חברת התרופות כאהר תגייס 46.5 מיליון דולר בהובלת קרן aMoon

כאהר מפתחת מולקולות כימרה שגורמות למערכת החיסון לתקוף תאים סרטניים • קרן שביט קפיטל, שהשקיעה בחברה, ידועה כמשקיעה בחברות המועמדות להנפקה, אך בכאהר לא מתייחסים לכך בשלב זה

דר' ירון פרג / צילום: יח"צ
דר' ירון פרג / צילום: יח"צ

חברת התרופות כאהר (KHAR) הודיעה היום על סגירה ראשונה במסגרת גיוס של 46.5 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן aMoon, בהשתתפות משקיעים חדשים לחברה, ביניהם קרן BVF Partners, קרן DAFNA Capital, פרגרין ונצ'רס, שביט קפיטל ועמותת Cancer Focus Fund. כמו כן, השתתפו בגיוס משקיעים קיימים של החברה, כולל Flerie Invest AB, Oriella Limited (CBG, יו"ר וינסנט צ'נגוויז), Pavilion Capital, הדסית ביו הולדינגס ו-Mirae Asset.

כאהר הוקמה על ידי הדסית, חברת מסחור הטכנולוגיות של בית החולים הדסה, כאחת מחברות האחזקה של החברה הנסחרת הדסית ביו אחזקות, ב-2005. החברה פיתחה מולקולות שהן כימרה (שילוב בין שני רכיבים), שנועדו להפעיל קולטנים הקשורים לפעילות מערכת החיסון במחלות אוטואימוניות.

ב-2015 מונתה הנהלה חדשה לחברה, שהחליטה להשתמש באותה הפלטפורמה הטכנולוגית כדי לתקוף מטרות חדשניות יותר, בעיקר בתחום האימונו-אונקולוגיה, הפעלה של מערכת החיסון נגד סרטן. מדובר בתחום שהיה בחיתוליו כשכאהר הוקמה ובחרה את המוצרים הראשונים שלה, אך הפך בינתיים לאחד התחומים האטרקטיביים ביותר בעולם פיתוח התרופות. החברה החליפה את רוב הצוות שלה והתחילה את תהליך פיתוח התרופות שלה מחדש.

המנכ"ל החדשה הוא ירון פרג, בעבר סמנכ"ל הפיתוח של חברת התרופות Cellect ומנהל תחום האונקולוגיה בחברת פיתוח התרופות ביוליין. יו"ר החברה הוא פרופ' מרק טיקוצ'ינסקי מאוניברסיטת פנסילבניה, מומחה עולמי בתחום בקרת מערכת החיסון.

קרן שביט קפיטל שהשקיעה בחברה ידועה כמשקיעה בחברות המועמדות להנפקה. כרגע החברה אינה מתייחסת לאופציה זו.

ניסויים קליניים בסוף 2022

הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לה ליצור מולקולות בעלות שני צדדים. צד אחד של המולקולה נתפס על קולטנים בגידול הסרטני הנקראים Immune Checkpoints, והפעלתם פוגעת ביכולת של הגידול להתחבא מפני מערכת החיסון. הצד השני של המולקולה נשאר מחוץ לגידול, וקורא למערכת החיסון באופן אקטיבי להגיע לסביבת הגידול. זוהי טכנולוגיה ייחודית בתחום.

המוצר המוביל של החברה נקשר ל-Immune Checkpoint שהתגלה יחסית לאחרונה, בשם CD47. מאז שהוכח כי הפעלת הקולטן הזה היא יעילה לשיפור התקיפה של מערכת החיסון את הגידול, הפכו מוצרים שתוכננו לפעול על קולטן זה למסקרנים ויוקרתיים במיוחד בתחום הטיפול בסרטן. חברת Forty Seven, שמפתחת מוצר כזה, נמכרה לתאגיד התרופות גיליאד ב-4.9 מיליארד דולר בשנה שעברה.

לדברי פרג: "חתמנו על הסכם לשיתוף פעולה קליני עם חברת התרופות רוש. אנחנו בוחנים את המוצר הזה לטיפול בסרטן גם כמוצר העומד לבדו וגם בשילוב עם מוצר של רוש. התחלנו ניסוי בטיחות, ובהמשך נבחן את המוצר על 70 חולי סרטן ריאות, במחצית השנייה של השנה. אנחנו עורכים ניסוי נוסף, ב-112 חולים בסרטן דם, במימון של עמותת ה-Cancer Focus Fund", קרן ייעודית לתחום האונקולוגיה, שבה שותף בית החולים MD Anderson, שגם השקיעה כאמור בחברה.

החברה חתמה על הסכמים לרישוי של שני מוצרים חדשים, הפועלים באותה גישה של כימרה המורכבת מרכיב הפועל על ה-Immune Checkpoint, ורכיב הקורא לתאי מערכת החיסון. מוצר אחד יתחיל ניסויים קליניים בסוף 2022 והשני מתוכנן להתחיל בהם בתחילת 2023.