עושה זאת שוב: מקנזי סקוט תורמת עוד 2.7 מיליארד דולר

לאחר ההכרזה על התרומה האחרונה, מגיעה האקסית של מייסד אמזון לתרומות בסך של 8.5 מיליארד דולר בפחות משנה, והופכת במהירות לאחת הנדבניות הגדולות ובעלות ההשפעה הרבה ביותר

מקנזי סקוט / צילום: Reuters, Evan Agostini
מקנזי סקוט / צילום: Reuters, Evan Agostini

מקנזי סקוט, שהונה מוערך בכ־60 מיליארד דולר, הודיעה שתרמה עוד סכום גדול מכספה: יותר מ־2.7 מיליארד דולר. יחד עם 1.7 מיליארד דולר שהכריזה עליהם ביולי 2020, ועוד 4.2 מיליארד דולר עליהם הכריזה בדצמבר, מגיע סך התרומות שלה לכ־8.5 מיליארד דולר תוך פחות משנה. "אנחנו מחלקים הון שנצבר הודות למערכות שזקוקות לשינוי", כתבה סקוט.

סקוט, אשתו לשעבר של המיליארדר ג'ף בזוס, אמרה כי הכסף יילך ל־286 ארגונים שהיא והצוות שלה זיהו כארגונים שיש להם "השפעה גדולה" בקהילות "הסובלות מתת־מימון והזנחה". מודל התרומה שלה - תרומות ישירות לא־תלויות לארגונים שצוות היועצים שלה בחר - הפכו אותה לאאוטסיידרית בעולם המיליארדרים הנדבנים. בעבר, חלק מהארגונים שקיבלו תרומות ממקנזי היו מופתעים כשגילו הודעה לגבי כספי תרומות שיגיעו בהתחשב בכך שלא פנו לקבלת תרומה. חלקם חשבו שהודעות הדואר שהודיעו להם שנבחרו היו תרמית.

בשונה מפילנתרופים מיליארדרים אחרים, סקוט לא הקימה קרן נדבנות כלשהי. במקום זאת, כפי שציינה בפוסט, היא הרכיבה צוות חוקרים שיזהו ארגונים ותחומים בהם ניתן יהיה לעשות את השינוי הגדול ביותר לטובה עם כספים שיקבלו ללא תנאים מוקדמים כלשהם.

"דן, אני, צוות חוקרים ומנהלים ויועצים - כולנו מנסים לחלק הון בכלל המערכות הזקוקות לשינוי. מובילה אותנו האמונה הצנועה שהעולם יהיה טוב יותר אם הון עצום לא ירוכז במספר קטן של ידיים, ושהפתרונות הטובים ביותר יתוכננו וייושמו על ידי אחרים", כתבה סקוט בפוסט ברשת מדיום. בפוסט ביקשה מקנזי שהתקשורת לא תתמקד באישיות שלה בזמן שהיא מדווחת על התרומות. "להתמקד בתורמים הגדולים במקום בקידום החברתי זה עיוות של תפקידם", כתבה.

הרשימה הארוכה של מקבלי התרומות כוללת בתי ספר וארגונים המוקדשים לאמנויות, העצמת נשים, שוויון חברתי, מלחמה נגד אפליה והעוני בעולם. הכמויות שנתרמו לא נחשפו, אבל האוניברסיטה של מרכז פלורידה אמרה שקיבלה מסקוט 40 מיליון דולר. מכללת סן ג'סינטו קיבלה 30 מיליון דולר, שישמשו לספק לימודים בחינם לאלפי בוגרי תיכונים ממחוזות בתי ספר סמוכים.

זו הפעם השלישית שסקוט תורמת כספים מאז שגירושיה ב־2019 ממייסד אמזון הפכו אותה לאחת הנשים העשירות בעולם. על אף נדיבותה, סקוט עדיין הרוויחה יותר ממה שהיא יכולה לתת. בעת הגירושים, מניות אמזון שקיבלה בהסדר הגירושין שלה, היו שוות 38 מיליארד דולר. כעת הן שוות כ־60 מיליארד דולר בגלל הרווחים שרשמה החברה בתקופת המגפה - דבר שמשקף כיצד עשירי העולם הרוויחו באופן אישי בזמן ששאר העולם סבל.

סגנון הפילנתרופיה של מקנזי שונה מזה של עשירים אחרים, שלרוב מבטיחים סכומים גדולים של כסף להקמת קרנות ומוסדות, ואז הקרנות והמוסדות האלה מחלקים את הכסף בסכומים קטנים, בהדרגה. בזוס, למשל, הבטיח שייתן שני מיליארד דולר למלחמה נגד תופעת מחוסרי הבית, אך הקרן מחלקת כ־100 מיליון דולר בשנה. הוא הבטיח 10 מיליארד דולר למלחמה בשינוי האקלים דרך קרן בזוס לכדור הארץ. ב־2020, חילקה הקרן כ־800 מיליון דולר.