הטאצ' של שרצקי: מניות Bringg שבידי איתוראן שוות יותר מחצי מיליארד שקל

חברת איתור הרכב מחזיקה כ-17% ממניות Bringg, שפיתחה מערכת לניהול לוגיסטיקה ומשלוחים, וגייסה לאחרונה הון לפי שווי של מיליארד דולר

מנכ"ל איתוראן אייל שרצקי / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל איתוראן אייל שרצקי / צילום: תמר מצפי

בסוף 2013 השקיעה חברת איתוראן מיליוני שקלים בודדים בחברת הסטארט-אפ הישראלית Bringg, שפיתחה מערכת לניהול לוגיסטיקה ומשלוחים. השקעתה של איתוראן הייתה ההשקעה הראשונה בחברה, שהקימו ליאור שיאון ורענן כהן, ובשנים שחלפו מאז, איתוראן השתתפה בסבבי השקעה נוספים שביצעה Bringg. השבוע בוצע סבב השקעה נוסף בחברה, ובו שוויה נקבע על מיליארד דולר, והיא הפכה ל"חד קרן" (חברה שמגייסת בשוק הפרטי בשווי גבוה ממיליארד דולר).

לאחר הגיוס הנוכחי, איתוראן  מחזיקה 17.2% ממניות Bringg, כלומר החזקה בשווי נוכחי של כ-172 מיליון דולר (560 מיליון שקל). דיווח שפרסמה איתוראן בנושא הלהיב את המשקיעים בוול סטריט, ומניית איתוראן זינקה ב-8% במחזור מסחר גדול מהממוצע. מניית איתוראן נסחרת כעת במחיר שבו לא נסחרה כשנתיים, ושווי השוק שלה עומד על 592 מיליון דולר - פחות משוויה של Bringg.

איתוראן נמצאת בשליטת משפחת שרצקי ובניהולם המשותף של אייל וניר שרצקי - שאביהם, איזי שרצקי הוא נשיא החברה. היא מספקת שירותים לסביבת הרכב, כגון איתור מכוניות גנובות וניהול של ציי רכב. לפי דוחות החברה, כחלק מפעילותה העסקית, איתוראן נחשפת להשקעות פוטנציאליות רבות שקשורות לעסקיה, ולעיתים היא משקיעה בחברות.

פוטנציאל נוסף להצפת ערך

שתי החברות בהן השקיעה בשנים האחרונות הן Bringg, וסייברוואן  שהונפקה לפני שנה בבורסה בתל אביב. לפי הדוח המורחב של איתוראן לשנת 2020, השקעותיה ב-Bringg הסתכמו ב-4.5 מיליון דולר, והיא החזיקה ב-19.7% מהחברה, שיעור שירד כאמור ל-17.2% לאחר ההשקעה הנוכחית ב-Bringg.

השקעתה של איתוראן בסייברוואן, שפיתחה פתרון למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, הסתכמה ב-1.7 מיליון דולר והניבה אף היא רווח נאה. כיום היא מחזיקה ב-9.7% מהון המניות של סייברוואן, בשווי נוכחי של 21.2 מיליון שקל (כ-6.5 מיליון דולר).

לאחרונה הודיעה סייברוואן כי בכוונתה להירשם למסחר גם בוול סטריט, באמצעות הנפקה או מיזוג לחברת SPAC, וזאת לפי שווי מינימלי של 120 מיליון דולר, גבוה משמעותית משוויה הנוכחי בתל אביב - כ-219 מיליון שקל שהם 67 מיליון דולר. אם אכן יושלם המהלך בהצלחה, צפויה הצפת ערך נוספת לאיתוראן.

 
  

איתוראן אינה משמשת רק כמשקיעה ב-Bringg ובסייברוואן, אלא יש לה גם נציגים בדירקטוריון. ב-Bringg, אייל שרצקי וגיל שרצקי מכהנים בדירקטוריון, כאשר גיל שרצקי הוא חבר גם בדירקטוריון סייברוואן. גיל שרצקי הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל הפעילות הבינלאומית באיתוראן.

Bringg, המנוהלת על-ידי גיא בלוך, מעסיקה כיום 200 עובדים, מתוכם 120 בישראל, והיא הודיעה שבכוונתה לגייס 100 עובדים נוספים השנה. בין לקוחות החברה נמצאים וולמארט, מקדונלד'ס, קוקה קולה ו-KFC. החברה מספקת להם מערכת שילוח ומעקב לניהול אספקטים שונים של תהליך המשלוח, בהם חיבור בין כמה משלוחים של אותו לקוח, בחירה בין חברות שילוח שונות לפי זמינות ועוד. החברה מתמחה בניהול "המייל האחרון" - הקטע האחרון בשרשרת האספקה ממחסני הספק ועד פתח בית הלקוח.

"מגמות שיפור בברזיל ובמקסיקו"

השווקים המרכזיים של פעילות איתוראן בתחום הרכב הם ישראל, ברזיל וארגנטינה. ברבעון הראשון של 2021 היוו ההכנסות מישראל 52% מכלל הכנסות החברה, ברזיל תרמה 22% מההכנסות ושאר העולם - 26%.

בשיחת הוועידה שערכה הנהלת החברה עם אנליסטים לאחר דוחות הרבעון הראשון, אמר המנכ"ל המשותף אייל שרצקי כי "ברבעון הראשון נרשמה בישראל הרמה הגבוהה ביותר של מכירות רכב בהיסטוריה, עם עלייה של 18% לעומת השנה שעברה. זה סימן נוסף לכך ששנת 2021 נפתחה בצורה טובה בגיאוגרפיות המרכזיות שלנו. מדינות רבות באמריקה הדרומית עדיין מושפעות מהקורונה, והכלכלות שלהן עדיין חלשות, אך אנו רואים מגמות של שיפור בברזיל ובמקסיקו".

הכנסות החברה ברבעון הסתכמו ב-67 מיליון דולר, ירידה של 1.5% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. הרווח הנקי עמד על 8.3 מיליון דולר, עלייה של 30% לעומת הרבעון המקביל, וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) צמח ב-12% ל-17 מיליון דולר. בסיום הרבעון היו לחברה בקופה 70 מיליון דולר.

בשנת 2020, שכאמור עמדה בצל מגפת הקורונה, הסתכמו ההכנסות ב-245 מיליון דולר, ירידה מ-279 מיליון דולר ב-2019, אך הרווחיות השתפרה ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 16 מיליון דולר לעומת 6.9 מיליון דולר ב-2019.