החיסון של נובהווקס לקורונה יעיל כמעט כמו חיסוני ה-RNA ומגן מווריאנטים

נובהווקס פרסמה תוצאות ניסוי שלב 3 מהן עולה כי החיסון שלה לקורונה, שמבוסס על הזרקה של חלבון שמיוצר במעבדה, יעיל ב-90% נגד תחלואה תסמינית ומגן ב-100% מתחלואה קשה • החיסון הגן לדברי החברה גם מפני וריאנטים שנחשבים מדאיגים, אך היא לא פרטה איזה

חיסון / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
חיסון / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

חברת נובהווקס (Novavax) האמריקאית הודיעה אתמול על סיום ניסוי שלב III בחיסון לקורונה (Covid-19). בניסוי נמצא כי החיסון יעיל ב-90% נגד תחלואה תסמינית. בקבוצת החיסון היו 14 מקרים, כולם תוארו כקלים על פי פרוטוקול הניסוי. בקבוצת הדמה, שהכילה מחצית מכמות הנבדקים, היו 63 מקרים, מהם 10 תוארו כבינוניים וארבעה כקשים. על כן ציינה החברה כי החיסון מגן ב-100% מתחלואת קורונה קשה. בסך הכול השתתפו בניסוי כ-30 אלף נבדקים, בארה"ב ובמקסיקו.

החיסון מבוסס על הזרקה של חלבון שמיוצר במעבדה, טכנולוגיה שונה מעט מזו של חיסוני ה-RNA של החברות פייזר ומודרנה שעד כה נמצאו היעילים ביותר להגנה מפני המחלה.

מגן גם מוריאנטים

החיסון, שניתן בשתי מנות, הגן לדברי החברה גם מפני וריאנטים. 54 מהווירוסים רוצפו, וחלקם היו וריאנטים שנחשבים מדאיגים (הגדרה זו כוללת את הווריאנט הבריטי, הדרום אפריקאי, הברזילאי ואת וריאנט דלתא שאותר לראשונה בהודו) אם כי החברה לא פירטה אילו וריאנטים נמצאו. 38 ממקרי התחלואה בווריאנטים היו בקבוצת הביקורת (שכאמור הייתה קטנה בחצי מקבוצת החיסון) ורק שישה היו בקבוצת החיסון, כלומר 93.2% הגנה מפני וריאנטים.

נובהווקס בדקה גם את היעילות של החיסון בקבוצות סיכון, קבוצה שכלל מבוגרים בני 65 ומעלה, חולים במחלות רקע או אנשים שנמצאים במגע קרוב עם חולים. 62 מן המקרים בנדבקים עם הגדרה זו היו בקבוצת הדמה, ו-13 בקבוצת הביקורת הכפולה בגודלה, כלומר יעילות של 91%.

לאחר שהחיסון הוכיח יעילות דומה לזו של חיסוני ה-RNA, מעניין להשוות את תופעות הלוואי. החברה דיווחה על תופעות לוואי דומות לאלה של חיסוני ה-RNA , וזה הגיוני שכן חיסוני ה-RNA מייצרים את אותו החלבון, אבל בתוך הגוף. נובהווקס עורכת בימים אלה ניסוי בחיסון בבני 12-17, ב-2,248 נבדקים.

לא צפוי בקרוב בישראל

כרגע לא צפוי החיסון של נובהווקס להגיע לישראל לאחר שהמדינה הזמינה מנות של חיסוני פייזר ומודרנה מעבר לכמות המתחסנים הזקוקים להם, למעט אם יהיה צורך במנת דחף או הגנה מיוחדת מווריאנט. ייתכן שהחיסון יעניין את מי שחוששים ליטול חיסון מבוסס RNA, אם כי עד היום תופעות הלוואי של חיסונים אלה לא נראו חמורות יותר, אלא כנראה פחות משל חיסונים אחרים הקיימים בשוק. אבל אין עדיין בשוק חיסון מבוסס חלבון שעבר אישור FDA , וזו אכן הטכנולוגיה הוותיקה ביותר בתחום החיסונים.

הגעתו של חיסון יעיל נוסף לשוק, לאחר שהמוצר יאושר במדינות השונות, צפויה להאיץ את מאמץ החיסון העולמי. נובהווקס כבר התחייבה למכור 1.1 מיליארד מנות של חיסון למיזם COVAX, שבו מדינות עשירות רוכשות חיסונים לקורונה עבור עצמן ועבור מדינות עניות בו זמנית. נובהווקס צפויה לייצר 100 מיליון מנות של החיסון בחודש עד סוף הרבעון השלישי, ו-150 מיליון מנות בחודש עד סוף הרבעון הרביעי.

מניית נובהווקס יורדת ביותר מ-8%, ייתכן משום שהחדשות הטובות היו כבר מתומחרות במניה או משום שהמשקיעים קיוו לתוצאות טובות עוד יותר משל חיסוני ה-RNA. בכל זאת החברה, שזה המוצר העיקרי שלה, נסחרת לפי שווי של 14 מיליארד דולר.