לינה קאן, מבקרת בולטת של חברות הטק הגדולות, תעמוד בראש נציבות הסחר הפדרלית

הנשיא ביידן הודיע שברצונו למנות את קאן ליו"ר הנציבות לאחר שהסנאט אישר את מינויה במועצה • הצעד מסמן שאכיפה קשוחה יותר של כללי הגבלים עסקיים צפויה בקרוב

לינה קאן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
לינה קאן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

ביום שלישי אישר הסנאט את מינויה של לינה קאן למושב במועצת הסחר הפדרלית, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחר בה להובלת הנציבות (FTC). התפקיד יאפשר לה לאכוף יותר בתקיפות את חוקי ההגבלים העסקיים וההגנה על לקוחות של ארה"ב.

המינוי של קאן, פרופסורית למשפטים בת 32 מאוניברסיטת קולומביה שהיא אחת מהמבקרות הבולטות ביותר של חברות הטכנולוגיה החזקות, אושר בהצבעה של 69 בעד מול 28 נגד. עם מינויה, ביידן הגדיר אותה כראשת נציבות הסחר הפדרלית (FTC) בצעד שמדגים עד כמה משפיע המחנה הפרוגרסיבי שרוצה לראות שינויים גדולים באכיפה של כללי הגבלים עסקיים.

קאן הייתה מובילת המחנה הזה, שמאמין שהגישה הקיימת שננקטה במשך עשורים רבים עשתה מעט מדי לריסון הדומיננטיות של התאגידים ולעצירת מיזוגים ששחקו את התחרות. היא טענה לטובת איסור על מיזוגים נוספים ותקפה במלים קשות מנהגים מונופוליסטיים. לאחר מינויה אולי תפרק כמה מהחברות הגדולות ביותר בארה"ב.

אמנם כל הדמוקרטים טוענים שאכיפת כללי ההגבלים העסקיים רופפת מדי, אך הם חלוקים לגבי כמה המטוטלת צריכה כעת לנוע לצד השני. חלק הטילו ספק בצורך בשינוי פילוסופי עמוק בגישה כולה. מינויה של קאן להובלת ה־FTC מסמן מה נטייתו של ביידן בדיון הזה ומהווה יריית אזהרה לחברות מעמק הסיליקון וחברות מובילות בתעשיות אחרות.

ראשת ה-FTC הצעירה ביותר

ה־FTC מנתחת מיזוגים פוטנציאליים של חברות ומגוון שלם של נהלים עסקיים על מנת לקבוע אם הם פוגעים באופן לא חוקי בתחרות בשוק. למועצה גם משימה רחבה יותר של הגנה על צרכנים, והיא מחפשת יוזמות תרמית והתנהגויות עסקיות פסולות או לא הוגנות הפוגעות בציבור.

קאן היא ראשת ה־FTC הצעירה ביותר אי פעם. היא תיקח את המושכות מהנציבה הדמוקרטית של המועצה רבקה קלי סלוטר, שניהלה את ה־FTC כממלאת מקום.

"הקונגרס יצר את ה־FTC על מנת להגן על התחרות ההוגנת ולהגן על לקוחות, עובדים ועסקים הוגנים מפני נהלים לא הוגנים והקשורים במרמה", כתבה קאן בטוויטר לאחר אישור המינוי שלה. "אני צופה לקיים את המשימה הזו בהתלהבות ולשרת את העם האמריקאי".

ההצבעה בסנאט הייתה דו־מפלגתית, ו־21 רפובליקאים הצביעו לקאן בזמן שרבים במפלגה הרפובליקאית אומרים שהממשלה צריכה לעשות יותר על מנת לרסן את חברות הטכנולוגיה החזקות. עדיין, כמה רפובליקאים מתחו ביקורת על הגישה שלה כמתערבת מדי ואולי מעיקה על תעשיות אחרות.

את הביקורת החריפה ביותר שלה שמרה קאן לחברות הטכנולוגיה הדומיננטיות, בייחוד אמזון, שהייתה הנושא של מאמר שכתבה בביה"ס למשפטים של ייל ונפוץ בקרב רבים. במאמר טענה שכללי ההגבלים העסקיים נכשלו בריסון קמעונאית האינטרנט הגדולה.

היא גם שירתה כחברת צוות מרכזית בפאנל של בית הנבחרים בנושא הגבלים עסקיים שניהל חקירה במשך 16 חודשים על פלטפורמות הרשת הגדולות ובשנה שעברה הציעה שמחוקקים יתערבו וירסנו אותן.

