בנק ישראל מפרסם הבהרה: לא להעלאת המס לפני 2023‎

על רקע הכותרות לפיהן עמדת בנק ישראל סותרת כביכול את דברי שר האוצר הטרי ליברמן בסוגיית העלאות מסים, בבנק ישראל הוציאו הבהרה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

בהמשך לכותרות באתרי החדשות במהלך היום לפיהן מצטייר כי בתוכנית שהגיש בנק ישראל לממשלה החדשה חולק הבנק על עמדת שר האוצר הטרי אביגדור ליברמן בסוגיית העלאת מסים, בנק ישראל הוציא הערב הבהרה כי כפי שנכתב בתוכנית ההאצה לצמיחה, העלאת המסים בשלב מוקדם מדי, למשל בשנת 2022, עלולה לפגוע בצמיחת המשק המתאושש מהמשבר.

ההבהרה שהוציא הערב דובר הבנק הן על רקע הדיווחים בתקשורת מאז פרסום התוכנית לפיהם עמדת בנק ישראל סותרת כביכול את עמדת שר האוצר. נראה כי ההבהרה נועדה להרגיע את הרוחות ולמנוע רושם של חילוקי דעות בין הגופים ולייצר שקט מול לשכת השר.

בבנק מדגישים כי בחלופה המרכזית יהיה צורך בהעלאה הדרגתית של המסים יחד עם קיצוץ בהוצאות הממשלה, בדגש כי המהלך יהיה לפי סדרי העדיפויות שתקבע הממשלה בעצמה ולא לפני שנת 2023. ניתן להניח כי במשרד האוצר, ובפרט בלשכת השר הטרי, לא אהבו את הפרסומים בתקשורת לפיהם הבנק המרכזי לא רואה מנוס מהעלאת מסים, במיוחד לאחר דברי ליברמן נגד רוח הדברים.

כך או כך, אי אפשר לחמוק מהמציאות בה גם ללא משבר הקורונה המשק זקוק לרפורמות. הגרעון לפני המשבר ב-2019 הגיע ל-3.7%, ולאחרי המשבר הגיע ל-10.5% מהתוצר, וגם ההתאוששות של שוק העבודה נבלמה בחודש מאי. מנגד, הכנסות המדינה ממסים עלו בחדות במאי, מה שמספק אופטימיות לאחר פגיעה זעומה בגבייה של כ-2.5% בכל 2020. בשורה התחתונה, לא ניתן לממן את התוכנית להאצת הצמיחה ללא שילוב של העלאות מסים בשלב מסוים, אך נראה כי כרגע חשוב יותר לשמור על יחסי עבודה תקינים, מה שלא בהכרח היה קיים בתקופת כחלון וכ"ץ.