מצעד הדגלים בירושלים הסתיים; המארגנים: "לא היו אירועים חריגים"

מצעד הדגלים התקיים לאחר שקיבל את אישור השר לביטחון הפנים • באזור רחוב סלאח א-דין נרשמו עימותים בין המשטרה וצעירים פלסטינים

משתתפי מצעד הדגלים רוקדים ליד שער שכם בירושלים / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
משתתפי מצעד הדגלים רוקדים ליד שער שכם בירושלים / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

21:00

מצעד הדגלים בירושלים הסתיים. מטעם מארגני האירוע נמסר כי לא נרשמו אירועים חריגים במהלכו.

עם זאת, במהלך המצעד נשמעו שירים וקריאות גזעניות. שר החוץ יאיר לפיד מסר בתגובה לכך כי "את מצעד הדגלים במתכונת הנוכחית צריך היה לאשר. אני מברך את השר לבט״פ עומר ברלב על עבודת המטה המצוינת וניהול האירוע. יחד עם זאת, העובדה שיש גורמים קיצוניים שבשבילם דגל ישראל מייצג שנאה וגזענות היא מתועבת ובלתי נסלחת. בלתי נתפס איך אפשר להחזיק דגל ישראל ביד ולצעוק "מוות לערבים" באותו הזמן. זו לא יהדות ולא ישראליות, וזה בטח לא מה שמסמל הדגל שלנו. האנשים האלה הם חרפה לעם ישראל".

19:40

משתתפי המצעד סיימו בשער שכם והם בדרכם לשער יפו. עד כה אין תקריות מיוחדות בדרך. רוב החנויות בבעלות ערבית בסמטאות, שבהן יעברו משתתפי המצעד, סגורות.

באיזור רחוב סלאח א דין נמשכות התקריות וידוי האבנים אל השוטרים. פרשים פיזרו קבוצת צעירים וגם הבואש המשטרתי נמצא בקרבת המקום.

חברי הכנסת איימן עודה. אחמד טיבי ועופר כסיף הגיעו לשער שכם למחות נגד המצעד. 
עודה מסר כי "הממשלה החדשה החליטה גם היא להרחיב את ההתנחלויות במזרח ירושלים. הם יבינו בסוף שאין פתרון אחר זולת שתי מדינות כשבירת פלסטין היא ירושלים המזרחית". 

ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי בשער שכם במחאה על מצעד הדגלים / צילום: הרשימה המשותפת
 ח"כ איימן עודה וח"כ אחמד טיבי בשער שכם במחאה על מצעד הדגלים / צילום: הרשימה המשותפת

בינתיים בגבול רצועת עזה, כ-200 מפרי סדר בכמה מוקדים שונים. נעשו נסיונות לפגוע בגדר ולחצות אותה ובאחד מהם נתפסו שלושה פלסטינים שחצו את הגבול, הם לא היו חמושים. חיילי צה"ל פרוסים לאורך הגבול ומשתמשים באמצעים לפיזור הפגנות.

18:55

בשעה זו מתקיים בירושלים מצעד הדגלים, לאחר שהשר לביטחון פנים עומר בר  לב העניק אישור לקיום האירוע. 

מאות צועדים עם דגלים, ובהם חברי כנסת כמו שלמה קרעי ואיתמר בן גביר, מתקרבים כעת לשער שכם. לפי הסיכום עם המשטרה הם אמורים לקיים עצרת קצרה לחזור לאחור ולהיכנס דרך שער יפו לכיוון הכותל.

ח"כ שלמה קרעי לצד משתתפים נוספים במצעד הדגלים / צילום: אלעד זמיר
 ח"כ שלמה קרעי לצד משתתפים נוספים במצעד הדגלים / צילום: אלעד זמיר

במקביל, עשרות צעירים פלסטינים נמצאים בסמטאות שמחוץ לשער באזור רחוב סלאח א-דין, סמוך למשרד המשפטים, ומתעמתים עם המשטרה. השוטרים מעידים רימוני הלם ומרחיקים אותם מאזור השער ומהצועדים.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים בר לב קיימו ביממה האחרונה מספר התייעצויות ביטחוניות על מצעד הדגלים ועל השלכותיו. בר לב קיים אמש (ב') הערכת מצב בהשתתפות המפכ"ל, צה"ל, שב"כ והמל"ל. הוצגו בפניו התוכניות המבצעיות לקיום מצעד הדגלים בירושלים, והוא כאמור הוא אישרר אותן ואת קיומו של המצעד: "התרשמתי כי המשטרה ערוכה היטב, וכי נעשה מאמץ גדול לשמירה על מרקם החיים העדין וביטחון הציבור", אמר.