הרחבת היישוב גרנות הגליל בוטלה לטובת שימור 2,532 עצים

פקיד היערות הארצי ארז ברקאי קיבל ערר שהוגש נגד כריתת עצים כדי לאפשר את הרחבת היישוב • מהמועצה האזורית מעלה יוסף נמסר: "מדובר בהחלטה שערורייתית ותקדימית הפוגעת בחיזוק ההתיישבות בגבול הצפון"

יישוב גרנות הגליל / צילום: Batka-gorets, ויקיפדיה
יישוב גרנות הגליל / צילום: Batka-gorets, ויקיפדיה

פקיד היערות הארצי, דר' ארז ברקאי, החליט אתמול, באופן חריג ביותר, לקבל ערר כנגד כריתה של 2,286 עצים והעתקה של עוד כמה מאות עצים לטובת הרחבה של היישוב גרנות הגליל. בדברי ההסבר שלו להחלטה טוען ברקאי כי "מדובר בחורש טבעי, ארץ ישראלי, בעיקר של אלונים. נוף זה הולך ומצטמצם עם הרחבות היישובים והיקף הבינוי הגדל, ולכן, חלה עלינו החובה לפעול ולשמרם אף ביתר שאת".

היישוב גרנות הגליל ממוקם במועצה האזורית מעלה יוסף, בקרבת שמורת הטבע בצת. היישוב הוקם בשנת 1980 על ידי בנים למשפחות מהמושבים באזור. הוא תוכנן כמרכז אזורי לכן נמצאים בו משרדי ההנהלה של המועצה האזורית מעלה יוסף והמרפאה האזורית. בשנת 2016 התחילה קליטת המשפחות להרחבה הקהילתית הראשונה של גרנות הגליל. ע"פ נתוני הלמ"ס ל-2019, בישוב חיים 177 תושבים.

התוכנית להרחבת היישוב (ג/10516) אושרה כבר בשנת 2002. הערר על בקשת הכריתה הוגש לפקיד היערות הארצי של משרד החקלאות ע"י האקטיביסט שי הרשקו ועוד 14 מתושבי היישוב. עם קבלת הערר הוקפא רשיון הכריתה ולמעשה, תוכנית הרחבת היישוב לא תוכל להתיישם.

"עשרות משפחות כבר פעלו להעתיק את מקום מגוריהן"

מהמועצה האזורית מעלה יוסף נמסר: "מדובר בהחלטה שערורייתית ותקדימית הפוגעת בחיזוק ההתיישבות בגבול הצפון. היישוב גרנות הגליל נמצא בתהליך הרחבה של היישוב הוותיק מזה מספר שנים. שלב א' בהליכי אכלוס מתקדמים ושלב ב' נמצא בשיווק. מדובר בחיזוק יישוב קיים בקו העימות בצפון, שלב א' הצליח להחיות את גן הילדים ביישוב ושלב ב' ישלים את היישוב לכ-160 משפחות. התב"ע מאושרת מזה 20 שנים, תכנון התשתיות בוצע על ידי משרד השיכון בעלות של מאות אלפי שקלים. הרחבה זו היא עוגן במאמץ התיישבותי משולב של כל הגורמים.

"כבר בזמן אישור התב"ע ברור היה כי בכדי ליישב את ההרחבה יהיה צורך בטיפול בעצים והתוכנית אושרה על ידי כלל הגורמים ולפתע נזכר פקיד היערות לקבל את ההתנגדות של מספר אזרחים שכלל אינם יודעים היכן נמצא היישוב או המועצה האזורית ולא מעניין אותם מצבם החברתי והדמוגרפי של יישובי קו העימות בצפון. מדובר על אזור הרחבה שכבר אושר לפיתוח בתוכנית מאושרת. עשרות משפחות כבר פעלו להעתיק את מקום מגוריהן לגליל מתוך ידיעה שההרחבה תצא לפועל. פקיד היערות ביטל את רישיון הטיפול בעצים משיקולים לא רלוונטיים והמליץ לשנות את התכנון ולצופף בינוי ובכך חרג מסמכותו באופן חד משמעי! המועצה תנקוט בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותה בעניין בתקווה שההחלטה תשונה באופן מיידי. לא ניתן לפגוע במאמצי ההתיישבות ביישובי קו העימות, מדובר בפגיעה במאמץ הלאומי להביא תושבים לגליל ולחזק את היישובים".