להט"בים | דעה

הפעם אין יותר תירוצים: הממשלה החדשה יכולה וצריכה לקדם זכויות להט"ב

הרכב הממשלה והסיטואציה הפוליטית מביאים אותנו למסקנה אחת: ממשלת ישראל ה-36 - יש לך סיבות מצוינות ותנאי פתיחה לא רעים להיות ממשלה הרבה יותר טובה ללהט"ב • אל תאכזבי אותנו

דגל הגאווה בתל אביב / צילום: Shutterstock, hafakot
דגל הגאווה בתל אביב / צילום: Shutterstock, hafakot

הממשלה החדשה תקדם זכויות להט"ב או תבלום אותן? זאת אחת השאלות המרכזיות המעסיקות בימים אלה לא רק פרשנים, עיתונאיות ופוליטיקאים - אלא גם (ובעיקר) מאות אלפי אזרחים ואזרחיות מהקהילה הגאה.

הספקולציות שנזרקות לאוויר נעות בין אופטימיות חסרת תקנה לנוכח כניסתן של מפלגות פרו-לה"טביות לממשלה ומינוי שרים חדשים שהפגינו מחויבות עקבית לקהילה הגאה, לבין פסימיות עמוקה הנובעת מכניסתה של רע"מ האיסלאמית לאותה הקואליציה ועיגון הסטטוס קוו בהסכם בין ימינה לבין יש עתיד.

מי צודק ומי טועה - האופטימיים או הפסימיים?

את העתיד אמנם אי אפשר לנבא, ובכל זאת יש ארבע סיבות טובות מדוע הממשלה החדשה יכולה וצריכה, מבחינה ערכית וגם פוליטית, לקדם זכויות להט"ב יותר מכל ממשלה אחרת שכיהנה בישראל עד היום.

הסיבה הראשונה היא פיזיקלית: הקואליציה החדשה נשענת על מסה קריטית של מפלגות התומכות במוצהר בזכויות להט"ב. ליתר דיוק - 51 מנדטים מתוך 61 המרכיבים את הקואליציה (כלומר, שיעור של 83%) שייכים למפלגות שתומכות במוצהר בזכויות להט"ב. מדובר בשש מפלגות מתוך שמונה שמרכיבות את הקואליציה: העבודה ומרצ משמאל, יש עתיד וכחול-לבן במרכז, ומימין תקווה חדשה וישראל ביתנו. אחסוך מכם את ההשוואה המתמטית המדוקדקת להרכבי הקואליציות הקודמות בעשור האחרון; עוד לא הייתה כאן קואליציה שנתח כל כך גדול בתוכה תומך בזכויות להט"ב.

יקשו הפסימיים וישאלו - אבל כיצד יעזרו 51 חברי וחברות קואליציה בכנסת שכידוע הרוב הנדרש בה לחקיקה משמעותית הוא 61?

כאן מגיעה הסיבה השנייה לאופטימיות זהירה: הליכוד. אולי תופתעו לשמוע שדווקא המפלגה ש"נעולה" מאז 2015 בברית עם המפלגות החרדיות היא המפלגה שמחזיקה בידה את המפתח לזכויות להט"ב.

כולנו התרגלנו לחשוב על הליכוד כמחסום בפני זכויות להט"ב לנוכח הניסיון המר מול ממשלות נתניהו שהעניקו למפלגות החרדיות ווטו מוחלט בעניין זה. אך אין סיבה להניח שמפלגת הליכוד בשלטון תתנהג כמו מפלגת הליכוד באופוזיציה.

לליכוד כוח עצום בדמות 30 חברות וחברי כנסת. רובם המוחלט תומכים בזכויות להט"ב ולדבריהם נאלצו להצביע עד עתה נגדן רק מחשש לשרידות ממשלת נתניהו. ובכן, החל מהיום התירוץ הזה כבר אינו רלוונטי. האם חברות וחברי הכנסת של הליכוד, המכונה גם המפלגה הלאומית-ליברלית, יפילו באצבעותיהם חקיקה לטובת הקהילה הגאה דווקא לאחר שהשתחררו מאזיקי המשמעת הקואליציונית? מסופקני.

גם אם בליכוד יתמכו בחקיקה פרו-להט"ב זה לא באמת משנה - ימשיכו להקשות הפסימיים - מפני שלשון המאזניים בקואליציה היא רע"מ השמרנית שעמדותיה הקיצוניות בנושא ידועות לכל.

אין ספק שנוכחותה של רע"ם בקואליציה אכן בעייתית עבור כל מי שמאמין ברעיונות ליברליים ובתוכם שוויון ללהט"ב. אך השאלה החשובה היא לא כיצד יצביעו ארבעת חברי הכנסת של רע"מ (ספוילר: הם יצביעו נגד), אלא כיצד יצביעו יתר מפלגות הקואליציה ובפרט 51 הח"כים המחויבים כאמור לקהילה הגאה.

המחשבה שרע"מ תכפה על כל מרכיבי הקואליציה את עמדותיה הלהט"בפוביות חוטאת לדעתי בהבנת המציאות הפוליטית. הציבור הערבי שהצביע לרע"ם, ברובו המוחלט, אינו מעוניין במלחמת חורמה נגד הקהילה הגאה.

הוא סומך על מנהיגיו שיתמקדו בשיפור המצב הקשה בחברה הערבית. זאת הרי ההתחייבות המרכזית של יו"ר המפלגה עבאס וההצדקה בשמה הצטרף לקואליציה. לכן, כל "איום" של רע"מ כלפי שותפותיה לבל תצבענה בעד זכויות להט"ב משול לאקדח ללא כדורים.

אם רע"מ תביא להפלת הממשלה בגלל רוב בכנסת בעד זכויות להט"ב, זאת תהיה טעות פוליטית קשה מצדה לא רק מול כלל החברה הישראלית, אלא בעיקר מול ציבור בוחריה. בדומה לכך, אם מפלגות שבמשך שנים חרטו על דגלן את המאבק הלהט"בי ייבהלו ויתקפלו בגלל איום סרק של סיעה בת 4 מנדטים, גם ציבור הבוחרים שלהן לא יסלח להן על כך.

יש גם סיבה רביעית - פחות "פוליטית" אבל הכי משמעותית - מדוע זו העת לקדם זכויות להט"ב: כי זה הדבר הנכון לעשות; כי הציבור הישראלי בשל ומצפה לכך; כי אנחנו במאה ה-21 ואי אפשר לחזור לאחור.

ממשלת ישראל ה-36 - יש לך סיבות מצוינות ותנאי פתיחה לא רעים להיות ממשלה הרבה יותר טובה ללהט"ב. אל תאכזבי אותנו.

הכותב הוא מנהל קשרי הממשל בארגוני הקהילה הגאה באגודה למען הלהט"ב