 2007 דווח כי קבוצת משקיעים בחברה, בהם אלברט רייכמן, עתרה לבית המשפט בארה"ב בגין סירוב החברה לאפשר לוונצואלה לרכוש ממנה ציוד, בשל היחסים החמים בין ונצואלה לאיראן. המשקיעים טענו אז כי מדינת ישראל מטרפדת חוזים משמעותיים לחברה, בשל שיקולים מדיניים. המשפחה רשומה גם כבעלים של חברה בישראל מתחום התקשורת, וויידלי מובייל.