קבוצת התעשייה NetChoice, שבין חבריה נמצאות גם החברות אמזון, גוגל ופייסבוק, אמרה שהיא "מאוכזבת" ממינויה של קאן ושאלה האם תוכל "לאכוף את חוקי ההגבלים העסקיים כפי שהם ולא כפי שהייתה רוצה שיהיו בתור נציבה".

הפרופסור למשפטים סטיפן קלקינס מאוניברסיטת וויין אמר שהעבודה שהבית הלבן חיכה עד אחרי אישור המינוי של קאן כדי למנות אותה לעמוד בראש המועצה מאוד חריגה. באופן שגרתי, הממשל ממנה מישהו מבחוץ כיושב ראש מההתחלה או קובע לתפקיד מישהו שכבר שירת במועצה.

בינתיים יש יתרון לדמוקרטים במועצה

כעת נותן אישור מינויה של קאן לדמוקרטים יתרון 3-2 במועצת הסחר הפדרלית, אם כי דמוקרט אחר - רוהיט צ'ופרה - כנראה נמצא בדרך החוצה, בגלל שביידן מינה אותו לניהול המשרד להגנה על כספי הצרכנים.

צ'ופרה מחכה להצבעה של כל הסנאט על המשרה, וזה אומר שייתכן ולמועצת הסחר הפדרלי יהיה חלון זמן מוגבל להתמודד עם כל הנושאים העומדים באוויר בהם המועצה צפויה להצביע לפי קווים מפלגתיים. יכול לקחת כמה חודשים לפני שיאשרו יורש לצ'ופרה.

הבית הלבן היה איטי בשלב המינוי של אוכפי ההגבלים העסקיים ויצר אי ודאות לגבי גישת הממשל לאכיפה של חוקים שנועדו לעודד ולהגן על התחרות בארה"ב. הנשיא עדיין לא מינה אף אדם למחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים, שחולקת את סמכותה עם מועצת הסחר הפדרלית.

הנציבים הנוכחיים במועצת הסחר פועלים מתוך קונצנזוס על מגוון של נושאי אכיפה אבל לעתים התפצלו בדעותיהם באופן ברור וגלוי, כמו למשל בתביעה לגבי הפרת הגבלים עסקיים שטענה שפייסבוק פעלה באופן מונופולי, וכמו כן שערורייה מהעת האחרונה לגבי מיזוג של רשת החנויות 7-Eleven.

דמוקרטים במועצת הסחר הפדרלית ציינו שהיו רוצים לנקוט קו תקיף יותר לגבי מיזוגים ולמקד יותר מאמצי אכיפה בהתנהגות עסקית אנטי־תחרותית, כולל על ידי פרסום תקנות ראשונות מסוגן שיאסרו על סוגים מסוימים של התנהגות עסקית כדרכים לא הוגנות להתחרות.

אם מועצת הסחר הפדרלית תחליט להגדיל את גבולות ההגבלים העסקיים במקרים עתידיים, תצטרך להתמודד עם נציבות שופטת פדרלית שבעשורים האחרונים דווקא פירשה חוקי הגבלים עסקיים פרשנות צרה. גם המועצה וגם משרד המשפטים הפסידו בכמה מקרים מפורסמים בשנים האחרונות.

הקונגרס שוקל האם לעשות שינויים חקיקתיים על מנת לקדם אכיפה יותר נרחבת, אבל עדיין לא ברור אם למחוקקים יהיו מספיק קולות להתקדם בכך.

במשך חודשים רבים בחנה המועצה מגוון נהלים של אמזון. ייתכן גם שהמועצה יכולה לבחון רטרואקטיבית את ההצעה של אמזון לרכישת אולפן הסרטים ההוליוודי MGM.

קאן השיבה לשאלות, כמו למשל האם הייתה צריכה להוציא עצמה מעיסוק בתביעה של המועצה נגד חברות הטכנולוגיה בגלל עבודתה בעבר בחקירות ההגבלים העסקיים של בית הנבחרים. היא אמרה שתתייעץ עם אנשי המועצה האחראים על אתיקה במידה והשאלה לגבי הוצאתה מעיסוק באחת התביעות העתידיות תעלה על הפרק.

אלכס לירי השתתף בהכנת הכתבה.