טיולים | פיצ'ר

הגיהינום הפך לגן עדן: טיולים קצרים בירושלים

"חמשוש בגיא" - סדרת סיורי הליכה קיציים בירושלים • מתחילים ב"גבעת התנ"ך", מסיימים בגיא בן הינום

גיא בן הינום / צילום: אבישג אלבז
גיא בן הינום / צילום: אבישג אלבז

גיא בן הינום, עמק רחב בשולי העיר העתיקה בירושלים, מתחיל באזור בריכת הסולטן וגולש מזרחה אל הכפר סילואן. תא השטח הפתוח, מהאחרונים בעיר, מקפל בתוכו זיכרון מצמרר בן אלפי שנים: במות תופת שעליהן היו מקריבים את הבנים בעבודת המולך, ואולי הם שנתנו לו את שמו הגיהנומי. אבל היום הוא הולך והופך לגן עדן קטן עם כמה יוזמות ראויות.

"חמשוש בגיא" הוא סדרת סיורים שמתחילים במתחם התחנה הראשונה ומסתיימים ב"בית בגיא", מבנה אבן יפהפה שהוקם לפני כשנתיים ונועד לאירועים קטנים ולמופעים. זהו מקום מטופח ופורח עם אלמנטים של מים ונוף נפלא של הגיא וחומות העיר. הסיור מזמין מטיילים ומשפחות לחוויה מבית היוצר של עיר דוד, שיש בה טבע, סיפורים, נופים ואפילו אוכל טוב.

הסיור חולף בכמה נקודות. הראשונה היא גבעת התנ"ך, תצפית יפה וכלל לא מוכרת, בלב ריאה ירוקה המשקיפה על ירושלים העתיקה והחדשה, שילוב ירושלמי מרתק עם סיפור מעניין. מתברר שבן גוריון וטדי קולק היו חלוקים בנוגע לעתידה של הגבעה. הראשון ראה בחזונו את היכל התנ"ך צומח כאן, והשני ביקש היכל תרבות. שניהם לא נבנו. תיאטרון החאן הוקם במרחק מה והמרכז למורשת בגין בסמוך, ואולי ראוי שהגבעה תישאר כפי שהיא.

אגב, סמוך למקום החפירה באזור כתף הינום, התגלה ממצא נדיר: גלילי מתכת ועליהם פסוקים מספר דברים שהם חלק מברכת כוהנים ולמעשה מצויים בתוך התפילין. עדות למנהג היהודי עתיק היומין.

מהגבעה גולשים לכיוון מלון הר ציון ומתחברים לשביל ירושלים, שמאפשר טיול הליכה בעיר הבירה, שנותרה מחוץ לשביל ישראל. הסיור חולף בקטע קצר של השביל, ואם תרימו ראש תראו כבל שהוא שיחזור של הכבל המקורי ששימש רכבל שפעל כאן בתקופה שהירדנים שלטו בעיר העתיקה לאחר מלחמת העצמאות. הרכבל חיבר עמדה צה"לית מבודדת בהר ציון, וסיפק לכוחות באופן חשאי תחמושת, תרופות וציוד. במלון הר ציון נמצא מוזיאון הרכבל.

הסיור ממשיך בחווה חקלאית חדשה שמוקמת בימים אלה ויהיו בה בהמשך סדנאות של חקלאות קדומה, ומסתיים ב"בית בגיא" שם מתכבדים בארוחה צמחונית קלה.
משך הסיור כשעה וחצי, בואו בנעלי הליכה.החזרה למתחם התחנה עצמאית.
ימי חמישי ושישי עד סוף יוני. 35-59 שקלים למשתתף.

להזמנות: https://bit.ly/3wo5NDc