סינרג'י זכתה במכרז של ממשלת יוון להקמת פרויקט אנרגיה מתחדשת

החברה תקים טורבינות רוח בצפון יוון על הקרקע שבה זכתה במכרז • במקביל היא במו"מ לרכישת שדה סולארי גדול ביוון • ההשקעה בפרויקטים מוערכת בכ-320 מיליון אירו • לגלובס נודע כי בכוונת החברה לצאת להנפקה ברבעון השלישי של השנה

אביעד מור, מנכ"ל סינרג'י אנרגיה מתחדשת / צילום: ענבל מרמרי
אביעד מור, מנכ"ל סינרג'י אנרגיה מתחדשת / צילום: ענבל מרמרי

אם תסעו לצפון יוון בעוד כמה שנים, יתכן ותראו טורבינות רוח של החברה הישראלית סינרג'י. לפי הודעה שפרסמה החברה, היא זכתה במכרז של ממשלת יוון להקמת פרויקט אנרגיה מתחדשת על קרקע ציבורית בהיקף של 140 מגה וואט. להערכת החברה הקמת הפרויקט בפועל תתחיל באמצע 2023. במקביל מדווחת החברה כי היא חתמה עם חברה יוונית על מזכר הבנות לרכישת 100% משדה סולארי שנמצא בשלבי פיתוח בהספק של 380 מגה וואט בצפון יוון.

להערכת מנהלי סינרג'י, שלבי הפיתוח של השדה יסתיימו בסוף שנת 2022, והקמתו תחל בתחילת 2023. עוד הם מעריכים כי יש לשדה פוטנציאל להתחבר לרשת החשמל כבר בסוף 2023.

סינרג'י היא חברה פרטית שהוקמה ב-2017 ופועלת עד היום בשוק הישראלי בתחום האנרגיות המתחדשות. לאחרונה זכתה החברה במספר מכרזים שהגדול היה של חברת מקורות להקמת שדות סולארים צפים על מאגרי המים של מקורות, בעלות הנאמדת בכ-120 מיליון שקל. בעלי המניות המרכזיים בה הם המנכ"ל אביעד מור, ד"ר יעל אלמוג זכאי - לשעבר מבעלי השליטה בבנק איגוד (כיום בעלת מניות בבנק מזרחי), וד"ר יעקב גרוסמן.

לפי נתוני החברה, סך השקעותיהם בשני הפרויקטים ביוון מוערכים בכ-320 מיליון אירו. היות ומדובר בסכומים גבוהים, לגלובס נודע כי בכוונת החברה לצאת להנפקה ככל הנראה ברבעון השלישי של השנה, וזאת במטרה לגייס 20%-30% הון עצמי עבור הפעילות במדינת האיים, כאשר המקור התקציבי הנוסף יהיו בנקים אירופאים.

מה כל כך מושך את החברה ליוון? בחברה מצביעים על הסדרת הרגולציה בתחום כנושא שמבטיח עבורם ודאות בפיתוח הפעילות שלהם ביון, ומסרו כי "המדינה מפתחת כבר היום רגולציה שתאפשר סגירת הסכמים בילטראליים למכירת חשמל, מה שיפתח את השוק לעסקאות מכירת חשמל על בסיס רשת החשמל האירופאית. לאחר המעבר להסכמים בילטראליים למעשה השוק יתנתק מהתלות בתעריפים מהמדינה, בדומה לנעשה באיטליה ובספרד.

"מעבר למחויבויותיה של יוון לאנרגיה ירוקה מעצם חברותה באיחוד האירופי, יוון הבינה שהיכולת שלה להתנתק מהתלות שלה במדינות אחרות לצרכי האנרגיה שלה, נעוצה באנרגיות הירוקות".

אביעד מור אמר בנוסף כי "יוון שמה לעצמה מטרה שייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת יהווה 60% מסך ייצור החשמל במדינה וזאת עד לשנת 2030. בהתאם השוק היווני נמצא בפיתוח מסיבי של התחום. הפרויקטים ביוון מהווים קפיצת מדרגה נוספת בפעילות הליבה של החברה - יזום, פיתוח והקמה של פרויקטי אנרגיה מתחדשת".